Latest Blogposts

Benut jij deze 10 manieren al om aan meer Facebook likes te komen?

We roepen dat we meer Facebook likes willen, maar vaak laten we een heleboel kansen om aan likes te komen liggen.

Je kan bijvoorbeeld in je winkel om likes vragen. Of een flyer om je etalageruit hangen met de QR code van je Facebook pagina. Of een Facebook like box of je website plaatsen.

Ik heb 10 manieren voor je op een rijtje gezet. Sommige lijken een open deur. Maar de vraag is: pas je ze alle 10 al toe?

 

10 manieren om aan Facebook likes te komen

 

1. Laat de bezoekers in je winkel je pagina liken

Probeer bezoekers zover te krijgen dat ze in de winkel hun telefoon pakken en je pagina liken. Dit is een kwestie van gewoon vragen, want als je niks vraagt dan doen 9 van de 10 het niet. Beloon de mensen die het wel doen en geeft ze in ruil een presentje mee naar huis.

Maak niet de fout om tegen bezoekers te zeggen dat ze je pagina thuis een like moeten geven. Al beloven ze het, het gebeurt niet.

Zet op je toonbank of op tafeltjes een schildje met een flyer. Op die flyer vertel je dat je een Facebook pagina hebt en heel belangrijk je vertelt waarom mensen je pagina moeten liken. Welke voordelen krijgen ze?

Maak het je bezoekers makkelijk door op de flyer een QR code te zetten die direct verwijst naar je fanpagina. Ze hoeven nu alleen nog hun telefoon voor de code te houden en ze zitten meteen op je pagina.

QR code op etalageraam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Hang een flyer met QR code op je etalageraam

Plak deze flyer ook op je etalageraam. Mensen die na sluitingstijd door je etalageraam naar binnen turen zijn op dat moment enthousiast over de spullen die je verkoopt. Maak daar gebruik van.
 

3. Plaats een Facebook Like Box op website

Zorg dat bezoekers van je website ook meteen volgers op Facebook worden. Plaats daarom een Facebook like box op de website. Het voordeel hiervan is dat een bezoeker op like kan klikken zonder de website te verlaten. In de likebox worden zijn vrienden getoond en dit maakt het meteen social proof. Zijn vrienden vinden je winkel blijkbaar ook leuk en je bezoeker zal hierdoor eerder op like klikken.
 

4. Vermeld je Facebook Pagina in je e-mail handtekening

Je hebt in veel e-mail programma’s de mogelijkheid om klikbare Social media buttons bij je handtekening te plaatsen. Maak hier gebruik van. Ook hier moet je mensen aanzetten tot actie. Zet er bij dat je het leuk zou vinden als ze je pagina een like willen geven en vertel even heel kort welk voordeel hen dit oplevert (je krijgt als 1e onze aanbiedingen etc.).
 

5. Vermeld je Facebook Pagina in je offertes, onderbevestigingen en facturen

Voeg je Facebook URL toe op al je drukwerk waaronder je visitekaartjes, advertenties, verpakkingsmateriaal, kassabon, brochures, menu’s – op al je drukwerk. Zo combineer je offline met online en hou je iedereen op de hoogte van je Facebook Pagina. Of maak een QR code zet dat plaatje in al je drukwerk.
 

6. Zorg dat andere Social Media kanalen linken naar je Facebook pagina.

Vermeld je Facebook Pagina op je overige Social Media Platforms. Heb je een Twitter, Google+, YouTube, LinkedIn account? Verwijs dit door naar je Facebook Pagina. Tip: Doe dit ook vice versa dus zet ook op je Facebook Pagina een verwijzing naar al je andere Social Media Platforms.
 

7. Watermerk al je foto’s.

Wanneer je een foto of een quote maakt voor Facebook vermeldt dan op je afbeelding je website of de URL van je Facebook Pagina. Bijvoorbeeld in de rechter benedenhoek. Op deze wijze zijn jouw gegevens altijd zichtbaar wanneer je afbeelding en/of quote gedeeld wordt door je volgers! Zo creëer je weer verkeer terug naar je Facebook Pagina. En als iemand jouw foto van internet plukt omdat daar zo'n gave bank op staat, dan staat er wel je website of Facebook pagina op.
 

8. Vraag of je volgers of ze iemand willen taggen

Je kan een winactie doen waarbij je iets gratis verloot. Je vraagt aan je volgers of ze iemand weten die jouw cadeau verdient. Laat ze vervolgens diegene taggen die ze in gedachten hebben. Iedereen die ge-tagd is krijgt jouw Facebook bericht in zijn nieuwoverzicht en al zijn/ of haar vrienden zien dat bericht vervolgens ook weer. Je bereik wordt hierdoor echt gigantisch. Wat je gegarandeerd nieuwe volgers oplevert.
 

9. Geef iets gratis weg

Je kunt op Facebook iets GRATIS weggeven, denk daarbij aan een A4-tje met handige onderhoudstips, een checklist of een instructie video. Ga even brainstormen, je kan vast wat verzinnen.

Vraag je volgers of dit bericht ook interessant is voor hun vrienden. En zo ja, vraag ze of ze dit bericht dan willen delen met hun vrienden. Hun vrienden zien dat jij nuttige info gratis weggeeft en de kans is groot dat je pagina maar meteen liken om in het vervolg ook de tips te krijgen.
 

10. Nodig al je vrienden uit om de Facebook pagina van je winkel te liken

Onder je vrienden zitten waarschijnlijk een heleboel potentiële klanten. Misschien wel meer dan je denkt. Nodig je vrienden daarom uit om je pagina te liken. Vaak doen ze dit wel. Daarnaast heb je grote kans dat je vrienden willen helpen met je Facebook pagina promoten door af en toe een bericht te delen.

 

Weet jij nog meer manieren?

Dit lijstje is niet compleet. Er zijn ongetwijfeld nog vele andere manieren om buiten Facebook om likers te krijgen. Laat in de reacties weten welke manieren je nog meer kan inzetten. Ik ben benieuwd!

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

1 reacties op “Benut jij deze 10 manieren al om aan meer Facebook likes te komen?

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.