Hoe zorg je dat je klanten keer op keer voor JOU kiezen en niet voor je "concurrenten"?
Meteen aan jouw winkel denken voor hun aankopen?
Graag op de hoogte blijven van nieuwe collecties?
Een van de grote geheimen is, om je marketing zo persoonlijk mogelijk te maken.
Het belang van het persoonlijke heb ik vorig jaar zelf ervaren toen ik op een event
Ellen de Dreu van de workshoptrainer.nl ontmoette.
Ellen stelde zich voor en vertelde wat voor bedrijf ze had.
We hadden elkaar immers nog nooit ontmoet.
Waarop ik zei: "oh, maar Ellen ik volg je al een tijd via je nieuwsbrief en social media. En eigenlijk weet ik al heel veel over je bedrijf, maar ook over jou persoonlijk".
Ze was blij verrast dit te horen en hierdoor werd ons gesprek meteen vriendschappelijk.
Het voelde voor mij of ik haar al heel goed kende.
Uiteindelijk ben ik zelfs klant bij haar geworden.
Ik wilde al een tijd leren hoe ik mijn workshops aan jullie nòg aantrekkelijker kon geven en heb toen voor een training bij Ellen gekozen omdat ik het gevoel had dat ik al een band met haar had.
Naast dat ik het afgelopen jaar al heel veel bij haar heb geleerd, ben ik nu nog steeds klant van haar.
Je moet immers constant vooruit willen met je bedrijf. Blijven investeren om nog beter te worden.
Waarom werkt dit persoonlijke van marketing?
Omdat mensen het liefste zaken doen met ECHTE MENSEN
Met degenen die ze kennen, vertrouwen en leuk vinden.
Als je je marketing persoonlijk maakt, krijgen je (potentiële) klanten een band met je, en dat geeft veel meer kans dat ze echt klant van je blijven.
Wat is echter de realiteit?
Veel modewinkels en woonwinkels zijn hoogst onpersoonlijk
Dagelijks krijg ik nieuwsbrieven van winkels waarbij ik geen idee heb wie er achter zit.
Helaas geldt dit ook voor veel websites van winkeliers en zelfs voor bijvoorbeeld Facebook fanpages.
Uit niets blijkt de persoonlijke betrokkenheid van diegene achter de winkel, met wat ze aanbieden.
Dit is echt een gemiste kans.
Ik ben van mening dat je het in deze tijd alleen redt als je laat wie er achter de winkel zit en je de klant laat mee kijken in het reilen en zeilen van je winkel.
Terugkerende klanten krijg je alleen door een band met ze op te bouwen
Stel: ik heb mijn zinnen gezet op een bepaald woondecoratie item.
Hierbij in de stad zijn twee winkels die dat item verkopen.
Helaas heb ik geen tijd om bij beiden langs te gaan.
Ik zal dus een keuze moeten maken.
Bij wie ga ik het product kopen?
En waarom kies ik juist voor deze winkel?
Thuis beslis ik namelijk al welke winkel het wordt.
Ik volg beide winkels op Facebook.
Van beide winkels krijg ik ook een nieuwsbrief.
Toch zit hier duidelijk verschil in.
Een verschil dat maakt of je wel of niet klanten aan gaat trekken.
Bij één winkel weet ik echter wie er achter deze winkel zit, ik weet wat over deze persoon, ik weet waarom hij kiest voor een bepaalde collectie en ik voel zijn bevlogenheid bij zijn winkel.
Hij houdt zijn volgers goed op de hoogte van het reilen en zeilen in zijn winkel en hij vraag ze zelfs regelmatig om advies.
Voor mij is de keuze dan snel gemaakt.
Ik kies voor deze winkel omdat ik het gevoel heb dat ik al een beetje een band met diegene achter de winkel heb.
Ook al heb ik deze winkelier misschien nog nooit live gezien.
En of deze winkel misschien iets duurder is dan die andere winkel is niet belangrijk meer.
Ik kies voor zijn winkel omdat ik graag bij hem wil kopen.
Laat zien wie deze winkel runt en wie er nog meer werkt
Je marketing persoonlijk maken, is dus het credo.
Wat kun je precies doen?
Waar het allemaal op neerkomt, is JEZELF als persoon in al je marketing te laten zien.
Een paar ideeën:
- Schrijf en spreek op een informele manier, gebruik JE i.p.v. U, dat praat veel vriendschappelijker. Je moet je (potentiële) klant als kennis of zelfs vriend zien. Daar zeg je ook geen U tegen
- Zet foto’s van jezelf en van je personeel op je website, op social media en/of e-mailnieuwsbrief. Maar denk ook eens aan een wandje met personeelsfoto’s in je winkel en vertel wie wat doet.
- Vertel op Facebook, Twitter en in je nieuwsbrief iets over je persoonlijke leven. Stel je kwetsbaar op. Ik heb gemerkt, dat hoe persoonlijker en transparanter ik ben, hoe meer respons ik krijg van mijn lezers
- Neem stelling! Laat weten waarvoor je staat, wat je visie is op bepaalde producten. Begin bijvoorbeeld een blog op je website waar je vertelt over je eigen ervaring met producten en waarom je ze hebt opgenomen
- Vertel je eigen verhaal waarom je je winkel bent begonnen en waarom je het nog steeds leuk vindt. Dit is misschien wel de allerbeste manier om je eigen persoonlijkheid in je marketing tot uitdrukking te laten komen
Door te vertellen wat jouw persoonlijke beweegreden is geweest om je winkel te beginnen, waarom je bepaalde merken verkoopt en waarom bepaalde merken juist niet en dat verhaal voortdurend weer te vertellen, in je nieuwsbrief, bij workshops in je winkel, op je website of je blog, ben je heel overtuigend in je marketing.
(Potentiële) klanten kunnen zich herkennen in jouw manier van werken en hierdoor bouw je al een heel stuk vertrouwen op. Van hij weet waar hij het over heeft en hij verkoopt alleen maar producten waar hij zelf met volle 100% achter staat.
Ze hebben meer vertrouwen in je winkel omdat ze weten dat je er persoonlijk bij betrokken bent. En omdat ze het verhaal achter je winkel weten, spreek je hun persoonlijk aan en blijven ze langer aan je denken.
Dit is wat persoonlijkheid voor een winkel kan doen.
Doe jij dit ook al?
Of wil je dit bewust niet?
Ik ben heel benieuwd!
Wil je meer leren over marketingstrategieën om met meer gemak klanten te krijgen?
Op maandag 13 mei geef ik een GRATIS online training dit keer over Facebook marketing.
Ik ga je laten zien hoe jij jouw pagina voor je winkel zo persoonlijk mogelijk maakt, zodat jouw volgers al via Facebook producten bij jou kopen, zonder dat jij pusherig reclame maakt.
Wil jij ook een onweerstaanbare Fanpage die voor omzet gaat zorgen?
Schrijf je dan nu in. Ook al ben je verhinderd je krijgt zo wie zo de MP3 van de opname.
=> Geef je hier op (het is gratis)
1 reacties op “Hoe je met persoonlijke marketing meer klanten naar je winkel toe trekt”