Latest Blogposts

Wat moet je doelgroep doen als ze jouw Facebook advertentie zien?

Wat wil je dat je doelgroep doet als ze jouw advertentie zien?

Wil je meer likes voor je Facebook pagina? Wil je een aanbieding promoten? Wil je dat ze naar je website gaan? Wil je naamsbekendheid opbouwen?

Voordat je een advertentie aanmaakt moet je hier over nadenken. Je kan kiezen uit 9 verschillende advertentiedoelstellingen. 2 zijn er echter niet relevant voor jou als winkelier, tenzij je een app hebt (laten) ontwikkelen voor je winkel.

 

De 7 advertentiedoelstellingen waar je wel uit kan kiezen

  1. Betrokkenheid bij paginabericht: hier mee promoot je een bepaald bericht. Door het promoten krijg je meer likes en reacties op dat bericht en zal het bericht vaker gedeeld worden, waardoor je meer naamsbekendheid krijgt
  2.  

  3. Pagina-vind-ik-leuks: hiermee krijg je meer likes op je Facebookpagina
  4.  

  5. Klikken naar website: hiermee stuur je mensen naar je website
  6.  

  7. Websiteconversies: hiermee stuur je mensen ook naar je website waarna je ze een handeling laat uitvoeren die je kan meten. Denk hierbij aan: inschrijven voor je nieuwsbrief, een aanvraag doen voor inmeten, een bestelling plaatsen,  etc.
  8.  

  9. Reacties op evenementen: hiermee promoot je een evenement of workshop zodat je meer deelnemers krijgt en meer naamsbekendheid
  10.  

  11. Geclaimde aanbiedingen: hiermee promoot je een aanbieding.
  12.  

  13. Videoweergaven: hiermee promoot je een video. Bijvoorbeeld een video van je winkel, tevreden klanten, stoffeerders aan het werk, voor en na situatie bij de klant thuis etc.

 

9 verschillende Facebook advertentiedoelstellingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorbeelden van mode- en woonwinkels

 

Christien heeft een modewinkel.

Zij heeft een video gemaakt (gewoon met haar Iphone) waarin een paar van haar klanten iets vertellen over net gekochte items. Dit zijn allemaal items van de nieuwste collecties.

En nu wil ze graag deze video promoten op Facebook. Zij gaat vervolgens een Facebook advertentie maken die getoond wordt aan alle vrouwen van 25-40 uit de plaats waar haar winkel is gevestigd. Andere Facebook mensen die buiten deze doelgroep vallen krijgen deze video niet te zien. Zij kiest dus voor de optie "Video weergaven".

Haar video wordt vervolgens meerdere keren per week getoond aan die groep vrouwen. Deze vrouwen worden geïnspireerd door de video. Misschien krijgen ze ook meteen zin om zelf de items aan te schaffen. En worden vervolgens klant.

 

Joris is eigenaar van een Beddenspeciaalzaak.

Hij wil de naamsbekendheid van zijn winkel vergroten door meer ‘likes’ voor zijn fanpagina te krijgen.

Hij kiest daarom voor de optie: ‘Pagina-vind-ik-leuks’ en verzint een winactie* om zoveel mogelijk likes te krijgen en een grote relevante groep volgers op te bouwen. Op die manier kan hij naast het vergroten van zijn naamsbekendheid ook in contact komen met zijn doelgroep en kan hij zo zijn producten onder de aandacht brengen.

 
*P.s. vanaf november 2014 mogen winacties alleen nog op de timeline van je pagina. Niet meer in een app of like gate.

 

 

 

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

0 reacties op “Wat moet je doelgroep doen als ze jouw Facebook advertentie zien?

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.