Latest Blogposts

8 tips geven waarmee je ervoor zorgt dat je volgers op een beursdag gekluisterd aan hun telefoon zitten en niet kunnen wachten tot jij weer de volgende story plaatst

Ik krijg vaak de vraag hoe je snel kan groeien op Instagram. Hoe zorg je er nou voor dat jouw account 10x leuker is om te volgen dan van al je conculega's?

Dat is niet door het zoveelste setje te laten zien.

Natuurlijk moet je die ook laten zien, maar als je echt wil groeien zal je ook veel meer dingen achter de schermen moeten delen.

Door bijvoorbeeld je volgers mee te laten kijken als je op inkoop bent, of als er nieuwe artikelen binnen komen of als je een beurs bezoekt.

Dit zijn dingen die mensen leuk vinden om te kijken. Daar openen ze Instagram voor. Niet voor niets zijn reality programma’s en vlogs nog steeds ontzettend populair. Mensen vinden dat leuk om te zien. Voor jou zijn het doodnormale dingen, maar jouw volgers zitten misschien op een saai kantoor en vinden het ontzettend leuk om mee te kijken.

De beurzen komen er weer aan. En dat is een uitgelezen kans om je volgers een dagje mee te nemen achter de schermen.

Ik heb 8 tips waarmee je ervoor zorgt dat je volgers gekluisterd aan hun telefoon zitten en niet kunnen wachten tot jij weer de volgende story plaatst.

De tips die ik geef zijn voor alle beurzen die je nu, maar ook de komende maanden gaat bezoeken.

Als je een kindermodezaak hebt is de (1e) beurs natuurlijk al geweest, maar bewaar deze tips dan voor een volgende beurs.

 

Hoe pak je zo'n beursdag aan?

Neem je volgers de hele dag mee. Zij zitten op die dag (zondag) thuis op de bank een beetje gezapig op hun telefoon te scrollen of ze zitten op hun werk (maandag). In beiden gevallen vinden ze het super als ze een dag met je mee mogen kijken. Bovendien kom jij op een plek waar zij nooit komen en alleen daarom vinden ze het al leuk om te kijken.

Op een beursdag hoef je echt niet elk half uur iets te plaatsen. Pak de momenten dat je even koffie drinkt of 5 minuten zit en zet dan een paar story’s in 1x op. Als je je stories verdeelt over de dag plaatst staan er elke keer stories klaar. Veel mensen openen Instagram en Facebook nl. meerdere keren per dag en zien dan elke keer nieuwe stories van jouw winkel. Als jij leuke stories plaatst heb je grote kans dat jouw stories keer op keer gaan bekijken.

Wat voor stories maak je?

1. Maak nog in de auto een foto of filmpje waar jullie op staan. Vertel even kort naar welke beurs je gaat, wat je daar gaat doen en wie er mee is. Zet op de story een poll sticker met met een vraag. 'Blijf jij vandaag lekker thuis of ga je ergens heen?’ (zondag). 'Ben je vandaag aan het werk of nog lekker vrij?’ (maandag).

 

2. Plaats daar meteen een story achteraan waarin je vertelt of je winkel wel of niet open is. Je hebt nl. mensen die bij het zien van je 1e story denken dat je winkel nu dicht is. Zeg het voor de zekerheid erbij, want je wil niet terug komen terwijl er amper iemand in je winkel is geweest.

 

3. Plaats daarna een kort filmpje waarin jullie naar de ingang lopen of in een Shuttle zitten. Zit je in de Shuttle dan mag het best een hilarisch stukje zijn. Het hoe allemaal niet zo serieus. Je kijker mag ook iets te lachen hebben.

 

4. Laat daarna een aantal stories zien van merken die je bezoekt. Probeer de kijker erbij te betrekken door vraagstickers te plaatsen. “Wat vind je van deze kleur? Moeten we dit inkopen?

Je volgers vinden het leuk om te reageren. Daarnaast is het heel goed voor je bereik. Als iemand reageert krijgt Instagram een seintje dat jouw stories waardevol worden bevonden. Jouw bereik gaat dan omhoog. Bovendien kom je bij de volgers die dit regelmatig doen meer naar links te staan in de rij met stories. Dan zien ze jouw stories als één van de eerste, wat de kans verhoogt dat ze jouw stories gaan bekijken.

 

5. Zit je in een stand koffie te drinken of eten jullie je vol met al die lekkere hapjes? Maak daar dan ook een foto van. Sowieso is het voor de afwisseling goed als jullie om de paar stories zelf ook te zien zijn. De kijker weet dan nog naar welke winkel hij aan het kijken is.

 

6. Laat collecties zien die je waarschijnlijk gaat inkopen. Vraag aan de fabrikant wanneer het geleverd wordt en vertel dit erbij. Betrek ook hier weer je volgers erbij door vragen te stellen. En vergeet deze merken niet te taggen.

Als je een merk laat zien tag dan het merk door @naammerk op je foto of filmpje zetten. Het merk krijgt daar een melding van en wie weet delen ze dit met hun eigen volgers. Als een merk jouw story deelt is dit gratis reclame voor jouw winkel. Je komt immers onder de aandacht bij volgers (liefhebbers) van dit merk. Het is het belangrijk dat de volgers van dit merk meteen zien hoe jouw winkel heet en waar je zit. Zet daarom bij elke story waarin je een merk tagt heel subtiel de naam + plaats van je winkel op de foto of op de video. Je eigen volgers zien dit ook, maar daar moet je je niet druk over maken.

 

7. Plaats een story van een foto of filmpje waar je samen met iemand van het merk op staat. Waarschijnlijk hebben je volgers net een reeks merken gezien en daarom doe je er goed aan om nu weer even jezelf te laten zien.

 

De beursdag zit erop en nu ben je waarschijnlijk geneigd niets meer te plaatsen.

 

8. Om je verhaal goed af te sluiten is het leuk als je als laatste een foto of video plaatst waarin je uitgeblust bij zit te komen. Op een bankje bij de uitgang, in de parkeergarage of in de auto. Juist leuk als je dit doet met een verhit hoofd met verwarde haren. Je kijkers krijgen hierdoor een smile op hun gezicht.

 

Ik wens je alvast een hele goede beurs toe en wie weet kom ik je tegen. Zou leuk zijn!

 

 

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

0 reacties op “8 tips geven waarmee je ervoor zorgt dat je volgers op een beursdag gekluisterd aan hun telefoon zitten en niet kunnen wachten tot jij weer de volgende story plaatst

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.