Adverteer jij op Facebook? En doe je dat (nog steeds) via die blauwe button onder je berichten? In deze video vertel ik waarom je daar ONMIDDELLIJK mee moet stoppen. Als je deze video hebt gezien wil je nooit meer op deze manier adverteren.
Waarom moet je stoppen met adverteren via de blauwe knop "bericht promoten?"
Ik zal je aan de hand van een paar voorbeelden laten zien waarom je vanaf nu niet meer moet adverteren via de blauwe button onder je Facebook berichten. En ik ga je laten zien waarom je veel beter kan adverteren via de Power editor/ Advertentiebeheer.
Als je adverteert via de blauwe button dan:
-
Betaal je onnodig veel
Dat komt o.a. doordat elke advertentie op zich staat. Er wordt geen gebruik gemaakt van gegevens hoe je eerder hebt geadverteerd. Je begint dus elke keer op 0.
Als je adverteert via de Power editor/ Advertentiebeheer maak je 1x een campagne met advertentiesets aan. Vervolgens ga je bij elke advertentie die je maakt deze campagne + advertentiesets* hergebruiken.
Naast dat het maken van een advertentie op deze manier 10x sneller gaat, ga je ook steeds goedkoper adverteren omdat je dingen hergebruikt. Heeft jouw doelgroep het vorige keer goed gedaan, dan heb je daar bij je volgende advertentie profijt van.
*Advertentieset: hierin zit o.a. je doelgroep, wat je per dag wil betalen en hoelang je je advertentie wil laten lopen.
-
Kan je maar aan 1 doelgroep tegelijk adverteren waardoor je een klein bereik hebt
Als je adverteert via de blauwe button kan je maar 1 doelgroep tegelijk selecteren en zodoende bereik je dan maar een beperkt aantal mensen. Het is veel slimmer om veel meer doelgroepen in 1x te bereiken. Zowel de mensen die je winkel al kennen, als nieuwe mensen.
Als je adverteert in de Power editor/ Advertentiebeheer kan je elke advertentie tegelijkertijd aan meerdere doelgroepen laten zien.
Mijn klanten adverteren allemaal in de Power editor/ Advertentiebeheer en zij laten elke advertentie zien aan meerdere doelgroepen. Te weten:
1. Hun fans (de mensen die hun pagina hebben geliked)
2. Hun klantenbestand (dit kan je doen als je e-mailadressen hebt van je klanten)
3. Vrienden van hun fans (die tevens in de buurt wonen)
4. Mensen die heel erg lijken op hun fans (die tevens in de buurt wonen)
5. Mensen die heel erg lijken op hun klanten (die tevens in de buurt wonen)Hierdoor zorgen ze ervoor dat hun huidige klanten veel vaker terug komen en dat ze veel nieuwe (jongere) mensen in hun winkel krijgen.
-
Kan je geen doelgroepen uitsluiten
Je fans zijn de allergoedkoopste doelgroep om aan te adverteren. Ik raad mijn klanten altijd aan om als je adverteert aan bijvoorbeeld de vrienden van je fans je eigen fans uit te sluiten.
Waarom is dat? Even een voorbeeld: als ene Michelle jouw Facebook pagina heeft geliked ga je dus adverteren aan al haar Facebook vriendinnen. Maar het zou zo maar kunnen dat een heleboel van haar Facebook vriendinnen jouw pagina al hebben geliked. Deze mensen pak je dan 2x mee. 1x als je aan je fans adverteert en 1x als je aan vrienden van fans adverteert.
Dat is dubbel op. Bovendien betaal je voor de doelgroep "Vrienden van fans" een stuk meer dan voor je eigen fans.
Vandaar dus dat je bij vrienden van fans (en bijna alle andere doelgroepen) je eigen fans moet uitsluiten. Scheelt je een boel geld!
-
Je bent beperkt in de looptijd van je advertentie
Je kan bijvoorbeeld niet aangeven dat jouw advertentie alleen maar 's avonds tussen bijvoorbeeld 19:00-23:00 uur moet lopen. Dat is met name handig als jij een doelgroep hebt die overdag weinig op Facebook zitten of als je je gehele budget wilt inzetten op de piekmomenten 's avonds.
En je kan ook niet aangeven dat je advertentie op zaterdag om 12:00 uur moet stoppen waardoor hij de hele zaterdag doorloopt. Ik raad mijn klanten altijd aan om hun advertenties niet op zaterdagmiddag en -avond te laten lopen. Mijn ervaring is dat zaterdag bij de meeste modezaken geen goede dag is om te adverteren.
Begin van de ochtend kijken mensen nog wel op hun telefoon, maar vanaf een uur of 11:00 zijn ze druk met boodschappen, sportclubs, winkelen etc. De meeste mensen hebben een druk programma op zaterdag en dan is het vrij zinloos om dan te gaan adverteren. Dat zelfde geldt voor zaterdagavond. Ook die is vaak gevuld met visite, etentjes en feestjes. Ook dan kan jouw advertentie maar beter niet voorbij komen. Je kan je budget beter voor andere dagen gebruiken.
-
Je kan niet van te voren advertenties klaarzetten
Elke advertentie die je via de blauwe button maakt gaat meteen lopen. In de Power editor/ Advertentiebeheer kan je van te voren advertenties maken die vanzelf gaan lopen op het door jou gewenste moment. En vanzelf weer stoppen op de dag en het uur dat jij hebt op gegeven. Je kan ze ook handmatig aan- of uitzetten. Of tijdelijk pauzeren.
Ik heb klanten die 1x per week in de Power editor/ Advertentiebeheer al hun advertenties maken voor heel de week. Maandag laten ze advertentie 1 zien aan 5 doelgroepen, dinsdag krijgen deze mensen advertentie 2 te zien en woensdag advertentie 3 etc..
Op deze manier adverteren blijkt super lucratief te zijn. Je bereikt elke dag enorm veel (nieuwe) mensen en ze krijgen constant gave items te zien. Mijn ervaring is dat deze strategie voor enorm veel klanten zorgt.
-
Je kan er niet voor kiezen om je advertentie alleen op telefoon of tablet te laten zien
Dit is met name handig als je mensen in een nabijgelegen vakantiepark, hotel of camping naar je winkel wil krijgen. Of als jouw doelgroep onder de 25-30 is.
Mensen die op vakantie zijn hebben over het algemeen geen computer bij zich. Een enkeling zal zijn of haar laptop meenemen. Het is daarom niet zinvol om je advertenties dan op computers te laten zien. Het is slimmer om je gehele budget dan te besteden aan vertoning op mobiel en tablet.
Dat zelfde geldt voor als jij een jonge doelgroep hebt. Het gros van de mensen onder de 25-30 bekijkt Facebook uitsluitend op zijn of haar telefoon.
Alleen als je adverteert in de Power editor/ Advertentiebeheer kan je instellen dat jouw advertenties uitsluitend te zien zijn op telefoons of tablets.
1 reacties op “Adverteer jij op Facebook? En doe je dat (nog steeds) via die blauwe button onder je berichten?”
Pingback
Pingback: De 7 meest gemaakte fouten die modewinkels maken waardoor hun Facebook advertenties onnodig veel geld kosten en nauwelijks (nieuwe) klanten opleveren