Latest Blogposts

Heb je e-mailadressen van klanten? Dan kan je bij het adverteren op Facebook hele gave dingen doen!

Ik vraag altijd aan de ondernemers die ik coach of ze e-mailadressen van hun klanten hebben. De meeste ondernemers hebben gelukkig e-mailadressen van hun klanten, maar ook een groot deel niet. Ik verbaas mij daarover. Want e-mailadressen zijn niet alleen handig als je de mensen wil mailen, maar ook bij het adverteren op Facebook. Als je e-mailadressen van je klanten hebt kan je bij het adverteren super gave dingen doen!

met-emailadressen-klanten-gave-dingen-doen-bij-adverteren

E-mailadressen van klanten uploaden in Facebook

Als eerste kan je Facebook advertenties tonen aan je klanten. Deze mensen stuur je misschien een nieuwsbrief, maar het blijkt dat als je ze ook Facebook advertenties laat zien dar ze dan veel sneller weer naar je winkel komen. Vaak hoeven ze maar een paar advertenties met leuke artikelen te zien.

Adverteren aan je klanten is super effectief. Deze mensen hebben al eerder wat bij je gekocht, kennen je winkel en de kans dat zij n.a.v. een advertentie weer naar je winkel komen is vele male hoger dan dat je adverteert aan vreemden.

De e-mailadressen van je klanten download je uit je mailprogramma en daarna upload je ze weer in Facebook (zie de afbeelding hieronder). Facebook kijkt vervolgens wie met het zelfde e-mailadres is ingelogd in Facebook. Mijn ervaring is dat ca. 50% van de emailadressen door Facebook worden herkent. Dat betekent dat je 50% van je klanten als doelgroep kan nemen voor je advertenties.

klantenbestand-uploaden-in-facebook

Doelgroep van mensen die lijken op je klanten

Nadat je de e-mailadressen van je klanten geupload hebt kan je aan Facebook vragen of ze in hun database willen kijken naar mensen die heel erg lijken op jouw klanten. Facebook weet zo ongeveer alles van ons (het is bijna eng!) en kan een een hele gerichte doelgroep samenstellen van mensen die ontzettend lijken op je huidige klanten. We noemen dat een vergelijkbare doelgroep of een look a like doelgroep (ik kort ‘m altijd af met LAL. Dus LAL klantenlijst). Dit is een hele goede doelgroep om aan nieuwe klanten te komen.

Adverteer aan klanten die regelmatig Tramontana kopen

Waarschijnlijk kan jij je klantenbestand filteren op mensen die regelmatig artikelen kopen van een bepaald merk. Stel dat jij het Tramontana verkoopt. Je kan dan je klanten die regelmatig wat van Tramontana kopen downloaden uit je mailprogramma en daarna weer uploaden in Facebook. Vervolgens maak je ook hier weer een doelgroep van.

Daarna kan je je Tramontana klanten advertenties laten zien met artikelen van Tramontana. Je wil immers dat ze nog meer gaan kopen. De ene keer doe je een advertentie met vesten, dan weer een advertentie met jurkjes en dan weer een advertentie met jasjes.

Deze mensen vinden Tramontana leuk en daarom kan je gerust een aantal advertenties achter elkaar van dit merk laten zien. Dat zou je misschien niet doen bij je hele klantenbestand, maar bij deze mensen kan dat gerust. De kans dat deze mensen na het zien van al die advertenties super enthousiast zijn is groot. En omdat deze mensen zo veel leuks voorbij zien komen van hun favoriete merk is de kans ook groot dat ze daarna naar je winkel komen om het één en ander aan te schaffen.

Omdat dit een hele specifieke doelgroep is waarvan je weet dat ze de artikelen van de advertenties waarschijnlijk leuk vinden is de kans groot dat ze je advertenties liken of er op reageren. En dit is een hele belangrijke: hierdoor gaan de kosten van je advertenties aanzienlijk naar beneden. Hoe meer likes of reacties, des te lager zijn je advertentiekosten.

tramontana-klanten-als-doelgroep-nemen

Maak een doelgroep van mensen die lijken op je Tramontana klanten

Ook van de doelgroep met Tramontana liefhebbers kan je een vergelijkbare doelgroep maken. Je krijgt dan een doelgroep van mensen die Tramontana heel leuk vinden, maar die op dit moment nog geen klant zijn. Super interessant!

Ik heb een klant met een winkel in Zeeland en die heeft exact het zelfde gedaan met de merken die zij verkopen. Zij hebben per merk een aparte doelgroep gemaakt en van al die merken ook weer een vergelijkbare doelgroep gemaakt. Hierdoor adverteren ze heel gericht.

In de Power editor kan je berichten maken die NIET op je tijdlijn komen

Als je adverteert in de Power editor kan je nog iets gaafs doen. Je kan berichten maken die NIET op je tijdlijn terecht komen. Die berichten worden alleen aan de doelgroep getoond die jij hebt uitgekozen. Super handig als je je klanten niet wil overvoeren met een merk wat je niet in de picture wil zetten. Stel dat je Gerry Weber en Taifun verkoopt, maar je hebt geen zin om je tijdlijn vol te zetten met artikelen van die twee merken. Want je bent bang dat je jongere doelgroep, waar je net zo blij mee bent, dan misschien hard weg rent.

facebook-advertentie-die-niet-op-je-tijdlijn-komt

Toch wil je de artikelen van Gerry Webinar laten zien op Facebook. Wat kan je dan doen?

Je kan dan de e-mailadressen van je Gerry Weber klanten downloaden uit je mailprogramma en daarna uploaden in Facebook. Van deze mensen maak je ook weer een doelgroep. Vervolgens kan je in de Power editor berichten maken die NIET op je tijdlijn terecht komen, maar die wel als advertentie(s) getoond worden aan je doelgroep van Gerry Weber klanten. Dit is echt super gaaf en kan dus alleen in de Power editor!!

