Vandaag alweer het 3e deel uit de 3-delige serie "Door 5 extra dingen te doen zorg je ervoor dat er tijdens de Sale meer mensen naar je winkel komen". In deel 1 vertelde ik wat voor 2 extra dingen je kan doen tijdens de Pre-Sale en in deel 2 liet ik je zien met wat voor afbeeldingen je mensen 'hebberig' maakt.
Vandaag ga ik het hebben over adverteren tijdens de Sale.
Ik krijg vaak de vraag: heeft adverteren op Facebook nu tijdens de Sale? Of kan je beter wachten tot het nieuwe seizoen begint?
Mijn antwoord is altijd: adverteren tijdens de Sale heeft wel degelijk nut. Zelfs als je adverteert voor een paar euro per keer.
Zonder adverteren bereik je maar 6% van je fans
Je normale Facebook berichten bereiken namelijk maar weinig mensen. Bij de meeste Facebook pagina’s krijgt maar 6% van de fans (de mensen die je pagina hebben geliked) je berichten te zien. Alleen de fans die regelmatig een bericht liken of erop reageren zien je berichten. En mensen die nauwelijks Facebook vrienden zien waarschijnlijk ook alles. En die andere 94% dan? Die krijgt nauwelijks of zelfs niet jouw berichten te zien.
Facebook maakt nl. een schifting voor ons. Het is nou eenmaal niet mogelijk om iedereen alles te laten zien. Dat past domweg niet op iemands tijdlijn.
Je moet dus zorgen voor reacties
Vandaar dat ik altijd zeg dat je een vraag moet stellen in je berichten. Liefst een simpele vraag, want hoe simpeler de vraag, des te meer reacties je krijgt. Een bericht wat veel reacties krijgt zal door Facebook aan meer mensen getoond worden.
Het werkt zelfs nog door in je volgende berichten. Als je veel reacties op een bericht hebt gehad zal het daarop volgende bericht in de meeste gevallen ook vaker vertoond worden.
Zonder adverteren bereik je nauwelijks nieuwe klanten
Dan is er nog een andere reden om te gaan adverteren in de Sale. Met je normale Facebook berichten bereik je nauwelijks nieuwe klanten. Misschien krijg je een aantal nieuwe klanten doordat vrienden van fans jouw berichten zien doordat 1 van jouw fans op een bericht gereageerd heeft.
Maar dit zijn geen grote aantallen. Veel nieuwe klanten bereik je zo niet. Tenzij je dus adverteert.
2 advertenties per week zorgt al voor veel meer bereik
Adverteer bijvoorbeeld elke week 1 Sale bericht aan je eigen fans. Hiermee zorg je ervoor dat i.p.v. 6% van je fans nu 100% van je fans je bericht te zien krijgt. Dat is nogal een verschil!
En het mooie is dat als een deel van die slapende 94% jouw advertentie liked hij in het vervolg ook weer jouw normale berichten ziet. Dan moet hij in het vervolg wel regelmatig blijven liken, anders verdwijnen jouw berichten weer uit zijn nieuwsoverzicht….
Een advertentie aan je eigen fans hoeft niet lang te lopen. Laat de advertentie 2 dagen zien en zet ‘m daarna uit. Duur hoeft het ook niet te zijn. Voor 5,- per dag bereik je al enorm veel mensen. Laat je ‘m 2 dagen lopen dan ben je max. 10,- kwijt.
Wat voor type advertentie kies je?
Sowieso zou ik een bericht pakken wat opvalt. Het kan een bericht zijn met een foto of video. Ik zie dat bij de meeste modezaken een advertentie van een diashow heel goed werkt. Een diashow heeft een aantal voordelen t.o.v. van een bericht met foto. In een diashow kan je 3-10 foto’s zetten. Dat betekent 3-10 setjes. Zet je op elke afbeelding 2 setjes, dan kan je zelfs 6-20 setjes laten zien. Als dat allemaal leuke setjes zijn dan wordt een (potentiële) klant eerder enthousiast en hebberig, dan dat hij 1 foto ziet met 1 of 2 setjes.
Daarnaast is er nog een ander groot voordeel. Facebook ziet een diashow als video. zoals je misschien van mij eerder gehoord hebt wil Facebook Youtube op video gebied verslaan. Facebook geeft daarom video voorrang op berichten met een foto. Een advertentie met video wordt aan veel meer mensen getoond, dan een advertentie met een foto.
