Latest Blogposts

De 7 meest gemaakte fouten die modewinkels maken waardoor hun Facebook advertenties onnodig veel geld kosten en nauwelijks (nieuwe) klanten opleveren

Adverteren op Facebook kan iedereen. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Maar adverteren op zo’n manier dat het: 1. grote aantallen klanten oplevert en 2. super weinig kost, is een ander verhaal. Ik zie het daar nl. nog heel vaak misgaan.

En zijn nog ontzettend veel modeondernemers en marketingmedewerkers die fouten maken bij het adverteren waardoor ze niet de goede mensen bereiken, hun advertenties niet aanspreken en die onnodig veel geld betalen.

Ik heb daarom eens de 7 meest voorkomende fouten die ik tegen kom op een rijtje gezet en ik laat je daar ook bij zien hoe je ze voortaan kan voorkomen.

De 7 meest gemaakte fouten bij het adverteren op Facebook

Fout 1: De advertentie spreekt niet aan

Je moet ervoor zorgen dat een consument bij het zien van je advertentie meteen zo iets heeft van: "dit is leuk, dit wil ik hebben!". Het is daarom belangrijk dat de items goed te zien zijn, dat je ziet hoe het valt en wat de kleuren zijn.

Veel fabrikanten leveren sfeerfoto's aan (zie hieronder). Dit zijn mooie plaatjes, maar vaak minder geschikt als advertentie omdat de meeste consumenten er niet meteen hebberig van worden.

Wat voor foto's werken wel goed?

Wat in jouw ogen misschien wat saaie foto's zijn (zoals hieronder), maken een consument vaak wel gauwer hebberig. Ze zien nl. de items goed en kunnen hierdoor sneller bepalen of ze het leuk vinden.

       

Wat werkt echt het allerbeste?

De foto's hierboven doen het goed, maar foto's waarbij een medewerker deze items aan heeft doen het nog beter.

De dame hierboven is jong, lang heeft een perfect maatje. Hierdoor twijfelen heel veel mensen of de items wel wat voor hen zijn. en twijfelende mensen moet je niet hebben, want meestal besluiten ze om niet te kopen.

De voordelen van eigen foto's

Fotografeer je deze items daarin tegen op een medewerker dan valt als 1e de advertentie veel meer op omdat ze de persoon herkennen. En ze leggen meteen de link met jouw winkel. Daarnaast zien eigen foto's er meestal gezelliger uit, waardoor mensen eerder liken of reageren.

En het allerbelangrijkste: mensen identificeren zich veel sneller met een medewerker. Staat het hem of haar leuk, dan staat het mij waarschijnlijk ook leuk. Dit wordt ng eens vertrekt als de medewerker ongeveer van dezelfde leeftijd is (of net een wat jongere hippere versie) en een beetje hetzelfde figuur heeft. 

Fout 2: Te veel tekst op de afbeelding

In het verleden werd je advertentie afgekeurd als je meer dan 20% tekst op je afbeelding had. Tegenwoordig geldt deze regel niet meer.

Wat veel ondernemers echter niet weten is dat Facebook advertenties waarvan de afbeelding meer dan 20% tekst heeft straffen.

Deze zijn een stuk duurder en je krijgt ook nog eens minder bereik.

Hieronder zie je 2 advertenties. Bij de Stapelkorting zie je onmiddellijk dat hij meer dan 20% tekst heeft. Bij de Sale advertentie lijkt het of je er ver onder zit, maar schijn bedriegt. Ook die advertentie zal duurder zijn en minder bereik krijgen omdat hij boven de 20% tekst zit.

   

Facebook berekent het percentage a.d.h.v. een raster

Om binnen de 20% te blijven mag er in max. 5 hokjes tekst zitten. De 5 hokjes hoeven niet aaneengesloten te zijn. Het mag ook diagonaal of 5 losse hokjes zijn.

Logo's, zoals hier bij Tramontana, ziet Facebook ook als tekst. Het hangt van het lettertype van je logo af of ze wel of niet mee berekenen.

Zorg er daarom voor dat de tekst altijd binnen de lijnen van de 5 hokjes zit.

Dan betaal je minder en is je bereik groter.

Mijn klanten geef ik mijn Facebook Rasters

Ik geef mijn klanten Rasters altijd mijn rasters Deze Rasters kan je over je tekst heen leggen en dan zie je meteen of je goed zit of niet. Superhandig want dan kan je nog tijdens het maken de tekst wat naar boven of beneden opschuiven.

Om het je makkelijk te maken kan jij mijn Rasters ook downloaden. Gratis!

Twijfel je of je te veel tekst hebt? Dan leg je het raster er even over. Dat werkt heel fijn! Ik gebruik ze, net als mijn klanten, zelf ook voor al mijn Facebook en Instagram advertenties.

