Latest Blogposts

Waarom je onmiddellijk moet stoppen met nieuwe klanten werven - en wat je wel moet doen

Te weinig klanten in je winkel?   Foto Luxaflex gebruikt door Mirjam van Rees Retail Advies
En heb je daardoor te weinig omzet?
Zie jij de meeste klanten slechts één keer in je winkel?

En daarna nooit meer?
Ik ben bang dat jij al deze vragen met ja gaat beantwoorden.

Gelukkig ben je niet de enige.

Heel veel winkeliers met een modewinkel of woonwinkel vragen zich constant af hoe ze aan nieuwe klanten moeten komen.
Klanten die ook echt voor omzet gaan zorgen.
Geen kijkers.
Ze adverteren in de plaatselijke krant, stoppen flyers in de bus, versturen een nieuwsbrief met aanbiedingen etc.

Helaas leveren dit soort acties maar weinig extra klanten op.
Terwijl het ze wel enorm veel geld, tijd en moeite kost.

Daarom moet jij het anders aanpakken.

Ik heb een oplossing die wel werkt.

Stop onmiddellijk met het werven van nieuwe klanten.
Vanaf nu ga je al je energie stoppen in je bestaande klanten.

 

Bestaande klanten leveren jou veel meer omzet op

 

Onder bestaande klanten versta ik een klant die 1x wat bij je gekocht heeft.

Maak van elke bestaande klant een terugkerende klant.

  • Aan bestaande klanten verkopen is veel makkelijker, dan aan nieuwe klanten
  • Bestaande klanten zeggen veel eerder ja.
    Ze weten immers al hoe goed jouw producten zijn en hoe goed jouw service is
  • Terugkerende klanten leveren jou een continue stroom van inkomsten op
  • Door van bestaande klanten goed betalende terugkerende klanten te maken hoef je niet steeds op jacht naar nieuwe klanten. (Dat is zo vermoeiend)

Laat deze waardevolle klanten (lees: omzet) niet lopen

Ken je nog winkeliers die dit advies ook kunnen gebruiken? Doe ze (en mij) een plezier en deel dit artikel op Twitter (klik hier) : “Waarom je onmiddellijk moet stoppen met nieuwe klanten werven en wat je wel moet doen”

Tuurlijk leg je de klant in je winkel helemaal in de watten met je goede service.

Maar dit is niet genoeg wil je van je klant een terugkerende klant maken.

Houd daarom na aankoop continue contact met je klant
Jouw klant is je winkel namelijk thuis heel snel vergeten.
Door de drukte van alle dag.
Hij heeft of jouw product gekocht en gaat het meteen gebruiken.
Of het product heeft levertijd en in die tussen liggende weken denkt hij sporadisch aan het product.
In beide gevallen denkt de klant alleen aan het product en zeker niet aan jouw winkel.

Daar ga je wat aan doen.
Je gaat er voor zorgen dat je na aankoop continue een contact moment hebt met je klant.

Dit contact moment moet voor de klant zo waardevol zijn dat hij thuis meteen weer “ja” tegen je zegt. 

Elk contact moment= aandacht voor de klant

Wat bijna alle winkeliers vergeten is dat de klant ook na aankoop aandacht wil.

Geef je klanten deze aandacht, dan zullen ze hun volgende aankoop ook bij jou doen.
Door je klant telkens wat aandacht te geven ervaart de klant dit als een stuk service.
Daarnaast blijf jij in beeld bij de klant.

Klanten waarderen dit soort aandacht.
Hierdoor krijg je niet alleen hele tevreden klanten, maar de klant praat ook over jou tegen zijn vrienden, beveelt jou aan bij zijn vrienden en…….je ziet de klant veel eerder terug.

Ik geef je een paar voorbeelden die de klant heel erg waardeert:

  • Aandacht in de vorm van een kaartje waarin je de klant bedankt voor zijn aankoop
  • Verras je klant met een bloemetje bij aflevering
  • Stuur hem een klein cadeautje wat past bij zijn aankoop
  • Vraag je klant wat hij van je winkel vindt en hoe hij de verkoop ervaarde
  • Nodig je klant uit voor exclusieve evenementen

Als de klant weer wat nodig heeft kiest hij voor jou. Jij bent de 1e winkel waar aan hij denkt.

Onderneem nu zelf actie

Deze strategie is dood-eenvoudig, maar ontzettend effectief.

Stop met het verliezen van waardevolle klanten (lees: omzet), en voer deze strategie vandaag nog door in je winkel

  1. Zet op papier welke contact momenten jij gaat invoeren
  2. Schrijf bij elk contact moment op wanneer hij uitgevoerd wordt (dus bv. bij elke klant 2 dagen na aankoop bedankkaartje sturen, elke klant bloemetje op dag van aflevering etc)
  3. print je actielijstje uit + hang het op
  4. bespreek het met je medewerkers wie wat uitvoert
  5. Zorg dat elke medewerker zich heel stipt aan het lijstje houdt
  6. Voer je lijstje uit bij elke klant (eventueel boven aankoop van x bedrag)
  7. Evalueer na een paar weken of het werkt en voer eventueel verbeteringen door

 Deel in een reactie hieronder welke contact momenten jij hebt doorgevoerd.

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

1 reacties op “Waarom je onmiddellijk moet stoppen met nieuwe klanten werven - en wat je wel moet doen

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.