Latest Blogposts

Hoe krijg je binnen 2 weken een Facebook fanpagina die klanten oplevert?

Facebook fanpagina die klanten oplevert

Ik krijg regelmatig de vraag van winkeliers waar het aan ligt dat de Facebook fanpagina van hun woon- of modezaak geen klanten oplevert. Terwijl ze er continue leuke berichten op plaatsen en er veel tijd insteken.

Herkenbaar? Heb jij deze vraag ook?

Dan heb ik een een hele goede tip voor je waarmee je binnen 2 weken op Facebook als dé expert op jouw vakgebied wordt gezien.

Waardoor jouw Facebook fanpagina heel veel enthousiaste volgers krijgt en nieuwe klanten oplevert.

Je Facebook pagina moet opvallen tussen die van je concurrenten

Veel Facebook fanpagina’s van woon- en modewinkels zijn best saai en lijken ook nog eens ontzettend op elkaar. Het is leuk om af en toe een berichtje van zo'n winkel te zien, maar je wordt niet direct wild enthousiast over deze winkel. En deze winkel wordt ook niet meteen je favoriete winkel voor je volgende aankoop. Je wordt er eigenlijk niet warm of koud van. Binnen een paar minuten ben je deze winkel weer vergeten.

 

Als je op dit moment genoeg klanten hebt, dan is het prima om zo door te gaan.

Wil je echter rigoureus meer klanten, dan zal je je Facebook fanpagina professioneler moeten aanpakken. Je moet er uitspringen tussen je concurrenten.

„Maar hoe dan?” Hoor ik je denken. Ik zal je het laten zien.

 

Word binnen 2 weken dé betrouwbare expert op je vakgebied

Je moet vanuit je volgers denken. Waar worden zij heel enthousiast van?

Ik wil je aanraden om veel meer kennis te delen op Facebook. Laat zien dat jij dé expert bent waar ze moeten zijn. Maak van je fanpagina een platform waar je volgers uit zich zelf naar toe gaan omdat jij daar continue interessante berichten plaatst en betrouwbare eerlijke product informatie geeft.

Op dit platform behandel je vragen die je in de winkel krijgt, je geeft tips over onderhoud en potentiële klanten kunnen jou, op vaste tijdstippen, vragen stellen die je daar op Facebook beantwoordt. En je laat bestaande klanten eerlijk vertellen hoe ze jouw winkel en jouw service hebben ervaren.

 

Een voorbeeld van een Facebook fanpagina die klanten oplevert

Als voorbeeld neem ik een winkel in de woninginrichting.

  • Op de Facebook pagina van deze winkel geven de medewerkers je wekelijks tips waar je écht wat aan hebt. Bijvoorbeeld hoe je vitrage het beste kan wassen, waarom je de bank ook moet stofzuigen of hoe je houten meubels moet onderhouden. Dit zijn veelal vragen die zij in de winkel krijgen en nu ook op Facebook delen.
  • Ook vertellen ze wekelijks over de voor- en nadelen van een product. Elke week is een ander product aan de beurt. Ze geven eerlijke informatie die je normaal alleen in de winkel krijgt. Volgers weten hierdoor meteen of een product voor hun situatie geschikt is en zullen eerder tot kopen overgaan.
  • En zij houden iedere week een spreekuur van een uur op hun Facebook pagina. Tijdens dat uur kan je vragen stellen over een bepaald onderwerp, waar je dan meteen antwoord op krijgt. Een soort van live chat met medewerkers.
  • Verder delen ze verhalen van klanten. Bijvoorbeeld over een stel met jonge kinderen, 2 honden en een zandbak in de tuin, die een parketvloer kwam uitzoeken. Zij hebben aan dit stel verteld dat parket in deze situatie behoorlijk wat krassen kan opleveren. Dit is iets wat je van te voren goed moet beseffen. Bij dit stel waren een paar krassen geen probleem. Door verhalen van klanten te delen laat je zien hoe een verkoopgesprek eraan toe gaat en dat je eerlijk advies geeft. En dat je soms dus ook dingen af raadt.
  • En vlak voor het weekend hebben ze exclusief voor hun Facebook volgers een leuke actie. Deze actie komt niet in de krant en hangt ook niet in de winkel. Volgers voelen zich hierdoor erg speciaal en letten goed op wanneer er weer een actie voorbij komt.

 

Hiermee onderscheidt deze winkel zich direct van zijn concurrenten

Volgers willen geen bericht meer van van deze winkel missen. Gaan hun interessante tips en adviezen uit zich zelf delen met al hun vrienden en bekenden. En elke keer als iemand een bericht deelt, wordt het bericht ook getoond aan zijn of haar volgers. Misschien wel aan honderden mensen. Ze maken zo gratis reclame. En dat is nou net wat je wilt.

Volgers zien deze winkel als dé betrouwbare specialist waar ze moeten zijn. Deze winkel geeft eerlijke informatie. Hier durven ze wel hun geld te besteden.

Als jij die ondernemer bent die rigoureus meer klanten wilt, dan raad ik je aan om vanaf vandaag ook met zo'n vast weekschema te gaan werken. Waar je heel veel gratis kennis deelt met je volgers zodat zij jou als dé expert gaan zien.

 

Je volgers zijn dol op vaste items op vaste dagen

Elke dag plaatst je bericht met een vast item. Klinkt saai, maar je volgers vinden dit heerlijk. Naast deze vaste items kan je ook spontaan wat losse berichten plaatsen. Maar houd vast aan deze weekplanning, want alleen dan zal je succes behalen.

Voor jou is een vast schema enorm tijdbesparend omdat je precies weet wat voor een soort berichten je die week gaat plaatsen. Je kan de berichten vooraf maken en ook alvast inplannen op een datum en tijdstip naar keuze. Facebook publiceert ze dan automatisch. Tip hier bij: plan ze in op Facebook zelf en niet op bv. Hootsuite. Je bereik is veel groter, als je op Facebook zelf inplant.

 

Voorbeeld van een weekschema met vaste items

Dit is een voorbeeld. Uiteraard kan je zelf de items wijzigen of een andere dag geven.

  • Elke maandagmorgen om 9.00 geef je een fantastische tip.
  • Elke dinsdag houd je een Vraag-en-antwoord sessie. Kondig ’s ochtends aan dat je om 14.00 een uur lang alle vragen van je volgers zult beantwoorden. Hang de vragen op aan een thema. Bijvoorbeeld deze week over het kiezen van het juiste matras en volgende week een ander onderwerp.
  • Elke woensdag vertel je over een klant die in je winkel was, waarvoor hij bij je kwam, wat er uiteindelijk uitgezocht is etc. Liefst met foto’s. Het is helemaal leuk als de klant ook op een foto staat (gewoon vragen!)
  • Elke donderdag vertel je voor- en nadelen van een bepaald product. Door ook nadelen te vertellen kom je eerlijk en betrouwbaar over. Mensen kunnen zo makkelijker een goede keuze maken en zullen jou zien als dé expert.
  • Elke vrijdag plaats je een (kleine) actie.

 

Ik weet zeker dat je als dit gaat toepassen je heel snel als dé expert wordt gezien. En dat je hierdoor veel makkelijker klanten in je winkel krijgt.

Veel winkeliers zullen dit artikel lezen, maar er zijn er maar weinig die werkelijk actie gaan ondernemen. Zorg dat jij één van hen bent.

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

1 reacties op “Hoe krijg je binnen 2 weken een Facebook fanpagina die klanten oplevert?

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.