Nadat je de Rasters gedownload hebt kan je ze gebruiken in bijvoorbeeld het programma Canva. Bij de rasters zit een instructie video waarin ik uitleg hoe je ze gebruikt. Klik op de button hieronder om ze gratis te downloaden.

Download hier de rasters

Fout 3: Weinig reacties op advertentie

Wist je dat de kosten van je advertentie aanzienlijk naar beneden gaan als je veel reacties krijgt onder je advertentie?

Als de kosten naar beneden gaan kan je advertentie aan meer mensen getoond worden voordat het budget op is. Je bereik zal dus veel hoger liggen. Zorg er daarom voor dat je reacties krijgt, want het maakt zoveel uit in kosten!

Maar hoe krijg je reacties?

Simpelweg door een vraag te stellen.

Bijvoorbeeld:

  • Welk setje vind jij leuker? De linker of de rechter?
  • Zou jij dit jurkje dragen met hakken of met sneakers?
  • Welke top zou jij willen hebben? No. 1, 2 of 3?

Het is belangrijk dat de vraag simpel is en dat mensen zonder na te denken kunnen antwoorden. Des te meer antwoorden krijg je en des te goedkoper je advertentie wordt.

Fout 4: Adverteren via de blauwe button

Ik kom helaas nog steeds ondernemers tegen die adverteren via de blauwe button onder hun berichten. NIET DOEN! Het lijkt zo makkelijk, maar dit is de aller duurste manier om te adverteren op Facebook.

Deze knop heeft Facebook in het leven geroepen om geld van zijn gebruikers binnen te harken. En dat gaat ten koste van jouw portemonnee.

Naast dat het duur is, kan je maar aan 1 doelgroep tegelijk adverteren

Daarnaast heeft de knop nog een ander nadeel. Via de knop kan je maar aan 1 doelgroep tegelijk adverteren. Dat schiet niet op.

Het is veel effectiever om elke advertentie aan meerdere doelgroepen te tonen. Dan komen van meerdere kanten mensen naar je winkel(s). Bij punt 5 leg ik uit welke doelgroepen je het beste kan nemen voor elke advertentie.

De blauwe knop heeft nog meer nadelen

De blauwe knop heeft trouwens nog meer nadelen. Ik heb eerder dit artikel en dit artikel over de blauwe button geschreven. De moeite waard om even te lezen.

Hoe moet je dan wel adverteren op Facebook?

Via het advertentiebeheer. Je komt in het advertentiebeheer via het kleine driehoekje rechts in de blauwe balk. Vervolgens klik je op "Advertenties beheren". In de video hierboven leg ik uit hoe je vervolgens je advertentie maakt.

Fout 5: Doelgroep samenstellen op basis van kenmerken

Ik zie dat veel modewinkels een doelgroep samenstellen op basis op kenmerken. Ik raad af om dit te doen.

Een doelgroep van vrouwen van 30-50 die in de buurt van Haarlem wonen en van mode en winkelen houden is veel te algemeen. Ik denk dat ALLE vrouwen in de buurt van Haarlem hieronder vallen. Er zijn er maar weinig die niet van mode en winkelen houden.

Deze doelgroep is veel te breed en maar een klein deel zal bij jouw winkel passen. Je adverteert dus voor het grootste deel aan vrouwen die waarschijnlijk toch niet bij je winkel passen. Dat is weggegooid geld.

Je kan veel beter met de volgende 5 doelgroepen adverteren

1. Je Fans

Dit zijn de mensen die je pagina geliked hebben.

Normaliter krijgt maar een heel klein percentage (6%) van je fans je berichten te zien. Dit zijn met name mensen die regelmatig je berichten liken en erop reageren. Mensen die dit niet doen zien de meeste van jouw berichten niet. Wist je dat? 

Daarom is het verstandig om je advertenties ook aan je fans te laten zien. Op deze manier krijgen wel 100% van je fans je berichten te zien. Bovendien is adverteren aan je eigen fans de allergoedkoopste doelgroep om aan te adverteren.

2. De vrienden van je Fans

Grote kans dat een deel van de vrienden lijkt op jouw fans. Dit is vaak een goede doelgroep om aan nieuwe klanten te komen.

Maar let op: je moet deze doelgroep inperken. Je wilt immers niet vrienden uit heel het land en waarschijnlijk ook niet mannen en vrouwen of mensen van alle leeftijden, want dan krijg je ook het nichtje van 14, terwijl je richt op de vrouw vanaf 30 jaar.

Hoe moet je inperken?

Selecteer de regio. Bijvoorbeeld tot 20km vanaf je winkel. Selecteer of het mannen of vrouwen moeten zijn. Selecteer de leeftijd.

En als laatste moet je aangeven dat ze NIET je Facebook pagina geliked mogen hebben. Want dan vallen ze immers al onder de fans.

