Latest Blogposts

Hoe maak je een vergelijkbare doelgroep?

Je kan aan Facebook vragen of zij van je klanten een vergelijkbare doelgroep maken. Ook wel Look a Like doelgroep genoemd. Facebook weet immers zo wat alles van ons en kan op basis van die gegevens mensen zoeken die heel erg lijken op je klanten. Als Facebook deze mensen gevonden heeft dan maken ze hier een doelgroep van. Vervolgens kan jij aan deze doelgroep adverteren. Allemaal mensen die super goed bij je winkel passen, maar die op dit moment nog geen klant zijn of zelfs je winkel nog niet kennen.

Je kan dit zelfde ook doen met je fans, je webshopbezoekers, je websitebezoekers, klanten die regelmatig wat van een bepaald merk kopen etc.

Hoe maak je zo'n vergelijkbare doelgroep?

  • Klik op de zwarte balk bovenaan en dan op de streepjes (zie screenshot hierboven)
  • Ga naar "doelgroepen". Zie je doelgroepen niet staan klik dan op "alle hulpmiddelen"

 

  • Klik op de blauwe button "doelgroep maken" (zie screenshot hierboven)

 

  • Kies voor de middelste optie "vergelijkbare doelgroep"

 

  • Klik op het veld "bron"
  • Er verschijnen verschillende opties. Voor een vergelijkbare doelgroep van je fans kies je voor je pagina naam. Voor een vergelijkbare doelgroep van je klanten kies je voor de e-mailadressen die je eerder hebt geupload, voor een vergelijkbare doelgroep van je webshop bezoekers kies je voor de eerdere doelgroep die je gemaakt hebt van je webshop bezoekers etc.
  • Nadat je er één gekozen hebt vul je bij het veld land "Nederland" of "België" in.
  • De schuifbalk met al die cijfers laat je op 1 staan. Hoe hoger je namelijk het cijfer zet, hoe minder relevant de mensen worden
  • Klik op de blauwe button "doelgroep maken" en je bent klaar
  • Facebook gaat nu in zijn datebase zoeken naar mensen die lijken op de bron doelgroep. Dit kan even duren. Soms zelfs een paar uur. Als Facebook klaar is krijg je daar vaak een melding van
  • Het aantal mensen wat in een vergelijkbare doelgroep zit is vaak vele male hoger dan de bron

Klanten in Nederland en België

Heb je zowel klanten in Nederland en België? Dan moet je 2x een vergelijkbare doelgroep maken. Je kan namelijk maar één land tegelijk invullen

Let op:

Als je een fysieke winkel hebt wil je natuurlijk niet mensen hebben uit heel Nederland of België. Je moet dan je doelgroep inperken. Die kan je op 2 manieren doen. Het makkelijks is om dit te doen in je advertentieset. Daar kan je aangeven dat je alleen vrouwen wil bereiken die in een straal van 30km om je winkel wonen en tussen de 30-50 zijn. Uiteraard kan jij invullen wat bij jouw winkel past.

 

 

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

0 reacties op “Hoe maak je een vergelijkbare doelgroep?

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.