Latest Blogposts

Nieuw type doelgroep voor Facebook advertenties: mensen die je berichten geliked hebben of gereageerd hebben, maar die NIET je pagina hebben geliked

Herken je dit? Mensen liken je Facebook bericht, of ze plaatsen een reactie, maar ze liken niet je pagina. Zelfs niet als je ze uitnodigt om je pagina te liken.

Balen, want hierdoor zien deze mensen jouw toekomstige Facebook berichten niet meer. Je bent ze kwijt, terwijl ze misschien prima bij je winkel zouden passen. Ze hebben immers niet voor niks je bericht met die leuke items geliked of ze hebben er zelfs op gereageerd.

Er is nu een oplossing! Je kan nu aan deze mensen adverteren

Facebook heeft voor het adverteren een aantal nieuwe doelgroepen uitgerold. Waaronder de doelgroep waar dit artikel over gaat. Grote kans dat jij deze doelgroep nog niet gebruikt voor je advertenties.

Eén van de nieuwe mogelijkheden om aan te adverteren zijn de volgende mensen: mensen die betrokken zijn geweest bij je Facebook pagina. Bijvoorbeeld doordat ze je bericht(en) geliked hebben of erop gereageerd hebben.

En dat is een hele gave doelgroep, want zo kan je mensen bereiken die een bericht van je geliked hebben of er op gereageerd hebben ZONDER dat ze je pagina geliked hebben.

Deze mensen zien normaal gesproken je berichten niet meer, maar nu kan je ze bereiken d.m.v. een Facebook advertentie. Super gaaf!

Je kan zelfs tot 365 dagen nadat ze geliked of gereageerd hebben aan deze mensen adverteren

En wat ik ook gaaf vind is dat je zelf kan zelf instellen hoe lang Facebook deze mensen moet vasthouden. Het minimum aantal dagen is 1 en het maximum aantal dagen is 365.

Stel dat je voor 365 dagen kiest en vandaag reageren er een hoop mensen op een bericht van je. Dan kan je over 364 dagen nog een advertentie laten zien aan deze mensen. Na 365 dagen gaan deze mensen er automatisch weer uit.

Het mooie is ook dat deze doelgroep elke keer wordt aangevuld als er nieuwe mensen een bericht liken of erop reageren. En al die nieuwe mensen gaan er vanzelf in en als de tijd voorbij is, gaan ze er ook vanzelf weer uit. Liken of reageren ze na verloop weer, dan komen ze er weer in. En dat gaat allemaal vanzelf. Hoe je niks voor te doen.

Hoe maak je deze doelgroep?

Ga naar deze pagina: https://www.facebook.com/ads/manager/audiences

Je kan er ook op een andere manier komen: ga op je Facebook pagina of op je persoonlijk profiel naar het hele kleine driehoekje helemaal rechts (zie afbeelding 1 hieronder). Kies vervolgens voor "advertenties beheren".

 

Daar aangekomen zie je bovenaan een donkere grijze balk met helemaal links een menuknop (zie afbeelding 2 hieronder). Via die knop ga je naar 'doelgroepen". Mocht doelgroepen niet erbij staan, dan kies je 'alle hulpmiddelen" en dan zie je 'm als nog.

Doelgroep maken

Klik op de blauwe button “doelgroep maken” en dan op "aangepaste doelgroep". Zie de afbeelding hieronder.

 

Kies vervolgens op de onderste optie “betrokkenheid”.

 

Kies de optie “Facebook-pagina”.

 

Daarna kies je als 1e de juiste Facebook pagina (belangrijk als je beheerder bent van meerdere pagina’s).

Bij ‘opnemen’ klik je op het dropdown menu. Kies vervolgens de bovenste optie “iedereen die een conversie heeft uitgevoerd. Dan pak je al die 5 opties die eronder staan in 1x mee.

 

Bij ‘in het verleden” vul je een getal in tussen de 1-365.

Dit is het aantal dagen dat Facebook deze mensen gaat vasthouden. Kies je bv. voor 365, dan kan je over 364 dagen nog aan deze mensen adverteren. Ik kies hier voor 365.

Daarna moet je deze doelgroep een naam geven. Bijvoorbeeld: “ mensen die betrokken zijn bij mijn pagina”. Deze naam is alleen voor jou zichtbaar. Kies iets waardoor je meteen weet welke mensen dit zijn.

Als laatste klik je op de blauwe button“doelgroep opslaan”.

 

Nadat je op "opslaan" geklikt hebt geeft Facebook aan dat het ca. 30 min. duurt voordat deze doelgroep klaar is. Zodra hij klaar is kan je eraan adverteren.

 

Weten deze mensen dat ze in deze doelgroep zitten? Het antwoord is nee.

Deze doelgroep gebruiken bij je toekomstige advertenties

Adverteren aan deze doelgroep kan op 3 manieren. Via het advertentiebeheer, via de Power editor en via de app op je telefoon of tablet.

Je kan deze doelgroep echter niet gebruiken als je via de blauwe button onder je bericht adverteert.

Ik ben heel benieuwd of jij deze doelgroep voortaan gaat gebruiken? Laat het hieronder weten in een reactie.

 

 

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

1 reacties op “Nieuw type doelgroep voor Facebook advertenties: mensen die je berichten geliked hebben of gereageerd hebben, maar die NIET je pagina hebben geliked

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.