Facebook heeft weer wat nieuws uitgerold. Je kun nu ook adverteren aan je Instagram volgers. Ik ben hier heel blij mee!
Hoe zorg je ervoor dat je Instagram volgers naar je winkel komen of gaan bestellen in je webshop? Voorheen kon je deze mensen alleen bereiken als je regelmatig een Instagram bericht plaatst.
Vanaf nu kan je van je volgers een doelgroep maken voor je advertenties. Je kan dan deze mensen advertenties laten zien op Instagram en....wat misschien veel gaver is: je kan ze ook advertenties laten zien op Facebook.
In deze uitzending laat ik je ook meteen zien hoe je deze doelgroep maakt. Het maken kost je nog geen 5 minuten.
Maar er kan nog meer! Je kunt ook aan Facebook vragen of ze mensen zoeken die lijken op je Instagram volgers
Na de uitzending kreeg ik van Karin de vraag: "hoe maak je een vergelijkbare doelgroep van je Instagram volgers?". Een hele goede vraag, want je kan namelijk nog veel meer doen met deze doelgroep. Je kan nl. aan Facebook vragen of ze mensen zoeken die heel erg lijken op je Instagram volgers. Omdat Facebook zo ongeveer alles van ons weet kan ze een hele gerichte doelgroep voor je samenstellen.
Een vergelijkbare doelgroep van je Insta volgers is een hele goede doelgroep om aan nieuwe klanten te komen.
In deze uitzending laat ik ook zien hoe je voor een fysieke winkel vervolgens deze doelgroep inperkt tot mensen die in de buurt van je winkel(s) wonen.
Hoe maak je een doelgroep van je Instagram volgers?
Ik leg het je uit in deze video. Verderop in dit artikel staat nog een video. Daarin leg ik uit hoe je de vergelijkbare doelgroep maakt.
Nog even alle stappen uit de 1e video op een rijtje
Als je op Facebook bent zie je bovenaan een blauwe balk. Helemaal rechts op die balk staat een klein wit driehoekje. Daar klik je op. En dan klik je daarna op "advertenties beheren".
Vervolgens zie je onderstaand scherm. Helemaal links zie je een streepjes menu. Daar klik je op.
Dan krijg je dit uitklapmenu. Klik op "doelgroepen". Staat "doelgroepen" erbij jou niet bij? Klik dan op "alle hulpmiddelen" dan zie je m wel.
Klik vervolgens op de blauwe button "doelgroep maken". En klik op "aangepaste doelgroep".
Klik op "betrokkenheid".
Klik op "Instagram bedrijfsprofiel".
Daarna krijg je onderstaand scherm. Zorg dat het juiste Instagram profiel is geselecteerd is. Die van je winkel en niet je privé account.
Kies bij het dropdown menu voor de bovenste optie: "iedereen die betrokken is bij je bedrijf".
Het aantal dagen dat deze mensen in de doelgroep moeten blijven kan je zelf kiezen. Als je voor 30 dagen kiest, dan kan je ze na 29 dagen nog een advertentie laten zien. Daarna gaan ze uit deze doelgroep.
Liken ze weer een bericht van je of slaan ze een bericht op, dan komen deze mensen wederom in deze doelgroep. In deze doelgroep komen dus continue mensen in en andere mensen gaan er weer uit. In de video heb ik het aantal dagen op 365 gezet. Je kan dan een jaar lang aan deze mensen adverteren.
Een vergelijkbare doelgroep maken van je Instagram volgers
Zoals ik in het begin van dit artikel al zei, je kan van deze doelgroep ook een vergelijkbare doelgroep maken. Facebook stelt dan een doelgroep samen van mensen die heel erg lijken op je Instagram volgers. Een goede doelgroep om aan nieuwe klanten te komen.
In deze 2e video laat ik je zien hoe je deze doelgroep maakt. Ik laat ook zien hoe je deze doelgroep voor een fysieke winkel vervolgens verkleint. Want we willen immers alleen mensen die in een straal van een x aantal km rondom onze winkel(s) woont.
Nog even alle stappen uit de 2e video op een rijtje
Je klik weer op de blauwe button "doelgroep maken" en daarna klik je op "vergelijkbare doelgroep".
Bij bron klik je op het lege veld.
Vervolgens krijg je een rijtje van opties te zien die je eerder zelf hebt gemaakt. Kies voor de Instagram volgers (of hoe je 'm ook genoemd hebt). Bij locatie vul je Nederland of België in. Als je de 1e 2 letters intypt zie je 'm al verschijnen. Onderaan zie je nog allerlei cijfertjes staan. Daar doe je niks mee. Het enige wat je nog moet doen is op "doelgroep maken" klikken.
Als laatste moet je de naam van deze doelgroep even wijzigen. Waarschijnlijk heet hij nu "Lookalike (NL, 1%) - Instagram volgers". Verander dat in een begrijpelijke naam zoals: "vergelijkbare doelgroep Instagram volgers". Als het maar voor jou duidelijk is wie hier inzitten.
Vergelijkbare doelgroep inperken tot alleen mensen die een max. een x aantal km vanaf je winkel wonen
Hier zijn verschillende manieren voor. Ik zal je er 1 laten zien.
Ga weer naar doelgroep maken en kies nu voor "aangepaste doelgroep".
Geef deze doelgroep een naam. Bijvoorbeeld: vergelijkbare doelgroep Instagram Delft + 15km.
Bij aangepaste doelgroep klik je in het lege veld. Vervolgens zie je de doelgroepen die je zelf eerder hebt gemaakt. Kies voor de vergelijkbare doelgroep va je Instagram volgers.
Bij locaties kan je de plaats van je winkel intypen. Daarna kan je het aantal km verkleinen. Je kunt hier ook meerdere plaatsen intypen.
Daarna kun je nog leeftijd en geslacht invullen. Als je alles ingevuld hebt klik je op opslaan. Deze doelgroep ga je dan voortaan gebruiken als je wil adverteren aa mensen die heel erg lijken op je Instagram volgers. Het mooie van deze doelgroepen is dat je ze telkens kunt aanpassen.
Ik ben heel benieuwd of ij hier mee aan de slag gaat. Laat het me hieronder weten. Ook als je hier vragen over hebt of ergens niet uitkomt.
1 reacties op “NIEUW: Je kan nu op Facebook adverteren aan je Instagram volgers!”