3. Look a Like Fans

Of te wel een doelgroep van mensen die lijken op jouw huidige fans.

Je kan nl. aan Facebook vragen: "wil je een doelgroep samenstellen van mensen die ontzettend lijken op mijn fans". Facebook weet ALLES van ons. Ze weten wie onze Facebook vrienden zijn, welke pagina's we geliked hebben, welke reacties we plaatsen, welke berichten we liken. Ze weten zelfs welke websites jij bezoekt.

Ze kunnen aan de hand van deze gegevens een doelgroep samenstellen van allemaal mensen die heel goed bij jouw winkel passen. Dit is een hele goede doelgroep om aan nieuwe klanten te komen. 

Let op: ook deze doelgroep moet je, net als vrienden van fans, inperken.

4. E-mailadressen van klanten

Wist je dat je advertenties kan laten zien aan mensen uit je klantenbestand?

Je kan nl. de e-mailadressen van je klanten downloaden uit je kassasysteem. Je krijgt dan een Excel of CSV bestand. Krijg je een Excel bestand dan moet je 'm even opslaan als CSV bestand. Bij Windows is dat CSV door scheidingstekens gescheiden.

Dat CSV bestand kan je vervolgens bij "doelgroepen" uploaden. In de video hierboven laat ik kort zien hoe je dat doet.

Facebook gaat vervolgens checken welk e-mailadres ze herkennen. Iemand moet nl. met het zelfde e-mailadres een account hebben. Bij de meeste modezaken is er een match van ca. 50%. Dat betekent dat jij voortaan aan die 50% advertenties kan laten zien.

Waarom is dit zo effectief?

Deze mensen krijgen je nieuwsbrief, maar daarnaast zien ze nu ook je advertenties. Het blijkt dat mensen dan eerder naar je winkel komen. Veel mensen hebben het nodig dat ze dingen meerdere keren zien voordat ze besluiten het te kopen.

Mag dit volgens de AVG?

Ja dit mag, mits je in je Privacyreglement hebt staan dat je de gegevens van je klanten ook gebruikt voor gerichte marketing op Social media. 

Wat gebeurt er met de e-mailadressen die niet worden herkend?

Volgens Facebook worden die niet bewaard.

5. Look a Like E-mailadressen

Net als de Look a Like van je fans kan je ook aan Facebook vragen of ze een Look a Like maken van je klantenbestand. Ook dit is een ontzettende goede doelgroep om nieuwe klanten te krijgen.

Let op: ook deze doelgroep moet je inperken en ook hier moet je je eigen Facebook fans uitsluiten.

Fout 6: Slechts aan 1 doelgroep tegelijk adverteren

Als je elke keer 1 doelgroep pakt voor je advertentie, dan komen er maar een handje vol mensen naar je winkel. Je wil natuurlijk dat ze met grote getale tegelijk komen.

Het is daarom slim om elke advertentie aan de bovenstaande 5 doelgroepen te laten zien. Dan komen er ook van 5 kanten tegelijk mensen naar je winkel.

Je bestaande klanten doordat je adverteert aan fans en e-mailadressen en een heleboel nieuwe klanten omdat je adverteert aan de vrienden van de fans en de 2 Look a Like groepen.

Door elke advertentie te laten zien aan deze 5 doelgroepen komen er continue veel mensen naar je winkel.

Heb je geen e-mailadressen van klanten?

Dan vallen er 2 doelgroepen af. Ik wil je dan wel aanraden om vanaf nu e-mailadressen te gaan vragen. Ook al verstuur je nog geen nieuwsbrief. Het hebben van die e-mailadressen is nl. goud waard omdat je ze kan gebruiken voor je doelgroepen. Behalve wat ik nu heb laten zien, kan je er nl. nog veel meer mee.

Fout 7: Advertenties te lang laten lopen

Ik zie regelmatig een advertentie van een modewinkel de hele week voorbij komen. Ik merk dat dat niet zo effectief is. Wat je veel beter kan doen is het volgende: laat een advertentie 1-2 dagen lopen en laat dan weer een andere advertentie zien. Ook weer 1-2 dagen. Daarna doe je er weer één.

Op deze manier krijgen de mensen continue gave setjes te zien. Na een aantal advertenties denken ze: "die winkel heeft wel heel veel leuke dingen, het wordt tijd om langs te gaan". Door elke keer wat anders te laten zien creëer je veel meer hebberigheid.

Nu denk je misschien "wat een gedoe!". Dat valt echt mee. Als je adverteert in het advertentiebeheer kun je alles in 1x maken. En dan kan je er vervolgens voor kiezen welke advertentie wanneer gaat lopen.

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

0 reacties op “De 7 meest gemaakte fouten die modewinkels maken waardoor hun Facebook advertenties onnodig veel geld kosten en nauwelijks (nieuwe) klanten opleveren

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.