Latest Blogposts

Waarom werken je Facebookadvertenties niet? (en wat kan je er aan doen)

Waarom krijgen je advertenties nauwelijks likes? Waarom reageert er niemand? Waarom zien zo weinig mensen je advertenties? Waarom leveren ze geen klanten op?

Klinken deze vragen bekend? Heb jij ze ook? Ik krijg dit soort vragen bijna dagelijks.

Vol goede moed ben je begonnen met adverteren op Facebook, maar tot nu toe ben je (nog) niet tevreden, terwijl Facebook je wel continue facturen blijft sturen. Je probeert van alles, maar je ziet niet echt verbetering. En eigenlijk heb je ook geen idee wat je eraan kan doen.

Ik heb de meest gestelde vragen op een rijtje gezet en ik zal laten zien wat er waarschijnlijk aan de hand is en hoe je het kan oplossen, zodat je advertenties wèl het gewenste resultaat opleveren.

Situatie 1: Je advertentie krijgt geen likes of reacties, maar je budget wordt wel opgemaakt

Wat is er (waarschijnlijk) aan de hand?

  • Mensen zien je advertentie niet omdat hij niet opvalt
  • De afbeelding spreekt niet aan, waardoor mensen niet hebberig worden
  • De tekst spreekt niet aan waardoor mensen niet enthousiast worden
  • Je adverteert aan de verkeerde doelgroep(en)

Wat kun je eraan doen?

# Zorg voor een opvallende afbeelding

Hierboven zie je 2 keer een afbeelding met Expresso jurkjes. Bij de linker afbeelding staan de modellen van top tot teen op de afbeelding. Dit is wat je geneigd bent te doen. Bij de rechter zijn de foto’s opgeblazen waardoor de jurkjes veel groter in beeld komen en dus veel meer opvallen. Ik wil je dan ook aanraden om elke foto zo groot mogelijk op te blazen. Natuurlijk lukt dat in heel veel gevallen niet, maar zoals je bij de rechter afbeelding ziet gaat het hier prima en doet het geen afbreuk aan de jurkjes.

Hoe groter de kleding in beeld komt, des te meer valt je afbeelding op. Bij mensen met een drukke tijdlijn is dit echt een must. Hoe groter de kleding in beeld komt des te eerder mensen ook enthousiast worden.

# Zorg voor een super enthousiaste tekst

De tekst bij een advertentie wordt vaak niet belangrijk gevonden en dat is jammer. Want als jij super enthousiast overkomt worden andere mensen ook sneller enthousiast. Zorg ook dat je tekst een paar zinnen bevat of zelfs 1 of 2 alinea’s.

# Lok reacties uit

Om reacties te krijgen moet je altijd een vraag in je advertentietekst zetten. Laat mensen kiezen, vraag of ze deze set willen hebben, vraag wat voor schoenen zij hieronder zouden dragen etc.

Het woord ‘hebben’ werkt trouwens heel goed. Het valt op dat mensen dan veel sneller gaan reageren.

# Kies relevante doelgroepen

Dan de doelgroepen. Ik zie nog steeds een heleboel moderetailers aan de verkeerde doelgroepen adverteren. Pak geen doelgroep op interesses, maar pak bijvoorbeeld je fans, je klantenlijst, je webshopbezoekers. Dit zijn allemaal mensen die je winkel al kennen.

Daarna ga je pas advertenties maken om nieuwe klanten binnen te halen. Bijvoorbeeld de vrienden van je fans, een vergelijkbare groep van je fans, een vergelijkbare groep van je klantenlijst of een vergelijkbare groep van je webshopbezoekers.

Hoe meer likes en reacties je krijgt op je advertentie hoe goedkoper je advertentie wordt

Facebook berekent namelijk de kosten o.a. door te kijken naar hoeveel procent mensen geklikt hebben in verhouding tot het aantal mensen dat je advertentie gezien heeft. Dat heet de CTR (Click Through Rate). Is dat cijfer laag (er hebben dus weinig mensen geklikt), dan krijg je straf en betaal je meer voor een klik. Is het cijfer hoog, dan betaal je een stuk minder.

Een klik is: als iemand je advertentie liked, er op reageert, deelt, op “lees meer” klikt of op een link klikt.

Als het cijfer laag is zal je budget daarom veel sneller op zijn, terwijl je dus nauwelijks of zelfs geen likes of reacties hebt. Het is daarom heel belangrijk dat je veel likes en reacties op je advertentie krijgt. Delen wordt ook erg gewaardeerd, dat vindt Facebook nog belangrijker dan reacties.

