Latest Blogposts

2 tips om je zelfgemaakte foto’s naar een hoger niveau te tillen (waardoor je doelgroep sneller enthousiast wordt)

Steeds meer modezaken maken zelf hun foto’s voor op Facebook i.p.v. dat ze foto’s van de leverancier gebruiken. Ik ben daar blij mee, want ik zie aan de modezaken die klant bij mij zijn dat je met eigen foto’s je items veel makkelijker verkoopt dan met leverancier foto's. Het is echt een enorm verschil.

Het blijkt namelijk dat mensen veel sneller enthousiast worden als ze een item zien op iemand die ze kennen uit de winkel, die niet maatje 34 heeft en die ook nog eens lachend op de foto staat. Kortom iemand waarin ze zich kunnen verplaatsen i.p.v. dat jonge model. Bij veel leveranciers foto’s staan de modellen vaak ook nog redelijk chagrijnig op de foto en dat draagt ook bij dat mensen dan gauwer door scrollen.

Een ander groot voordeel van eigen gemaakte foto’s is dat je je meteen onderscheidt van andere winkels. Als een (potentiële) klant 3 modezaken bij haar in de buurt volgt en ze plaatsen alle 3 dezelfde leveranciers foto met een leuk jurkje van Tramontana dan heeft die klant echt geen idee bij welke winkel dat jurkje nou voorbij kwam. Ziet ze daar in tegen dat jurkje op een medewerkster van een bepaalde winkel gefotografeerd dan koppelt ze die medewerkster aan dat jurkje en weet ze nog wel om welke winkel het gaat.

Veel modezaken maken deze fout

Waar ik minder blij van word is dat veel modeondernemers eigen gemaakte foto’s op Facebook en Instagram zetten waarbij de kleding niet goed te zien is. Als je kleding niet goed te zien is wordt je doelgroep nog steeds niet enthousiast. En zal je nauwelijks iets verkopen n.a.v. je Facebook berichten. Dat is niet handig.

De kleding is vaak niet goed te zien omdat er te weinig daglicht is in de winkel. In de zomer kan je vaak prima foto’s maken in de winkel, maar in de winter of met somber weer niet.

Wat ik ook vaak tegen kom zijn foto’s met een te drukke achtergrond waardoor de items die je op de foto zet nauwelijks zichtbaar zijn.

Wat kun je er aan doen?

Gelukkig kan je dit probleem heel makkelijk oplossen.

1. Fotografeer in de deuropening bij voldoende daglicht, zoals hier bij Ohanaa.

Of : koop lampen zodat je altijd kan fotograferen bij daglicht, zoals hier bij Label by Label.

2. Fotografeer bij een rustige achtergrond, zoals hier bij Dejacque.

Of koop een wit doek wat je als achtergrond gebruikt, zoals hier bij Wessels Mode. Een neutrale witte achtergrond zorgt ervoor dat je kleding beter uitkomt en dat je doelgroep sneller enthousiast wordt.

De simpelste oplossing

De simpelste oplossing is een lampenset met wit achtergronddoek. Maakt niet uit hoe donker het is in je winkel, je hebt altijd goed licht en een neutrale achtergrond. Je investeert 1x in een set lampen en een doek en dan kan je jarenlang geweldige foto’s maken. Ik wil je echt aanraden om deze investering te doen.

Wat heb je nodig?

Ik raad je aan om een daglichtset met softboxen aan te schaffen omdat je hiermee een betere spreiding van licht krijgt. Daarnaast wordt het licht wat "zachter" zodat bijvoorbeeld een voorhoofd minder glanst.

Een daglichtset bestaande uit 2 lampen met daglicht. De lampen zijn inklapbaar als een soort paraplu. Opgevouwen is het een klein langwerpig pakketje. Elke lamp heeft 4 lampen. Vind je dat te veel licht, dan draai je een lamp er uit.

Lampensets en doek vind je op talloze websites en ook op Marktplaats. Met onderstaande sets heb ik hele goede ervaring. Als bij Benel een account aanmaakt krijg je inkoopprijzen en die liggen een stuk lager dan de standaardprijzen die je in 1e instantie ziet. 

Deze set kost ca. 200,- ex. btw.

Hoe moet je de lampen opstellen?

De opstelling met twee lampen is eenvoudig: eentje schuin van links en eentje schuin van rechts. Optioneel kun je vanaf de fotograaf gezien, 1 van beide lampen iets naar je toe halen en de andere juist iets verder van je af zetten. Op die manier krijg je een hoofdlicht (de lamp die je naar je toe hebt gehaald) en een invullicht (die het model wat meer van de zijkant belicht).

Kreuken verwijderen uit een achtergronddoek

Hang het doek op stoom de vouwen eruit

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

1 reacties op “2 tips om je zelfgemaakte foto’s naar een hoger niveau te tillen (waardoor je doelgroep sneller enthousiast wordt)

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.