Latest Blogposts

1x per week al je Facebook berichten inplannen zorgt voor rust en continuïteit

Veel winkeliers bekijken per dag of ze iets op Facebook gaan zetten. Vervolgens moeten ze ook nog bedenken wat ze er die dag dan op gaan zetten. Diepe zucht! “Oh, wat moet ik nu weer plaatsen?” Herkenbaar je dit?

Ik wil je daarom aanraden om op een vast tijdstip in de week al je berichten voor die week in 1 keer te maken en ze daarna allemaal tegelijk in te plannen.

1x per week inplannen zorgt voor rust en continuïteit

Je hoeft er dan de rest van de week niet meer aan te denken en je gaat zo veel efficiënter met je tijd om. Krijg je het in de loop van de week opeens druk of heb je een zieke medewerker, dan loopt Facebook in ieder geval door.

Want als je een paar dagen geen berichten plaatst vindt Facebook jouw pagina niet zo interessant meer en zullen je toekomstige berichten minder vaak getoond worden. Zorg dus voor continuïteit. Het beste is als je per dag minimaal 1 bericht plaatst. 3 berichten per dag schijnt zelfs nog beter te zijn, maar dat moet dan wel te behappen zijn voor jou en je team. Ik vind dat zelf best veel. Houd het voorlopig maar op 1 bericht per dag.

 

Facebook berichten inplannen

Je neemt hier bijvoorbeeld de woensdagmiddag voor en je plant 2 uur hiervoor in. Je gaat zitten en je bedenkt welke berichten je de komende 7 dagen gaat plaatsen. Je zoekt bij elk bericht een foto of video en je maakt voor elk bericht een tekstje. Ook bedenk je op welke dag en op welk tijdstip je welk bericht wilt publiceren. Het ene bericht is misschien meer geschikt voor de vrijdagavond en het andere voor maandagochtend.

Pas als je dit klaar hebt ga je naar je Facebook pagina en maak je alle berichten. Let er trouwens altijd op dat je ingelogd bent als je pagina en niet als je zelf. Ben je namelijk ingelogd als jezelf en je zou dan een bericht plaatsen, dan komt hij in de linker zijbalk terecht. Facebook denkt dan dat het bericht door een derden is geschreven.

Na het maken plan je al je berichten in 1x in. Ik zal je zo laten zien hoe je dat doet.

 

Kijk wanneer je fans online zijn

Alle ingeplande berichten verschijnen nu automatisch op je pagina op het moment dat jij ze ingepland had. Je kunt op deze manier ook een aantal berichten inplannen voor het weekend. Je hebt grote kans dat jouw doelgroep op vrijdag- en zaterdagavond voor de TV zit en onder het TV kijken rondstruint op Facebook. Het is dan een gemiste kans als er geen bericht van jouw winkel voorbij komt. Ook op zondagochtend zitten veel mensen Facebook.

In de statistieken van je Facebook pagina kan je zien wanneer je fans online zijn. Dat is voor elke doelgroep anders. Pas het tijdstip van je berichten daar op aan. Als je een piek ziet op zondagochtend 10.00, dan is het raadzaam om elke zondag rond die tijd een leuk bericht te posten.

 

Werk met een vast weekschema

Ik raad je aan om berichten te maken aan de hand van een vast weekschema. Je fans weten zo wat ze van je kunnen verwachten. En voor jezelf werkt het fijn als je vaste onderwerpen hebt. Je hoeft dan alleen maar over de inhoud na te denken.

Hoef je dan in de loop van de week helemaal niet meer op Facebook te kijken? Nee, zo werkt het niet. Je wilt dat mensen gaan reageren op je berichten en daar op zul je weer moeten antwoorden. Kijk daarom 1 á 2 keer per dag even kort of er reacties zijn. Wacht niet te lang met reageren, hoe eerder hoe beter. Het is een beetje raar als jij een vraag stelt en zij geven antwoord en vervolgens ben jij nergens meer te bekennen. Laat dus regelmatig je gezicht zien.

 

Hoe plan je berichten in?

Ik wil je met klem aanraden om je berichten niet via een externe website in te plannen zoals Hootsuite of Buffer. Berichten die met externe websites zijn ingepland worden aanzienlijk minder vaak getoond aan je fans dan berichten die via Facebook zelf zijn ingepland. Een van de weinige externe sites die je nog wel kan gebruiken is Postplanner. Zelf raad ik mijn klanten altijd aan om de berichten gewoon via Facebook zelf in te plannen.

Als je een bericht maakt zie je rechts onder in de blauwe balk ‘plaatsen’. Als je op het pijltje bij plaatsen klikt zie je 3 opties. Je kiest voor “bericht plannen”.

 

Als je op 'plannen" klikt kan je zelf een datum en tijdstip kiezen. Facebook zorgt dan zelf dat jouw bericht op het gekozen tijdstip live gaat.

Het kan zijn dat jouw Facebook pagina nog niet die 3 opties heeft onder “plaatsen”. Dan krijg je dat binnenkort nog. Tot die tijd zie je dan iets naar links een klokje. En ook daar kan je zelf een datum en tijd invullen. Je kunt zoveel berichten inplannen als je wilt.

 

Datum, tijd of tekst wijzigen na inplannen

Als je een bericht hebt ingepland en je wilt toch iets wijzigen, dan kan dat. Klik dan op het pijltje en op bewerken. Je kan nu de tekst aanpassen.

Je kan ook de datum na het inplannen nog wijzigen. En als je toch graag het bericht nu meteen wil publiceren dan kan dat ook nog. Klik dan op “publiceren”. Je bericht gaat live en verdwijnt uit de ingeplande berichten.

 

1x per week je Facebook berichten inplannen raad ik echt iedereen aan, want het zorgt ervoor dat je niet elke dag met Facebook bezig hoeft te zijn. En ook niet elke dag berichten hoeft te verzinnen, want daar gaat uiteindelijk de meeste tijd inzitten.
Laat me weten of jij dit al doet? Of is dit echt totaal iets nieuws voor je? Zet je reactie hieronder.

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

1 reactie op “1x per week al je Facebook berichten inplannen zorgt voor rust en continuïteit

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.