CTR van je advertentie bekijken

Ga naar https://www.facebook.com/ads/manager/account/campaigns/ Klik op de campagne die je wil bekijken, klik vervolgens op de juiste advertentieset en je dan krijg je, als je een beetje naar rechts scrolt, dit overzicht. Klik vervolgens op de knop "prestaties" en kies voor "presentaties en klikken".

Scroll een beetje naar rechts en dan zie je de kolom CTR. Kijk welk cijfer er in deze kolom staat. Als dit percentage onder de 1,5 is, gaat er iets niet goed. De CTR moet bij voorkeur 3 of hoger zijn. Alles boven 4 is helemaal goed.

Relevantiescore van je advertentie bekijken

Ook kun je kijken naar de relevantiesore van de advertentie. Als die score onder de 5 is, vindt Facebook de advertentie niet relevant voor je doelgroep en zal de advertentie minder getoond worden en zullen er meer kosten voor berekend worden.

Situatie 2: Je advertentie bereikt maar weinig mensen

Wat is er (waarschijnlijk) aan de hand?

  • De doelgroep is te klein
  • Je (dag)budget is te laag
  • Je hebt het bedrag per klik te laag ingesteld
  • Er is op dat moment veel concurrentie van soortgelijke advertenties van andere adverteerders

Wat kun je eraan doen?

# Tijdelijk 2 doelgroepen samenvoegen

Als je doelgroep klein is vertoont Facebook je advertentie soms niet. Als je e-mailadressen upload heb je in principe aan 100 matchende e-mailadressen genoeg. Toch vindt Facebook dat soms te weinig en vertikt het om je advertentie te tonen.

Je kan dan het beste tijdelijk 2 doelgroepen even samenvoegen. Dat moet je dan wel doen in de Power editor (ik raad je sowieso aan om daar te adverteren).  Als je dan op een gegeven moment weer 100 e-mailadressen hebt dan voeg je die toe en dan kan je de doelgroepen weer splitsen.

# Tijdelijk dagbuget verhogen

Als je je dagbudget instelt geeft Facebook een schatting hoeveel mensen er waarschijnlijk bereikt worden. Komt je advertentie slecht opgang of wordt hij aan te weinig mensen getoond? Zet dan tijdelijk je dagbudget hoger. Als je advertentie goed vertoont wordt kan je het altijd weer bijstellen naar beneden. Dit doe je overigens in de Power editor. Bijstellen kan gewoon als je advertentie loopt.

# Tijdelijk je bodbedrag verhogen

Je kan bij het instellen van je bod bedrag kiezen voor automatisch of handmatig. In het begin is automatisch handig, want dan weet Facebook nog niet wat jouw advertenties moeten kosten. Maar adverteer je al wat langer, dan kan je overgaan op handmatig. Handmatig is bijna altijd goedkoper. Ik wil je dan ook aanraden om daar na verloop van tijd op over te gaan. Bij handmatig moet je zelf een bedrag opgeven wat je maximaal wil betalen voor een klik. Vaak is dat een bedrag tussen de 0,02 cent en 0,20 cent.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Als je advertentie te weinig mensen bereikt kan je tijdelijk je bod wat hoger zetten (zie het screenshot hierboven). Loopt je advertentie eenmaal goed, dan zet je het weer lager. Je kan daar mee spelen. Hoger zetten wil trouwens niet zeggen dat je het bedrag ook echt gaat betalen. Vaak is dat namelijk niet zo.

# Wacht een aantal dagen geduldig af

Afgelopen december was een lastige maand om te adverteren. Veel modezaken hadden er last van. Advertenties kwamen slecht op gang of werden nauwelijks vertoond. De reden is dat in december veel modezaken voor gigantische bedragen adverteren en ook nog eens aan dezelfde doelgroepen. Adverteren op Facebook gebeurt d.m.v. een veilingsysteem. Als meerdere winkels aan dezelfde doelgroep adverteren krijgt de hoogste bieder voorrang. Als daar een paar grote jongens tussen zitten die hoog inzetten, dan worden hun advertenties eerst vertoond en die van jou komen dan als laatste aan de beurt.

Je kan hier helaas niet zoveel aan doen. Het is vaak even afwachten. In januari was het probleem verholpen en werden de advertenties vertoond zoals normaal.

Situatie 3: Je advertentie wordt geliked en je krijgt reacties, maar het levert je geen klanten op

Wat is er (waarschijnlijk) aan de hand?

