Latest Blogposts

[3-delige serie] Door 5 extra dingen te doen zorg je ervoor dat er tijdens de SALE meer mensen naar je winkel komen | deel 1 Pre-Sale

Nu bij de meeste modezaken de Sale weer is losgebarsten heb ik een 3-delige serie gemaakt over marketing tijdens de Sale.

Ik heb de afgelopen Sale met een groot aantal Modezaken diverse strategieën getest en ik ga je in deze serie laten zien wat het beste werkte.

Ik ga je laten zien hoe je door 5 extra dingen te doen tijdens de Sale veel meer mensen naar je winkel krijgt. Vandaag in deel 1 krijg je de eerste 2 dingen.

Wat voor extra dingen kan je doen tijdens de Pre-Sale?

Voor veel modezaken is de start van de Sale de Pre-Sale. Of Secret Sale of VIP Sale of hoe je het ook wil noemen. Bij de meesten is het een Sale voor hun bestaande klanten. Kaarten gaan op de post en de klanten komen in grote getale naar je winkel.

Was het maar zo makkelijk.... De kaart wordt uiteraard bekeken en als je geluk hebt wordt hij op de koelkast gehangen, zodat de ontvanger er elke keer aan herinnert wordt dat je momenteel Sale hebt. Als je pech hebt verdwijnt de kaart na het bekijken onmiddellijk in de papierbak. Toch nemen beide groepen zich voor om snel bij je langs te komen. Want Sale = korting!

Een deel van deze mensen zal ook werkelijk langskomen, maar een groot deel vergeet gewoon dat jij Pre-Sale hebt omdat ze duizend andere dingen aan hun hoofd hebben.

Je kan hier wat aan doen!

Om te zorgen dat een veel groter percentage werkelijk langs komt moet je reminders sturen

Misschien wel 2, 3 of zelfs 4.

Heel veel mensen hebben het nou eenmaal nodig dat ze meerdere herinneringen krijgen voordat ze daadwerkelijk actie ondernemen. En ook de mensen die 1 keer langs zijn gekomen, mogen best nog een keer komen. Toch?

Dus...nadat je klanten je kaart hebben ontvangen (stap 1) moet je nog een aantal keren van je laten horen.

Ik heb de afgelopen Sale periodes bij een aantal modezaken verschillende strategieën getest. De ene strategie leverde meer op, dan de andere. Wat heel goed werkte was het volgende.

Stap 2: Stuur 1-2 dagen nadat ze de kaart ontvangen hebben een nieuwsbrief met dezelfde strekking als de kaart. Mocht jouw kaart al 7 dagen geleden verzonnen zijn en je hebt er geen nieuwsbrief achteraan gestuurd, doe het dan vanavond alsnog. Beter laat, dan nooit.

Maar dan zijn we er nog niet...

Stap 3: Stuur 1-2 dagen voor het aflopen van de Pre-Sale nog een nieuwsbrief. Bijvoorbeeld met de titel: “Je hebt nog maar 2 dagen….". Zet in deze nieuwsbrief dat de pre-Sale (over)morgen is afgelopen en dat er op dit moment nog volop keus is.

Pre-Sale aankondigen op Facebook

Voor veel winkels is het lastig om de Pre-Sale aan te kondigen op Facebook. Als je het op Facebook zet weet iedereen het en is het niet meer exclusief voor je klanten. Dus een bericht er aan wijden kan niet.

Wat kan je wel doen?

Stap 4: Laat je klanten een Facebook advertentie zien. Dit kan al voor 5,- per dag. Laat ‘m 2 dagen lopen en je bent 10,- kwijt en als het goed is heb je dan heel veel klanten bereikt.

Refereer in de tekst van de advertentie naar de kaart die ze hebben ontvangen. Begin bijvoorbeeld de tekst met: “Heb je onze kaart ontvangen?”. Je kan ook in de tekst zetten dat zij als vaste klant als 1e mogen profiteren van de Sale. Vaak vinden mensen dat ook leuk om te horen.

Omdat je niet wil dat iedereen de Sale al ziet, moet je een advertentie maken die NIET op je tijdlijn komt. Je wil immers dat alleen je klanten de advertentie zien.

Ik ga morgenochtend om 9.00 in mijn 1e Facebook Live uitzending laten zien hoe je zo’n advertentie maakt. Ik geef een live demonstratie. Zorg dat je erbij bent of kijk de replay terug.

Stap 5: 1-2 dagen voor het eind van de Pre-Sale laat je je klanten wederom een Facebook advertentie zien. Hierin zeg je dat pre-Sale bijna is afgelopen en dat ze langs moeten komen willen ze de leukste items kunnen kopen in de Sale.

Zoals ik al eerder zei, je klanten hebben meerdere reminders nodig voordat ze naar je toe komen. Een reclame op TV wordt ook niet voor niets meerdere keren uitgezonden.

Deze 2 advertenties kan je van te voren al klaarzetten. Op de dag zelf heb je er geen omkijken naar. Als je in de Power editor adverteert kan je instellen dat ze uit zichzelf gaan lopen op het moment dat jij hebt ingesteld. En ze stoppen ook weer op de juiste dag. Als je allebei de advertenties 2 dagen laat lopen voor 5,- per dag ben je 20,- aan marketingkosten kwijt. Eventueel kan je het ook op 10,- per dag zetten als je een groot klantenbestand hebt. Meer uitgeven dan 10,- per dag is niet nodig.

Deel 2 van deze serie

In deel 2 van deze serie ga ik je laten zien hoe je ervoor zorgt dat mensen ook na 2 weken Sale nog naar je winkel komen. En nee...dat komt niet omdat de korting opeens veel hoger is. Zelfs als je de korting gelijk houdt werkt het. Deel 2 krijg je volgende week dinsdag.

Zie ik je morgenochtend bij de Facebook Live uitzending?

Mirjam heeft sinds 2012 honderden modezaken geholpen aan structureel meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna modevormgeving aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider. Ook heeft zij een webshop voor de winkel opgezet en gerund.
Meer over

1 reacties op “[3-delige serie] Door 5 extra dingen te doen zorg je ervoor dat er tijdens de SALE meer mensen naar je winkel komen | deel 1 Pre-Sale

Plaats een reactie


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.