Facebook werkt met de Edgerank, een algoritme waarmee Facebook bepaalt welke updates interessant zijn voor je volgers.
Als een volger vaak reageert op je bericht of regelmatig een like geeft krijgt hij ook vaker je bericht te zien. Als hij zelden of nooit reageert heb je grote kans dat hij je berichten nauwelijks te zien krijgt.
Als je wil dat je berichten aan al je fans getoond worden kan je gaan adverteren. Maar er is een andere optie waarbij je zonder geld uit te geven enorm veel mensen bereikt op Facebook. Met slechts één enkel bericht kan je al een paar duizend mensen bereiken.
Hoe? Organiseer een Winactie waarbij je mensen elkaar laat taggen.
Bereik veel mensen op Facebook zonder geld uit te geven
Een winactie waarin je een product gratis weg geeft levert vaak een stortvloed aan reacties op van hebberige mensen. En een bericht waarin je iets gratis weggeeft wordt vaak gedeeld aan vrienden en bekenden. Beiden enorm goed voor je edgerank.
Maar als je een paar duizend mensen wilt bereiken moet je het slimmer aanpakken. Maar hoe dan?
Een voorbeeld van een mooie winactie is het voorbeeld hier boven van Steigerhout & Zo.
Vraag aan je volgers of ze iemand weten die jouw cadeau verdient en zorg dat ze die persoon taggen
Met de Kerst in gedachten is het leuk idee om een Winactie te organiseren waarbij je aan je volgers vraagt of ze iemand weten die jouw cadeau verdient. Dus ze kunnen niet zelf iets winnen, maar ze kunnen iemand anders opgeven.
Dat doen ze door in een reactie onder je bericht de naam van diegene te zetten. De meeste mensen zullen nu een Facebook vriend taggen. (Taggen wil zeggen dat je de Facebook naam van iemand intypt en die naam wordt dan een klikbare link naar diegene's Facebook profiel).
Mensen taggen elkaar met de gedachten dat het dan voor jou meteen duidelijk is wie ze bedoelen. En ze brengen zo ook meteen de persoon aan wie ze je cadeau willen geven op de hoogte. Niet iedereen heeft een Facebook account en daarom zal je ook van een aantal mensen alleen een naam door krijgen. Dat geeft niet. Maar omdat inmiddels half Nederland op Facebook zit is de kans groot dan de meeste mensen iemand zullen taggen.
Je mag volgens de regels van Facebook mensen echter niet oproepen om te taggen. Dit is echt verboden. Maar er is een andere oplossing, die wel mag. Mensen mogen namelijk zich zelf of iemand anders wel taggen. Je mag het als pagina eigenaar alleen niet vragen.
Plaats een bericht met daarin je winactie en vraag aan je volgers het volgende:
"Wie moeten we volgens jou blij maken met dit cadeau? Zet de naam van diegene in een reactie hieronder en vertel waarom hij of zij dit cadeau verdient."
Je krijgt een enorm bereik als mensen reageren op je bericht en tevens hun vrienden of bekenden taggen
Want als iemand reageert op je bericht krijgen zijn of haar Facebook vrienden dit ook te zien. Stel er reageren 10 mensen. Ik noem even een heel laag getal. En deze 10 mensen hebben elk 300 vrienden, dan krijgen 10 x 300 vrienden jouw bericht te zien. Dat zijn 3000 mensen.
Vervolgens taggen al deze 10 mensen 1 persoon. Bij die ge-tagde persoon komt jouw bericht op zijn of haar timeline te staan. En dit zien al zijn of haar vrienden in hun nieuwsoverzicht. Stel dat deze ge-tagde mensen ook allemaal 300 vrienden hebben, dan wordt jouw bericht dus ook hier aan 3000 mensen getoond. Bij elkaar opgeteld wordt je bericht dus aan 6000(!) mensen getoond. En dat met slechts 10 reacties op je bericht.
In de praktijk zal het getal van 6000 lager liggen omdat Facebook niet aan iedereen je bericht toont. Dit geldt met name voor mensen die echt ontzettend veel Facebook vrienden hebben of ontzettend veel pagina's volgen. Maar een paar duizend mensen moet je toch zeker kunnen halen.
Wat levert zo’n Winactie met taggen je nou op?
- Een enorm bereik bij mensen die je pagina nog niet ge-liked hebben of je winkel domweg nog niet kennen
- Een heleboel likes, omdat mensen er als de kippen bij willen zijn als je weer iets weg geeft
- Waarschijnlijk ook kopers. Er zullen mensen zijn die niet gewonnen hebben, maar toch je product willen. Je hebt ze wakker geschud en op een idee gebracht.
- Mond-Op-Mond reclame. De winnaar zal op feestjes e.d. vertellen hoe gul jij was
Ook belangrijk: je Edgerank stijgt
Daarnaast zorgen de vele reacties op je bericht er voor dat je vervolgberichten de komende tijd eerder getoond gaan worden aan je volgers. Zo'n actie kan echt heel veel uitmaken voor je bereik in de toekomst. En alleen om deze reden moet je zo'n actie al doen.
Facebook denkt namelijk: deze pagina vinden mensen blijkbaar leuk, dus laat ik de berichten vaker zien. Ook aan mensen die normaal gesproken nauwelijks of niet reageren. Je pagina is dus opeens weer in beeld bij'slapende' volgers.
En dat alles zonder er een cent aan uit te geven.
Hoe zet je zelf zo’n Winactie op?
- Geef iets weg waar je doelgroep hebberig van wordt
- Plaats een aantrekkelijke foto van je product
- Kies je product uit wat je zelf verkoopt. Ga dus geen iPad weggeven
- Geef iets weg zonder daar iets voor terug te vragen
- Verplicht je volgers niet dat ze eerst je pagina moeten liken of delen. Als je echt iets goeds weggeeft, dan doen mensen dat uit zich zelf wel
- Vraag aan je volgers welk persoon dit cadeau verdient. Laat ze naam van diegene in een reactie zetten, maar vraag nooit of ze diegene willen taggen. Ook dit doen ze uit zich zelf wel
- Laat zien dat je oprecht iets weg geeft en daar zelf ook heel blij van wordt (dit laatste is belangrijk, hiermee win je vertrouwen)
Hoe maak je van de winnaar een klant?
Je hebt het cadeau overhandigt aan de winnaar, maar je wil natuurlijk dat die winnaar nogmaals in je winkel komt en dan een betalende klant wordt. Geef de winnaar daarom bij het cadeau een kortingsbon voor een bijpassend product. Misschien schaft hij dat bijpassende cadeau wel meteen aan en anders heb je grote kans dat hij later in je winkel terug komt.
TIP: geef ook aan diegene die hem of haar aangewezen heeft een kortingsbon als dank. Dit wordt zeker gewaardeerd.
4 reacties op “Hoe je zonder geld uit te geven enorm veel mensen bereikt op Facebook”