  • Mensen vinden je items leuk, maar twijfelen of ze wel zullen staan
  • Mensen zien geen noodzaak om direct naar je winkel te komen
  • Mensen zijn (nog) niet overtuigd waarom ze de items bij jou moeten kopen

Bij een webshop:

  • De sfeer in de webshop komt niet overeen met je advertentie
  • Mensen zien in je webshop niet direct de items uit je advertentie
  • In je webshop is zoveel afleiding dat mensen vergeten waarvoor ze kwamen
  • In het bestelproces ontstaat er twijfel

Wat kun je eraan doen?

# Haal twijfel weg

Als mensen twijfelen of het item hen wel zal staan haken ze af. Je moet dus zorgen dat je in je advertentie de twijfel weg neemt. Dat kan bijvoorbeeld door de kleding te fotograferen op eigen modellen. Liefst met de maat van jouw doorsnee klant. Juist door items te laten zien op een medewerker met maat 42 overtuig je mensen die ook maat 42 of zelfs hoger hebben.

# Zorg dat mensen meteen in actie komen

Niets is zo frustrerend als een heleboel mensen je advertentie zien, ‘m liken, er op reageren, maar het levert je nauwelijks verkopen op. Zorg er daarom voor dat mensen meteen in actie komen. Zeg dat je maar enkele stuks van elke maat hebt, zet dat het hard gaat, zet er bij op=op of maak een actie die maar 1 of 2 dagen geldig is. Wat ook goed werkt is te vragen: “voor wie moet ik dit leuke jurkje reserveren?”. Geheid dat mensen dan zenuwachtig worden en snel naar je winkel komen.

# Zorg je gratis berichten in lijn liggen met je betaalde berichten

Wat ook kan is dat mensen je items wel leuk vinden, maar dat ze niet overtuigd zijn dat ze ze bij jou moeten kopen. Zorg er daarom voor dat er als de advertentie loopt er een aantal normale Facebook berichten op je tijdlijn staan waar soortgelijke items op staan. Liefst uit dezelfde serie. Mensen zien dan wat voor leuks je nog meer hebt en zijn dan eerder geneigd om langs te komen.

Webshops

# Zorg dat je advertentie dezelfde uitstraling heeft als je webshop

Bij webshops zie ik vaak het volgende probleem: op de advertentie staan 1 of meer leuke items en dus denk ik “leuke winkel, ben benieuwd wat ze nog meer voor leuks hebben”. Als ik dan klik naar de webshop kom ik opeens in een hele andere sfeer terecht. Zorg er daarom voor dat je advertentie de zelfde sfeer uitstraalt als je webshop.

# Zorg dat mensen direct bij het item komen

Een ander veel gehoorde klacht is dat mensen het item van de advertentie niet direct zien als ze in de webshop komen. Vaak moeten ze eerst allerlei items door scrollen in de hoop het item van de advertentie te zien. 9 van de 10 haakt dan af en klikt weg. Dit is dodelijk voor je webshop! Zorg ervoor dat mensen na het klikken direct bij het item van de advertentie zitten.

# Elimineer afleiding

Wat ik ook zie is dat veel webshops zoveel afleiding in de vorm van banners, pop-ups e.d. hebben dat mensen vergeten waarvoor ze kwamen. Ook deze mensen klikken onmiddellijk weg. Kijk eens kritisch naar je webshop en elimineer alle afleiding. Maak desnoods een aparte pagina voor je advertentie items.

# Zet je telefoonnummer of recensies op je betaalpagina

Dan heb je ook nog de groep die afhaakt nadat ze hun items in het winkelmandje hebben gestopt. De reden dat ze afhaken is vaak twijfel. Als het mogelijk is zet dan een paar recensies van klanten in de rechter zijbalk van je winkelmandje. Of zet er een telefoonnummer bij en zeg dat ze met een vraag mogen bellen of appen. Ook dit geeft vertrouwen.

# Toon mensen die afhaken een remarketing advertentie

Al die mensen die desondanks toch afhaken ben je nog niet kwijt. Want als je een Facebook pixel in je webshop zet (een stukje html code), dan kan je deze mensen na het verlaten van je webshop een advertentie laten zien. Facebook houdt dan namelijk precies bij wie er in je webshop is geweest.

Heb jij vragen over je advertenties? Stel ze hieronder

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

0 reacties op “Waarom werken je Facebookadvertenties niet? (en wat kan je er aan doen)

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.