Latest Blogposts

Waarom een autoresponder je veel tijd uit handen neemt

In dit artikel ga je ik laten zien hoe je door slechts 7 mailtjes een band opbouwt met potentiële klanten.

Het is een hele simpele tip, maar bijna geen enkele winkelier past 'm nog toe.

Ik zie gelukkig steeds meer winkeliers een inschrijfbox op hun website plaatsen waarbij ze een gratis cadeautje aanbieden aan inschrijvers.

Daar ben ik blij mee! Als je dit nog niet doet, dan moet je daar zeker mee beginnen.

Maar nadat inschrijvers het cadeautje ontvangen horen ze vervolgens niets meer van de winkelier....

Met als gevolg dat deze inschrijvers weer tot de orde van de dag overgaan en je winkel totaal vergeten. En dat is zonde.

Op het moment dat ze op je website kwamen waren ze van plan om het een en ander aan te schaffen. Echt elke bezoeker heeft een koopintentie. Misschien niet meteen, maar wel binnenkort.

Band opbouwen met potentiële klanten

Je moet daarom zorgen dat deze mensen meteen aan jou denken als ze echt wat gaan kopen.

Ik raad je daarom aan om niet alleen de downloadlink van het cadeautje te mailen, maar na dit mailtje nog 6 mailtjes te versturen. Elk mailtje met een interval van een paar dagen. Op deze manier krijgt een inschrijver over een periode van 3 á 4 weken zeven keer wat van je te horen. Op deze manier bouw je een band op met hem en blijf je in beeld bij je potentiële klant.

 

Ik hoor je al denken: "7 mailtjes! Hier heb ik helemaal geen tijd voor!"

Goed nieuws. Het kost je zelfs helemaal geen tijd, als je hier een autoresponder voor gebruikt.

 

Het enige wat jij hoeft te doen is 1x een middag gaan zitten om die 7 mails te schrijven en klaar te zetten.
Vervolgens gaat je autoresponder voor jou aan het werk.

 

Een autoresponder is een automatisch mailsysteem die je veel tijd uit handen neemt

Iemand die zich vandaag via je website inschrijft krijgt automatisch daarna mail 1 met de downloadlink en over 2 dagen stuurt de autoresponder diegene automatisch de volgende mail, weer 3 dagen later nog een mail etc.

Het verzenden gaat volledig automatisch. Heb je het 1x klaar gezet, dan hoef je er helemaal niks meer aan te doen.

En als iemand zich over 3 maanden aanmeldt, dan nog krijgt hij de eerste mail de eerste dag. En dan wordt het dan op dat moment 3 á 4 weken lang weer een relatie met diegene opgebouwd.

 

7 Mails: waar moeten ze over gaan?

Om je een idee tegeneen hoe die 7 mails er uit kunnen zien heb ik het volgende lijstje gemaakt.

  1. Dit is de mail met je cadeautje. Het slimste is om iets digitaals op te sturen (bespaart je veel werk).
  2. In dit mailtje vraag je of diegene het cadeautje goed heeft ontvangen en of hij een vraag hierover heeft
  3. In dit mailtje stuur je een extra tip die past bij je cadeautje
  4. In dit mailtje vertel je over je assortiment zonder verkoperig over te komen
  5. In dit mailtje vertel je over je eigen ervaring met producten of laat je je klanten aan het woord
  6. In dit mailtje  bied je aan om vrijblijvend te komen opmeten of nodig je je inschrijver uit voor een kop koffie zaterdagochtend in je winkel
  7. Dit mailtje mag een verkoopmail zijn. In deze mail doe je een aanbieding die je alleen doet aan deze groep mensen. Dit vertel je er ook bij. Maak het persoonlijk. Het is alleen voor hem als lezer.

Tip: Ik raad je aan om tijdloze mails te schrijven. Want het is heel raar om het over je wintercollectie te hebben als het inmiddels zomer is. Kijk daarom ook regelmatig die 7 mails na of de tekst nog steeds relevant is.

Zo had ik zelf een mail waar ik zei dat ik in januari een online training ging lanceren. Voor de eerste inschrijvers was deze informatie reizen interessant, maar voor diegene die in maart inschreef niet meer....

 

Welke autoresponder moet je kiezen?

Kies bijvoorkeur voor een nederlanse autoresponder dat werkt net even wat makkelijker. Ik heb zelf goede ervaring met AutorespondEnormail, en de engelstalige GetresponseMailchimp en Aweber. Maar er zijn nog wel meer goede. De meeste hebben een gratis proefperiode.

Je moet een autoresponder zien als een extra verkoper die 24 uur per dag doorwerkt en er voor zorgt dat alle inschrijvers van zelf enthousiast worden over je winkel.

 

Cadeautje van mij voor jou

Wil je dat ik meekijk naar de mails die je gemaakt hebt? Of kom je er niet uit welk cadeautje je moet aanbieden?

Ik help je graag op weg en bied daarom voor diegene die dat willen een telefoon- of Skypegesprek van 30 minuten aan.

Kosten? Niets. Je krijgt dit gesprek van mij cadeau omdat ik wil dat je zo snel mogelijk een inschrijfbox op je website plaatst en die 7 mails gaat versturen. Want doe je dit niet, dan laat je echt klanten lopen. En is je concurrent je straks voor.

Door onderstaand formulier in te vullen vraag je een gratis 30 minuten gesprek bij mij aan.

 

 

 

 

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

1 reacties op “Waarom een autoresponder je veel tijd uit handen neemt

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.