Groeit het aantal likes op jouw Facebook pagina ook zo tergend langzaam?
Een klant van mij had het zelfde probleem. Hij had slechts 137 volgers op zijn Facebook pagina en heel af en toe kwam er maar iemand bij. Totdat hij ging adverteren op Facebook voor 5 euro per dag.
Binnen 5 dagen had hij maar liefst 100 likes er bij. Deze 100 likes hebben hem slechts 35,- gekost.
Hij had hierna kunnen stoppen met adverteren, maar is nog een week door gegaan. Inmiddels heeft hij meer dan 300 nieuwe volgers er bij.
Is adverteren riskant? Of is het ingewikkeld? Nee. Je kan je hier vandaag nog mee starten. En je kan stoppen wanneer je wilt.
Je Facebook pagina promoten in een advertentie
Waarschijnlijk kom je soortgelijke afbeeldingen als hieronder ook tegen in je eigen nieuwsoverzicht. Ik kom ze zelf vooral 's avonds tegen. Het lijken gewoon berichten, maar aan het woord "gesponsord" kan je zien dat dit betaalde advertenties zijn om een Facebook pagina te promoten.
Dit soort advertenties leveren vaak binnen een paar dagen tientallen likes op. Die klant waar ik het net over had heeft ook zo'n advertentie gemaakt. In die advertentie heeft hij zijn Facebook pagina gepromoot.
Adverteren voor slechts een paar euro per dag
Je kan voor slechts een paar euro per dag je Fanpagina promoten op Facebook. Je kiest vooraf uit aan wie je je advertentie wil tonen. Dit zijn altijd mensen die je heel graag als klant wilt. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die in een straal van 20 km rondom de winkel wonen. Daarnaast kan je aangeven welke leeftijd deze doelgroep moet hebben en wat hun interesses zijn. Door zo specifiek te zijn heb je de grootste kans dat ze geïnteresseerd zijn in je winkel en dus je pagina liken en houd je de kosten laag.
Facebook gebruikers die binnen je doelgroep vallen en die nog geen fan zijn van je Facebook pagina krijgen vervolgens jouw Fanpagina te zien in hun nieuwsoverzicht. Dus tussen de berichten van hun vrienden. Hierdoor lijkt je advertentie op een gewoon bericht. En met 1 klik kunnen ze je pagina liken.
Als iemand op"Vind die pagina leuk" klikt blijft hij in zijn eigen nieuwsoverzicht en kan hij daarna meteen verder gaan met het lezen van de andere berichten. Liken kost hier door weinig moeite en daardoor doen mensen het snel.
Je betaald per like en het bedrag wat je vooraf opgeeft wordt nooit overschreden.
Ik raad je aan om klein te beginnen met een laag bedrag van bijvoorbeeld 5,- per dag en als je goede resultaten behaald kan je altijd het bedrag nog verhogen zodat je advertentie nog meer mensen bereikt. Want hoe meer je uitgeeft, hoe meer mensen je bereikt.
Promoot een week en je hebt er waarschijnlijk tientallen nieuwe likes bij. Ik laat je zien hoe je dit doet.
Stappenplan om je Facebook fanpagina te promoten in een advertentie
Nog even alle stappen uit de video op een rijtje:
Stap #1 Maak een Facebook advertentie account aan.
Stap #2 Ga naar deze pagina: https://www.facebook.com/ads/create
Vervolgens wordt er gevraagd: "Kies het doel van je campagne". Klik op: „Je pagina promoten”.
Stap #3 Het doel van je advertentie opgegeven.
Vul bij Campagnenaam het doel van je advertentie in. Als je meerdere pagina's beheert dan kies je hier voor welke pagina je een advertentie maakt. Heb je 1 pagina, dan hoef je uiteraard niet te kiezen.
Facebook geeft hier zelf al aan dat je doel is om meer likes te krijgen. En daarom laat ik het zo staan. Als je in de toekomst meer advertenties gaat maken is het raadzaam om voor elke campagne een logische naam te bedenken, zodat je precies weet welke campagne welk doel had. Maar voor nu is dat even niet belangrijk.
Stap #4 Nu ga je je bepalen aan wie je advertentie getoond wordt.
Bedenk van te voren aan wie je je advertentie wilt laten zien. Het heeft geen zin om je advertentie aan iedereen te tonen, want de kans op likes is dan heel klein. Kies daarom een specifieke doelgroep. Welke mensen wil jij heel graag in je winkel hebben?
Stel ik heb een winkel in Delft. Mijn klanten komen uit Delft en uit de omringende gemeentes. Mijn doelgroep wordt daarom: Delft en een aantal plaatsen er om heen. Dit zijn allemaal plaatsen waar ik normaal al klanten uit krijg.
De gemiddelde klant in mijn winkel is tussen de 30 en 70 jaar.
Ik zou er nog voor kunnen kiezen om mijn advertentie bijvoorbeeld alleen aan mannen of alleen aan vrouwen te tonen. Want dan maak je je doelgroep nog specifieker. In dit voorbeeld doe ik dat niet.
Als taal stel ik Nederlands in. Ik krijg namelijk maar zelden klanten in mijn winkel die andere talen spreken. Er ook hier geldt weer, hoe specifieker je doelgroep, hoe meer likes je zult krijgen.
Aan de hand van het wijzertje kan je zien of je doelgroep breed is of juist heel smal. Zorg dat het wijzertje in de linker helft blijft.
Facebook geeft nu aan dat er kans is dat 860.000 mensen mijn advertentie gaan zien. Als ik straks mijn budget ga instellen krijg ik een exactere schatting.
