De laatste tijd spreek ik veel winkeliers die het volgende roepen:
"mijn klanten komen eenmalig in mijn winkel. Dus wat heeft het voor zin om fans van mijn klanten te maken?"
Goede vraag.
Ik begrijp wat ze bedoelen.
Toch hebben deze winkeliers geen gelijk.
Wel zinvol om je klanten fans te maken
Ook in een winkel waar de meeste klanten eenmalige aankopen doen is het zinvol om je klanten fans te maken.
Denk hierbij aan winkels met bedden of bijvoorbeeld meubels.
De klant koopt eenmalig een bed en dan zie je ‘m de komende 10 jaar
niet meer terug.
Of in de praktijk nog langer.
Want ach...een matras kan toch best wel 15 of zelfs 20 jaar mee?
Zo denken veel klanten toch?
De gedachten hierachter is dat het geen zin heeft om deze klant blijvend fan te maken van je winkel.
Zonde van de moeite, want hij komt voorlopig toch niet meer terug.
Tevreden klanten maken reclame
Toch vergeten veel winkeliers dat je juist dit soort klanten moet koesteren.
Deze mensen hebben een dure aankoop gedaan.
Als jij deze klant tijdens de aankoop goed in de watten hebt gelegd gaan ze eenmaal thuis over jouw winkel vertellen.
Aan al hun familie, vrienden, kennissen en collegae.
Dit doen ze vooral kort na aankoop.
Door hun positieve ervaring halen ze hun bekenden over om ook naar jouw winkel te gaan.
En voor je het weet krijg je zo, via via, een heleboel nieuwe klanten in je winkel.
Zonder dat je daar iets voor hebt hoeven doen.
Maar je wil meer...
Je wil natuurlijk dat deze klanten veel langer reclame voor je gaan maken.
Niet alleen vlak na aankoop, maar het liefst jaren later nog.
Want hoe meer mensen zij aanbrengen, des te beter natuurlijk.
Veel winkeliers laten deze stap onbenut
Het is helemaal niet zo moeilijk om dit voor mekaar te krijgen.
Toch laten de meeste winkeliers deze stap volledig onbenut.
En dat scheelt ze heel veel klanten.
Continue reclame zorgt voor veel nieuwe klanten
Aan jouw de taak om deze kans wèl te benutten.
Jij moet er voor gaan zorgen dat je continue in beeld blijft bij deze groep klanten.
En wel op een hele positieve manier.
Hierdoor zullen deze klanten niet alleen vlak na aankoop over je praten, maar ook nog maanden, of misschien zelfs jaren daarna.
Op deze manier krijgt jouw winkel continue reclame zonder dat jij daar moeite voor hoeft te doen.
En zonder dat het jou dure advertentie ruimte kost.
Het loont dus om in beeld te blijven bij de klant.
En om de klant niet alleen enthousiast te maken in je winkel, maar vooral enthousiast te houden als hij eenmaal thuis is.
Gratis tips, adviezen en voordeeltjes
Je moet daarom ook na aankoop in beeld te blijven bij deze klant.
Voorzie de klant regelmatig van gratis tips en adviezen.
En verras deze klant met voordeeltjes die niemand anders krijgt.
Op deze manier bouw je een langdurige relatie met de klant op.
Het draait vooral om geven.
De methode
Om zo’n relatie op te bouwen is e-mail marketing het instrument.
Jouw mail is direct aan de klant gericht en daardoor lijkt het of jij hem persoonlijk advies en tips geeft. Speciaal voor hem bedoeld.
Ook de voordeeltjes die hij krijgt kun je helemaal afstemmen op specifiek deze klant.
Wil je tips & trucs weten over deze methode?
Tijdens de 2-daagse training Fanstrategie op 16 en 17 september ga ik je vertellen hoe je e-mail marketing zo kan inzetten dat de klant het gevoel heeft dat je speciaal voor hem schrijft.
En met wat voor soort e-mails je de klant snel weer terug ziet in je winkel zonder dat jij reclame maakt in die mail.
Hier is een hele handige tactiek voor die gegarandeerd werkt. Ook in jouw winkel.
Foto: 3B Meubel BV
1 reacties op “Door dit misverstand loop je omzet mis”