Campagne doelstelling: video
Als je video’s gebruikt als advertentie kan je bij het maken van je advertentie als doelstelling kiezen voor “betrokkenheid bij bericht”. Maar je kan ook kiezen voor de doelstelling: “Videoweergave”. Ik heb recentelijk veel getest met beide type campagnes en ik merk steeds weer dat Videoweergave een stuk goedkoper is dan “betrokkenheid bij bericht”. Bij Videoweergave betaal ik maar 1-2 cent per kijker! Het duurt dus veel langer voordat mijn budget van 5,- op is.
Nieuwe klanten bereiken met je advertentie
Het zou mooi zijn als de Sale ook een heleboel nieuwe klanten zou opleveren? In de Sale kunnen ze voor een stukje extra zorgen en wie weet behoud je ze daarna wel als vaste klant.
Adverteer ook aan deze mensen 1x per week. Laat deze mensen bijvoorbeeld ook je diashow zien. En laat die advertentie wederom 2 dagen lopen. Ook aan deze doelgroep kan je adverteren voor een laag bedrag. Je kan 5,- per dag doen. Of als je doelgroep heel groot is 1,- per dag. Ook deze advertentie laat je 2 dagen lopen. Je bent dan max. 10,- of 20.- kwijt.
TIP
Als je adverteert aan mensen die je winkel nog niet kennen raad ik je aan om het adres van je winkel(s) in de tekst te zetten. Ze zien dan meteen waar ze moeten zijn. Vaak denken we dat mensen het adres gaan opzoeken, maar ik zal je uit de droom helpen. Dat doen ze niet. Mensen op Facebook zijn lui en gaan niet doorklikken naar je pagina om daar het adres te achterhalen. Maak het ze daarom zo makkelijk mogelijk.
Hoe maak je een doelgroep om nieuwe klanten te bereiken?
Om aan nieuwe klanten te adverteren moet je natuurlijk een doelgroep samenstellen. Je kan zelf een doelgroep samenstellen op basis van interesses. Toch wil ik je dat afraden.
Laat Facebook het werk doen. Vraag Facebook of ze een doelgroep willen samenstellen van mensen die bijvoorbeeld heel erg lijken op je fans. Of: mensen die heel erg lijken op je klanten. Je kan je advertentie ook richten op allebei de doelgroepen.
Facebook weet zo ongeveer alles van ons. ze weet wie onze Facebook vrienden zijn, wat voor reacties we plaatsen, welke pagina’s we geliked hebben, welke berichten we liken etc. Facebook heeft van iedereen een heel profiel gemaakt met wat ze leuk vinden. Het klinkt best eng, maar uit marketing oogpunt is deze informatie reuze handig!
Omdat Facebook dus zoveel van ons weet kan ze heel goed een doelgroep samenstellen op mensen die lijken op je fans. Of op mensen die lijken op je huidige klanten.
Hoe maak je zo’n vergelijkbare doelgroep?
- Ga op je computer naar doelgroepen en klik op de blauwe button “doelgroep maken”
- Kies voor de middelste optie: “Vergelijkbare doelgroep”
- Bij bron klik je in het venster
- Vervolgens poppen er een aantal doelgroepen op
- Kies voor de naam van je pagina
- Klik op de blauwe button “Doelgroep maken”
- Je vergelijkbare doelgroep van je fans is klaar
Om een vergelijkbare doelgroep van je klantenbestand te maken moet je natuurlijk eerst je klantenbestand uploaden op Facebook. Of als je MailChimp gebruikt kan je MailChimp rechtstreeks koppelen aan Facebook. Facebook haalt dan zelf de adressen binnen.
Vervolgens doe je exact dezelfde stappen als bij het maken van een vergelijkbare doelgroep van je fans. Het enige verschil is dat je bij bron kiest voor je klantenbestand.
Vervolgens gaat Facebook z’n database langs en kan daarom even duren voordat deze doelgroep klaar is.
TIP
Als je een fysieke winkel hebt moet je deze doelgroep daarna inperken. Je wilt immers alleen mensen die in de buurt van je winkel wonen en die man of vrouw zijn en een bepaalde leeftijd hebben.
Maak elke week 2 van dit soort advertenties
Als je elke week een advertentie met diashow aan zowel je fans, als aan nieuwe klanten laat zien, dan levert dit je veel meer winkelbezoeken op. En eenmaal in de winkel aan jou de taak om ze met een volle tas naar huis te laten gaan.
Succes!
0 reacties op “[3-delige serie] Door 5 extra dingen te doen zorg je ervoor dat er tijdens de SALE meer mensen naar je winkel komen | deel 3: adverteren tijdens Sale”