Wat wil je bereiken met de foto’s die je op Facebook zet? Je wil toch dat consumenten hierdoor zien wat voor gave collecties je in huis? En dat ze heel hebberig worden bij het zien van al die leuke items en vervolgens naar je winkel komen om het te kopen of bestellen in je webshop?
Als dat zo is dan snap ik niet waarom een heleboel modewinkels foto’s op Facebook zetten waar een consument niet hebberig van wordt.
Sterker nog, consumenten scrollen bij het zien van die berichten meteen door naar wat leukers. Oeps...dat is niet wat je wilt.
Ik wil dat je eens kritisch kijkt naar je eigen Facebook berichten. Maak jij ook een van de volgende 5 fouten op Facebook?
Is dat zo? Met wat kleine aanpassingen maak je van berichten die nu nauwelijks bekeken worden berichten die zo hebberig maken dat consumenten de items meteen willen hebben.
5 veelgemaakte fouten die ik tegenkom bij modewinkels
1. Je gebruikt sfeerfoto’s voor je Facebook berichten
Ik kwam de afgelopen weken bij verschillende modewinkels deze diashow met items van Expresso tegen. De foto’s zijn prachtig, maar ik vraag we af of een consument hier nou enthousiast van wordt. Zo enthousiast dat ze de items meteen willen kopen of bestellen. Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Het jurkje is duidelijk te zien, maar bij de andere items zie je amper wat het is. Details zijn nauwelijks te zien en de kleuren zie je ook niet goed. Dit soort foto’s doen het leuk als sfeerfoto’s, maar NIET om mee te verkopen. Ik adviseer je daarom om dit soort foto’s niet meer te gebruiken voor diashows e.d.
Wat werkt wel goed?
Wat je veel beter kan doen zijn setfoto’s gebruiken zoals het voorbeeld hieronder. De sets zijn gefotografeerd voor een (bijna) kale achtergrond. Bij deze foto’s zijn de items heel duidelijk te zien. Iemand kan heel goed zien hoe het valt, wat de kleuren zijn, of het leuke details heeft. Mensen zien zo meteen of het wel of niet leuk is.
Ik heb met deze foto’s een diashow gemaakt. In het programma Canva heb ik op elke afbeelding tekst gezet: “Nieuw binnen van Expresso”. Hierdoor consumenten meteen zien dat dit een nieuw binnengekomen thema is.
Verder heb ik hun logo erop gezet zodat de Expresso liefhebbers meteen zien dat dit leuke thema ook van Expresso is.
I.p.v. het Expresso logo kan je ook je eigen logo erop zetten. Je eigen logo op afbeeldingen zorgt ervoor dat consumenten meteen de link leggen met jouw winkel.
Met deze foto’s kan je ook nog een ander type dia's maken. Expresso heeft ook productfoto’s op de website staan. Er zijn meerdere merken die dit hebben. Je kan dan ook een diashow maken zoals onderstaand voorbeeld.
In de Facebook live uitzending aflevering 8 liet ik zien hoe je de afbeeldingen voor deze 2 diashows maakt in het gratis programma canva. Ik heb toen ook een video opgenomen hoe je de diashow vervolgens maakt in Facebook. Die laatste video moet je zeker kijken als je nog nooit een diashow hebt gemaakt.
2. De modellen op je foto staan te ver weg
Ik kom regelmatig foto’s tegen op Facebook waarbij de modellen te ver weg staan. Zoals de 2 linkerfoto's hieronder. Ook dit zorgt ervoor dat mensen de items niet goed kunnen zien. Dat is zonde want de items op de foto's zijn juist hartstikke leuk.
Wat werkt wel goed?
Mijn advies is: zet de items zo groot mogelijk op de foto. Vergroot de modellen tot net een stukje van de bovenrand en zorg dat de voeten net een stukje van de onderkant af zijn. Je items komen zo veel meer binnen bij de mensen. Ze vallen veel meer op. Je ziet zo in 1 oogopslag of het leuk is of niet. Let hier op! Ik zie dit nog zo vaak verkeerd gaan.
Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat je foto’s korrelig worden, want de meeste leveranciers foto's zijn zelfs na vergroten nog scherp genoeg voor het internet. Eigen gemaakte foto’s zijn nog eens 10x scherper.
3. Je diashow is veel te druk
Ik zie regelmatig diashows waar geen samenhang in zit. Ook hier wordt een consument niet enthousiast van. Hieronder zie je een diashow met items van Opus die veel te druk is en waar geen eenheid in zit. Elke dia is weer totaal anders dan de vorige. Omdat de dia's elkaar snel opvolgen is het voor onze hersenen lastig om er naar te kijken. Met als gevolg dat we snel weer door scrollen.
Wat werkt wel goed?
Doe per diashow 1 thema en zorg ervoor dat de layout bij elke dia (ongeveer) hetzelfde is. Dat zorgt voor rust aan onze ogen waardoor we langer kijken naar de items.
4. Op je zelfgemaakte foto’s zijn de items niet goed te zien
Ik vind het geweldig om te zien dat steeds meer modewinkels eigen foto’s gaan maken. Ik zie ze daarmee ook meteen in een valkuil trappen. Ze fotograferen een set voor het rek met andere items uit dat thema.
Op zich logisch bedacht, maar het werkt vaak niet. Doordat zowel het model als het rek vrijwel identieke kleuren zijn valt het model weg. Als je die foto vervolgens op Facebook zet ziet een consument nauwelijks de items waar het om ging. Als hij goed kijkt ziet hij het wel, maar Facebook en Instagram zijn vluchtig media.
Mensen scrollen door als ze iets niet duidelijk kunnen zien. Gemiste kans dus!
Wat werkt wel goed?
Fotografeer op een rustig plek in je winkel. Dat kan een wand zijn in je winkel of bijvoorbeeld de deuropening. Hoe leger de achtergrond, hoe meer de items opvallen.
Te weinig licht
Een andere valkuil is te weinig licht. Als je in de winkel fotografeert in een hoek waar te weinig daglicht is of waar de lampen niet voldoende licht geven dan zet je items op de foto waarbij je kleuren, details en belijning nauwelijks ziet. Met als gevolg dat ook hier de consument meteen door scrolt.
Wat werkt wel goed?
Kijk eens kritisch naar je eigen gemaakte foto’s. Zie je de kleuren goed? Zie je de details goed? Zo nee? Investeer dan in een set lampen. Voor 100,- ex. btw heb je een goede set waar je jarenlang plezier van hebt.
5. De achtergrondkleur bij je afbeelding is te overheersend
Als 5e zie ik ondernemers die van hun Facebook afbeeldingen een soort knip en plakwerkje maken. Ze kiezen een achtergrondkleur en zetten daar lukraak foto’s op.
Waarschijnlijk is er goed over nagedacht, maar het komt bij een consument binnen of je een middagje geknutseld hebt.
Wat werkt wel goed?
Bij de voorbeelden hieronder heb ik exact dezelfde foto’s gepakt en bij het linkervoorbeeld het ik er slechts 2 naast elkaar gezet. De items komen zo veel groter in beeld en het ziet er strakker en rustiger uit.
In het rechtervoorbeeld heb ik slechts 1 foto gebruikt. Hierdoor zie je het item nog beter. De andere foto’s gebruik je dan voor andere Facebook berichten. Hierdoor heb je meteen een voorraadje berichten.
Wil je feedback op Facebook berichten?
Ga de komende weken lekker door met het maken van afbeeldingen voor Facebook, maar gebruik dan deze tips erbij zodat een consument veel sneller enthousiast wordt over jouw najaarscollecties en daardoor eerder bij je langskomt of gaat bestellen in je webshop.
Wil jij dat ik een keer mee kijk naar jouw Facebook berichten? Meld je dan aan voor een gratis sessie met mij. Elke week kies ik 5 mode ondernemers uit waarmee ik een sessie doe. Helemaal gratis! Naast dat je van mij een heleboel tips krijgt heb je dan ook meteen duidelijk wat je goed doet en wat er beter kan. Aanmelden doe je via deze link: www.retailfans.nl/gratis-sessie
0 reacties op “5 veelgemaakte fouten op Facebook waardoor consumenten totaal niet enthousiast worden”