Latest Blogposts

Hoe zet je je net binnengekomen items zo aantrekkelijk mogelijk op Facebook en/of Instagram? Zodat consumenten ze onmiddellijk willen hebben

Ik ga maar meteen met de deur in huis vallen. Ik zie nog steeds zoveel modewinkels foto's op Facebook en Instagram plaatsen waar een consument niet onmiddellijk zoiets van: "ik wil die items hebben!".

En dat moet wel je doel zijn. Je wilt immers dat die consument door Facebook en Instagram naar je winkel komt.

Hieronder zie je foto's van een net binnengekomen thema van Expresso. Prachtige sfeerfoto's, maar NIET geschikt voor Facebook of Instagram. Toch kwam ik ze afgelopen week bij tientallen modewinkels tegen.

Dit soort foto's moet je niet plaatsen omdat consumenten amper zien hoe de items er uit zien, ze zien niet hoe ze vallen en kunnen de items moeilijk op zich zelf voorstellen. Het enige wat ze denken is "mooie plaatjes" en scrollen weer door.

Het is daarom verstandiger om een ander type afbeeldingen te gebruiken voor Facebook en Instagram.

In deze video ga ik je daarom tips geven, waardoor jouw Facebook en/of Instagram berichten veel meer hebberigheid bij die consument oproepen. En dat is toch wat je wil?!

 

 

Je kan veel beter dit soort foto's op Facebook en Instagram plaatsen

Onderstaande foto's zien er misschien wat saaier uit, maar ze werken wel! Ik heb deze afbeeldingen gemaakt in het gratis programma Canva.

Je kan er ook een diashow van maken

Je kan deze afbeeldingen 1 voor 1 plaatsen, maar je zou ook aan het eind van de week er een diashow van kunnen maken. Het voordeel van een diashow is dat consumenten in 1x een heel thema voorbij zien komen waardoor ze ook weer sneller enthousiast worden.

Hoe maak je een gekleurd lijntje met exact hetzelfde geel in Canva?

Ik heb hier eerder een artikel over geschreven. Hier lees je hoe je dat doet.

Foto's waar een medewerker of klant de items aan heeft verkopen nòg sneller

Hieronder zie je dezelfde items van Expresso, maar dan gefotografeerd op Marion, de eigenaar van Marion Mode. Dit soort foto's zijn nog aantrekkelijk voor de consument. Zij kunnen doordat Marion de items aan heeft ze veel beter op zichzelf voorstellen, waardoor ze veel sneller besluiten ze te gaan kopen.

Als je maar een deel van een thema hebt ingekocht, dan je geen eens fabrikant foto's gebruiken

Veel ondernemers klagen dat ze niets kunnen met fabrikantfoto's omdat er alleen maar items opstaan die ze niet hebben ingekocht. Herkenbaar? Ook dan is het handiger om eigen foto's te gaan maken.

Hoe krijg je je personeel zover dat ze op de foto willen?

Ik weet dat vele van jullie liever niet zelf op de foto gaan en dat jullie medewerkers hier ook niet om staan te springen. Maar ik wil je toch uitdagen om het wel te gaan doen.

Als je weet dat consumenten veel sneller enthousiast worden van foto's waarbij een medewerker de items aan heeft en hierdoor sneller naar je winkel komen, waarom doe je het dan (nog steeds) niet?

Je moet echt over deze drempel heen. Net als je personeel. Ik doe ook Facebook Lives, terwijl ik ook liever niet met mijn hoofd in beeld kom. Maar ze werken voor mijn marketing enorm goed, dus doe ik het maar wel.

Vertel dus ook aan je personeel dat het ontzettend belangrijk is dat ze anno 2018 zelf op de foto gaan.

Krijg je je personeel echt niet zover?

Doe dan een oproep op Facebook en/ of Instagram. Ik heb dat laatst bij een modezaak gedaan en onze verwachtingen waren niet hoog. Maar tot onze verrassing kwamen hier tientallen reacties op van dames die heel graag model willen zijn. In diverse leeftijden en maten. Zo zie je maar weer.

De voorbeelden in dit artikel zijn van damesmodezaken, maar ook voor herenmode en kindermode is het belangrijk om de items het liefst te laten zien op doorsnee mensen, zoals jij en ik.

Verbeter tip voor bovenstaande afbeelding

Marion mode heeft de linkerafbeelding op Facebook gezet en dit bericht heeft het ontzettend goed gedaan. Toch kan de afbeelding beter.

Het is voor onze ogen fijner als bij beide afbeeldingen het hoofd en de voeten op gelijke hoogte zijn. Het is wetenschappelijk bewezen dat we dan langer naar de afbeelding kijken.

Verder zou ik de afbeeldingen scheiden door een wit of gekleurd lijntje, waardoor ze los komen van elkaar. Daarnaast zou je nog je eigen logo op de afbeelding kunnen zetten. In dit geval is het logo niet persé nodig, want Marion is het boegbeeld van haar winkel, dus iedereen ziet toch wel dat dit bericht van haar winkel is.

Personeel op de foto zorgt ervoor dat consumenten meteen zien dat dit bericht van jouw winkel is

Dat is nog een reden om jezelf of je medewerkers op de foto te zetten. Consumenten zien meteen dat dit bericht van jouw winkel is. Ook al scrollen ze door, dan onthouden ze toch dat die leuke gele items bij Marion Mode te koop zijn.

 

 

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

1 reacties op “Hoe zet je je net binnengekomen items zo aantrekkelijk mogelijk op Facebook en/of Instagram? Zodat consumenten ze onmiddellijk willen hebben

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.