Latest Blogposts

Wat is Facebook live? En hoe kan je het inzetten om je nieuwe collectie te promoten?

Ken je Facebook live al? Of heb je geen idee waar ik het over heb?

Met Facebook live kan je vanaf je Facebook pagina live uitzenden. Je klikt op de live button en vervolgens kunnen al je volgers live meekijken bij bijvoorbeeld je modeshow.

Of je laat ze een aantal leuke artikelen uit de nieuwe collectie laten zien, of je vertelt over een geweldige winactie die er aan komt of je filmt als je op inkoop bent. Er is zoveel mogelijk.

Van de uitzending kan je een Facebook advertentie maken zodat je nog meer mensen bereikt

Het mooie is dat na uitzenden de video op de tijdlijn van je Facebook pagina blijft staan. Volgers die je uitzending gemist hebben kunnen zo als nog naar je uitzending kijken. Vaak levert het terug kijken zelfs meer kijkers op, dan de live uitzending.

En vervolgens kan je ook nog van je live uitzending een Facebook advertentie maken waardoor je nog veel meer mensen bereikt. En dan met name heel veel nieuwe klanten.

Promoot je najaarscollectie via Facebook live

Ik volg een groot aantal modezaken en een flink aantal daarvan heeft al uitgezonden via Facebook live. Met name bij modeshows die ze in hun winkel hielden. Super leuk om mee te kijken! Je hebt het gevoel of je er zelf bij bent.

Wat ik ontzettend jammer vind is dat Modezaken Facebook live niet veel vaker inzetten. Want Facebook live is een geweldige manier om je volgers (je fans) in een rap tempo enthousiast te maken over je najaarscollectie.

Doe wekelijks een uitzending en geef je conculega’s het nakijken

Door het aanhoudende mooie weer is het seizoen voor velen niet goed begonnen, daarom is het zaak dat je nu een inhaalslag maakt. Om er voor te zorgen dat de mensen zo snel mogelijk bij jou komen kopen, en niet bij je conculega’s, moet je zichtbaar zijn. Niet een beetje zichtbaar zoals je altijd deed, maar SUPER ZICHTBAAR.

Facebook live is een geweldige en makkelijke manier om op Facebook SUPER ZICHTBAAR te zijn. Als jij vanaf nu wekelijks een (korte) uitzending van slechts een paar minuten doet waarbij je items van de najaarscollectie laat zien durf ik te garanderen dat mensen enthousiast worden over je artikelen, over je winkel en over de leuke medewerkers.

De uitzendingen gaan je gegarandeerd klanten opleveren. Ik zie dat nu al bij winkels die hier mee begonnen zijn. Niet alleen je bestaande klanten komen hierdoor eerder bij je terug, maar ook nieuwe klanten weten je hierdoor te vinden. Helemaal als je van de uitzending ook nog een advertentie maakt.

Facebook toont live video’s ook nog eens aan veel meer mensen dan een bericht met enkel foto

Facebook is ook nog eens dol op video. Uit onderzoek blijkt dat Facebook video’s aan veel meer mensen laat zien dan een bericht met enkel een foto. Facebook live uitzendingen scoren nog beter dan een bericht met video of diavoorstelling. Met 1 uitzending bereik je al meer mensen dan met 3 tot 5 berichten met enkel een foto.

Niet alleen Facebook is dol op video, maar de mensen op Facebook ook. Ze kijken veel sneller naar bewegend beeld dan naar een foto. Ze blijven ook veel langer hangen een bericht met video.

Je moet daarom echt zo snel mogelijk Facebook live gaan gebruiken. Al doe je maar 1 uitzending van 3 minuten per week. Je zal zien dat je door die ene uitzending al veel meer klanten krijgt.

Niet gaan dubben of dit wat voor jouw winkel is. Ga gewoon aan de slag!

Waarover kan je een uitzending doen?

  • Laat zien hoe een artikel is gemaakt
  • Laat nieuw binnengekomen artikelen zien
  • Geef een sneak preview als je aan het inkopen bent
  • Film tijdens een modeshow of event
  • Doe een winactie. Laat het artikel zien wat je weggeeft

Wat heb je qua apparatuur nodig?

  • Een telefoon
  • Goed licht (ga bij een raam staan)

Voordat je live gaat moet je hierop letten

  • Maak een paar uur van te voren een Facebook bericht waarin je aankondigt dat je straks live gaat (hierdoor krijg je meer kijkers)
  • Kijk of je telefoon genoeg opgeladen is (met Facebook live gaat je batterij snel leeg)
  • Zet “niet storen” aan. Inkomende telefoontjes zorgen er nl. voor dat je verbinding onderbroken wordt
  • Controleer of er genoeg licht is. Film vooraf even een stukje en dan zie je het vanzelf.
  • Verzin een pakkende titel voor je live uitzending

Hoe start je een uitzending?

Tips voor tijdens de uitzending:

  • Je hoeft niet zelf in beeld. Het mag natuurlijk wel. Ga je wel (even) in beeld dan krijg je vaak gauw veel hartjes en likes.
  • Praat zoals je normaal tegen je klanten praat. Foutjes maken mag. Het hoeft niet perfect. Mensen vinden het zelfs leuker als het lekker spontaan is
  • Vertel wat over de artikelen. En vertel ook wat je zelf vindt van de artikelen. Hoe enthousiaster je vertelt, hoe eerder mensen enthousiast worden
  • Stel tijdens de uitzending af en toe een vraag aan je kijkers. Wat vinden jullie van dit artikel? Leuk? Zou je het willen hebben?
  • Vraag aan je kijkers om hartjes en likes. En laat ze een reactie geven. Staat niet alleen leuk, maar zorgt er ook voor dat je bericht aan meer mensen getoond wordt.
  • Het maakt niet zo veel uit hoe lang de uitzending duurt, zolang het maar boeiend is voor je klanten. Houd in het begin 3-5 minuten aan
  • Ga door met uitzenden ook al heb je maar 1 kijker. Bij Facebook live kijken de meeste mensen de replay. Dat is zelfs zo bij hele bekende winkels of merken. Houd dat altijd in je achterhoofd

Na afloop raad ik je aan om dit te doen:

  • Geef je video na afloop eventueel een betere titel en maak een omschrijving. Vertel wat voor moois er op de video te zien is zodat mensen op de play button klikken. Zet ook het adres van je winkel(s) in de tekst zodat nieuwe klanten je weten te vinden (maak het ze zo makkelijk mogelijk)
  • Hergebruik je video. Download de video en post ‘m na een paar dagen nog een keer op een tijdstip dat veel fans online zijn.
  • Maak een advertentie van je uitzending zodat nog veel meer mensen je uitzending zien en zo kennis maken met jou geweldige winkel met die pracht collecties

Succes!

 

 

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

0 reacties op “Wat is Facebook live? En hoe kan je het inzetten om je nieuwe collectie te promoten?

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.