Wat doe jij met mensen die in je winkel rondkijken en vervolgens je winkel verlaten zonder iets te kopen? Zeg je die mensen 'dag' en hoop je maar dat ze ooit terugkomen?
Grote kans dat ze jouw winkel na een tijdje vergeten zijn. Tegen de tijd dat ze spullen willen aanschaffen stappen ze misschien wel bij je concurrent binnen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Je moet daarom iets bedenken waardoor je in beeld blijft bij deze groep, zodat ze op korte termijn nogmaals binnen lopen en zelfs klant worden.
In dit artikel laat ik je zien hoe 2 detaillisten de mensen die niks kopen vaak al heel snel weer terug in hun winkel krijgen. Kijk even, want jij kan dit ook toepassen.
Hoe krijg je mensen die niks kopen terug in je winkel? En hoe zorg je ervoor dat ze nu wèl spullen bij je kopen?
Een coachingklant van mij met een damesmodezaak heeft een hele effectieve oplossing. Voordat de niet kopers haar winkel verlaten spreekt zij ze nog even aan.
Vervolgens vraagt ze:
“Ik zie dat er op dit moment niks voor je bij zit, maar zou je het goed vinden als ik je naam en e-mailadres noteer zodat ik je op de hoogte kan houden van aanbiedingen en acties? Als dank krijg je van mij een een leuk cadeautje”.
Bijna iedereen geeft zijn naam en e-mailadres en neemt gretig het cadeautje in ontvangst.
Door consequent (bijna) elke kijker aan te spreken krijgt ze zo tussen de 5-15 e-mailadressen per dag binnen.
Paar simpele mailtjes versturen levert haar al klanten op
Vervolgens stuurt ze deze mensen na een week een leuk mailtje met een aantrekkelijke aanbieding op een aantal gewilde producten. Zeker 40%-50% van de mensen die de mail hebben ontvangen komt hierna naar de winkel en een groot deel koopt nu opeens wel. Na 4 weken stuurt ze deze groep nogmaals een mail. En wederom komen hier ook weer veel mensen op af. Allemaal mensen die ze normaal kwijt was geweest.
Maar door een paar simpele mailtjes houdt ze contact met ze en worden ze zelfs binnen hele korte tijd klant.
Verleid je bezoekers met een bord bij de uitgang
Een andere coachingklant van mij verzamelt op een andere manier e-mailadressen.
Bij de uitgang staat een groot op opvallend bord. Je moet er wel naar kijken als je naar buiten gaat. Op het bord staat dat je een kortingsbon krijgt als je je voornaam en e-mailadres achter laat. Bij het bord ligt pen en papier zodat je het meteen kan invullen. Om er voor te zorgen dat niet iedereen elkaars gegevens ziet kan je het papiertje met je gegevens achter laten in een vrolijke spaarpot. De bon krijg je dan per mail toegestuurd.
Maar je kan ook je gegevens bij de kassa achterlaten en dan krijg je de kortingsbon meteen mee. Bij die laatste optie ziet deze detaillist mensen toch weer terug de winkel in gaan, omdat de korting die op de bon staat wel heel aantrekkelijk is.
Wij Nederlanders zijn nou eenmaal gek op korting of op cadeautjes die we zomaar krijgen. Hiervoor willen we best onze naam en e-mailadres achter laten. Zeker als er bij verteld wordt dat we ons ten aller tijden weer kunnen uitschrijven.
Vraag ook de mailadressen van mensen die wèl iets kopen
Deze ondernemers verzamelen e-mailadressen van niet kopers, maar ik wil je aanraden om ook van klanten e-mailadressen te verzamelen. Vraag bij de kassa of tijdens het noteren van een order of je hen op de hoogte mag houden van aanbiedingen en acties. Hiermee zorg je dat zij nogmaals in je winkel komen voor nieuwe aankopen. Of misschien komen ze zelf niet, maar sturen ze je mail door naar familie of vrienden. Ook prima.
Het is belangrijk dat je vandaag al start met het verzamelen van e-mailadressen. Het is super eenvoudig en het is echt een manier om extra omzet binnen te halen.
Ga je dit zelf ook toepassen in jouw winkel?
Ik ben heel benieuwd of jij de strategieën van deze 2 detaillisten ook in jouw winkel gaat uit proberen. Of misschien heb jij wel een veel beter plan. Laat het me weten in een reactie hieronder!
1 reacties op “Hoe krijg je mensen die niks kopen terug in je winkel?”