Stap #5 Interesses doelgroep opgeven.
Vervolgens kan ik nog interesses van mijn doelgroep kiezen. Hiermee verklein je ook weer je doelgroep
Je moet hier zelf even kijken waar jouw doelgroep interesse in heeft. Dat is natuurlijk voor iedere winkel weer anders. Voor een modewinkel zijn er meer interesses die je aan kan vinken, dan voor een woonwinkel. Je kan dit ook leeg laten.
Bij connecties kies je voor: alleen mensen die niet verbonden zijn met mijn winkel.
Stap #6 Budget opgeven.
Vervolgens ga je een budget opgeven. Ik wil in dit voorbeeld 5,- per dag uitgeven en ik wil dat mijn advertentie 1 week getoond wordt. Ik kies een begin datum en een eind datum. Als je nou weet dat jouw klanten vooral in het weekend actief zijn op Facebook, dan zou je het zo kunnen instellen dat je in iedergeval 2 weekenden meepakt.
Je advertentie gaat nu per dag aan zoveel mogelijk mensen getoond worden. Totdat het dagbudget van 5,- op is. Je betaald dus nooit meer dan 5,- per dag. En je betaald alleen als mensen klikken en een like geven.
In de rechterzijkolom zie je dat Facebook een nieuwe schatting heeft gemaakt. En zoals je ziet zijn dat aanziendelijk minder mensen. Als je je budget zou verhogen naar 10,- per dag, dan gaan het aantal mensen ook weer omhoog.
Bij bieden raad ik je aan om voor: "optimaliseren voor pagina vind ik leuks" te kiezen. Want dan betaal je alleen als iemand liked.
Onderaan deze pagina zie je nog dat je een naam kan geven aan de advertentieset. Hier omschrijf je je doelgroep.
Stap #7 Afbeelding uploaden
Upload een afbeelding. Gebruik je cover foto of upload een nieuwe foto. Je kan 1 foto te uploaden, maar je er kan ook 6 foto's uploaden en deze worden dan om en om getoond aan je doelgroep. Ik zou het bij 1 foto houden.
De ideale maat van de afbeelding is: 1200 pixels breed x 444 pixels hoog. Kies je een ander formaat, dan heb je kans dat een deel van de advertentie leeg blijft en dat is natuurlijk zonde. Een handig gratis programma's om foto's te bewerken is Canva.
Op de afbeelding kan je tekst plaatsen, maar zorg dat de tekst niet meer dan 20% van de afbeelding beslaat. Want anders wordt je advertentie door Facebook afgekeurd.
Stap #8 Pakkende kop boven je advertentie zetten.
Onder het kopje tekst typ de zin in die je boven de advertentie komt te staan. Denk even goed na wat je hier neer zet. Het moet een pakkende zin zijn die iets verteld over je winkel. Je zou kunnen vertellen waar jouw winkel goed in is of welke service jullie bieden. Het moet echt een zin zijn waarmee je een potentiële klant overtuigt om op like te klikken
Stap #9 Moeten mensen die klikken naar een specifieke pagina?
Onder het kopje 'landingsweergave' kan je aangeven waar iemand terecht komt als hij op je advertentie klikt. In dit voorbeeld komt diegene terecht op mijn Facebook pagina.
Maar ik bied in dit voorbeeld een e-book aan en zou daarom er ook voor kunnen kiezen dat mensen in een Facebook app terecht komen waar ze zich kunnen inschrijven voor mijn e-book.
Maar maak het je zelf niet te moeilijk en kies voor je 1e advertentie voor 'tijdlijn'.
Stap #10 Bepaal waar je advertentie komt.
Boven en onder mijn foto zie je dat je advertentie op 3 plaatsen getoond kan worden. Ik wil je aanraden om je advertentie maar op 2 plaatsen te tonen en niet in de rechterzijkolom.
In de rechterzijkolom wordt je advertentie heel klein vertoont. Daarnaast komen de advertenties in de rechterzijkolom ook echt over als advertenties. Mensen vinden dit vaak irritant wat resulteert in heel weinig likes. Kies er daarom voor om deze optie uit te zetten. Dat doe je door op verwijderen te klikken.
Je advertentie wordt nu op 2 plaatsen getoond. In het nieuwsoverzicht op computers en in het nieuwsoverzicht op mobiele apparaten zoals telefoons en tablets.
Omdat je advertentie in het nieuwsoverzicht van je volgers getoond wordt lijkt je advertentie op een normaal bericht.
Heel veel mensen hebben zelfs geen idee dat dit een advertentie is en zullen hierdoor veel sneller op like klikken.
Of ze liken je liken je advertentie en klikken vervolgens op je advertentie waarna ze op je Facebook pagina terecht komen.
Stap #11 Advertentie controleren en bestellen.
Alles is nu ingevuld en vervolgens klik je op je bestelling controleren. Je krijgt dan een kort overzicht van wat je allemaal ingevuld hebt. Is dat goed, dan klik je op bestellen. Facebook controleert je bestelling en zodra hij is goedgekeurd krijg je een bericht hiervan. Dit kan al binnen 30 minuten zijn.
En zo gaat dan mijn advertentie er uit zien in iemands nieuwsoverzicht.
Samenvatting:
- Maat afbeelding: 1200 pixels breed x 444 pixels hoog
- Zorg dat je max. 20% tekst hebt in je afbeelding
- Zorg dat je advertentie uitsluitend aan jouw ideale doelgroep getoond wordt
Heb je een vraag of kom je er niet uit? Stel ze hieronder.
Succes!
3 reacties op “Hoe krijg je binnen 5 dagen 100 likes op je Facebook pagina er bij?”