De advertenties lijken net normale berichten zijn, maar zijn dus alleen te zien voor mensen die eerder bij jou Gerry Weber hebben gekocht. Je kan ze op deze manier 1 advertentie laten zien, maar je kan er ook meerdere achter elkaar laten zien met elke keer een ander setje Gerry Weber. Deze mensen zijn dol op Gerry Weber en laat ze daarom gerust een paar advertenties achter elkaar zijn zodat ze enthousiast worden en daarna naar je winkel komen om weer het één en ander aan te schaffen.

Nu denk je misschien: “mijn Gerry Weber klant zit niet op Facebook”. Daar vergis je je waarschijnlijk in want er komen dagelijks nog vele nieuwe mensen bij op Facebook en dat zijn met name 55-75 jarige. Grote kans dat daar jouw klant ook bij zit.

Je kan het zelfde trouwens ook doen als je naast dameskleding bijvoorbeeld kinderkleding verkoopt. De kinderkleding advertenties laat je dan, op misschien een paar na, alleen zien aan klanten die regelmatig kinderkleding kopen. Op deze manier hoef je dus niet alles te laten zien aan iedereen. Het voordeel hier van is dat mensen alleen nog maar artikelen voorbij zien komen waar in ze geïnteresseerd zijn.

gerry-weber-klanten-als-doelgroep-nemen

Een belangrijke tip

Bij een fysieke winkel moet je de vergelijkbare doelgroepen zoals ik hierboven beschreven heb altijd inperken.

Als je Facebook vraagt om een vergelijkbare doelgroep te maken van bijvoorbeeld al je klanten dan zoekt Facebook mensen die heel erg lijken op je klanten  Die mensen kunnen echter overal in Nederland wonen. Dat is natuurlijk niet wat je wil. Je wil alleen adverteren aan mensen die in de buurt van je winkel wonen.

Je moet het volgende doen. Nadat je je doelgroep hebt ingevuld ga je je doelgroep verkleinen. Je geeft tevens aan dat deze mensen in een straal van pakweg 5 km vanaf je winkel mogen wonen. Dit getal kan je natuurlijk zo klein of groot maken als jezelf wil. Heb je meerdere winkels? Dan pak je elke keer 5 km van af een winkel.

Dat inperken moet je bij ALLE vergelijkbare doelgroepen doen. Daarnaast moet je dit ook doen bij vrienden van je fans, want ook die wil je niet uit heel Nederland. Dit inperken is heel belangrijk want door hierdoor adverteer je aan uitsluitend mensen die in de buurt wonen, super goed bij je winkel passen, maar die op dit moment nog geen klant zijn. Vaak gaan hierdoor ook je advertentiekosten naar beneden. Je gaat namelijk minder betalen voor je advertenties als er de advertenties vaak geliked worden, er vaak op gereageerd worden of als mensen elkaar taggen. Hoe beter je doelgroep bij je winkel past, des te eerder zullen ze liken, reageren of taggen.

De winkels die op dit moment nog geen e-mailadressen van hun klanten verzamelen kunnen al deze doelgroepen niet maken. Dat is zo zonde, want je mist hierdoor kansen om je klanten te benaderen. En om onder de aandacht te komen bij nieuwe klanten.

Verzamel je op dit moment nog geen emailadressen?

Ga als een speer aan de slag. Vraag er om in de winkel. Zet een aanmeldformulier voor je nieuwsbrief op je website en zet het formulier ook op Facebook. En attendeer je Facebook fans regelmatig op je nieuwsbrief. Geef de mensen die zich aanmelden in ruil voor hun voornaam en e-mailadres een kleine presentie. Bijvoorbeeld een cadeaubon voor hun volgende aankoop.

Voorlopig de laatste keer: GRATIS online workshop adverteren op Facebook

Met Facebook advertenties kan je nog veel meer gave dingen doen. A.s. maandag 21 november ga ik daar meer over vertellen in mijn gratis online workshop. Voorlopig de laatste! Zorg dat je er bij bent! Het begint om 11:00 en hij duurt tot uiterlijk 12:30.

“Hoe maak je Facebook advertenties waarvan je doelgroep zo hebberig wordt dat ze meteen de fiets of auto pakken en naar je winkel komen?”

fb-promo-webinar-hoe-maak-je-facebook-advertenties-waarvan-je-doelgroep-zo-hebberig-wordt-dat-ze-meteen-de-fiets-of-auto-pakken-en-naar-je-winkel-komen-2

Wat ga ik je leren?

  • Hoe zorg je er voor dat mensen bij het zien van je advertenties metéén de artikelen willen hebben? Zelfs als hun kledingkast al overvol is
  • Hoe zorg je er voor dat je advertentie enorm veel mensen bereikt zonder dat je er voor hoeft te betalen?
  • Hoe zorg je er voor dat mensen na het zien van je advertenties meteen naar je winkel komen? Of gaan bestellen in je webshop?
  • Welke doelgroepen pak je voor je advertenties? Ik laat je de 5 belangrijkste zien
  • Ik laat je zien hoe je heel veel geld en tijd bespaart bij het maken van je advertenties
  • Ik geef je een kijkje achter de schermen bij een aantal modezaken die ontzettend succesvol zijn met adverteren
  • Je kan tijdens de workshop direct vragen aan mij stellen

>>>Meld je aan via deze link

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

0 reacties op “Heb je e-mailadressen van klanten? Dan kan je bij het adverteren op Facebook hele gave dingen doen!

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.