Latest Blogposts

Zo krijg je mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief meteen naar je winkel

Ik zie bij steeds meer woon- en modewinkels een inschrijfformulier voor hun nieuwsbrief op hun website staan. Daar ben ik blij om!

Van iedereen die zijn of haar gegevens achter laat weet je namelijk dat ze geïnteresseerd zijn in je winkel. Je bouwt met de gegevens die je zo krijgt een mailinglijst op van allemaal potentiële klanten.

Wanneer je nieuwe artikelen binnen hebt of je als je een actie start dan hoef je alleen maar een mail te sturen naar je mailinglijst en die zelfde middag verkoop je misschien al een aantal van die artikelen. Ideaal!

Het valt me op dat veel winkels een formulier op hun website zetten en er vervolgens maar van uit gaan dat de inschrijvingen vanzelf komen. Ik denk dat je veel meer inschrijvingen krijgt als je iedereen die zijn gegevens achterlaat als dank een cadeautje geeft. En dat cadeautje moeten ze vervolgens in je winkel ophalen.

Het levert jou 2x winst op. Je hebt de gegevens van een potentiële klant en krijgt zo de mensen die zich inschrijven ook meteen naar je winkel.

 
Inschrijformulier nieuwsbrief zonder cadeau

Geef de inschrijvers aandacht als ze hun cadeau komen ophalen

Als degene naar de winkel komt om zijn cadeautje op te halen geef die persoon dan alle aandacht. Maak niet de vergissing door te denken dat deze persoon toch alleen maar wat komt halen en niks komt kopen. Wie weet koopt hij wel meteen wat.

Maar ook al gaat hij er na het ophalen van zijn cadeautje meteen vandoor, dan wil je toch dat het met een goed gevoel is zodat hij snel terug komt om wel wat te kopen.
 

Wat voor cadeau kan je geven?

Heb je een damesmodezaak dan kan je denken aan een sjaal of een sieraad. Heb je een woonwinkel dan kan je cadeau een woon accessoire zijn. Vazen, kandelaars of andere leuke hebbedingetjes. Ook als parketzaak of beddenzaak kan je accessoires weggeven.

Zorg dat je cadeautje echt een leuk artikel is waar mensen blij van worden. Je wilt immers dat deze mensen klant gaan worden. Ga niets iets weggeven wat gedateerd is en wat je al bijna weg had gedaan. Koop desnoods speciaal artikelen in om als cadeautje weg te geven.

Je kan ook zeggen dat de aanmelder voor je nieuwsbrief een accessoire mag komen uitzoeken tot een bepaald bedrag. Dan laat je ze zelf kiezen.
 

Heb je een webshop?

Geef de inschrijver dan een kortingscode waarmee hij het cadeautje aan z’n winkelwagen kan toevoegen bij z’n eerst volgende bestelling. Met die kortingscode wordt het bedrag van dat artikel op 0 gezet. Pak voor het cadeau een tijdloos artikel wat je altijd op voorraad hebt.

Heb je een fysieke winkel met een webshop? Bepaal dan vooraf waar je wil dat de klant gaat kopen. Wil je dat hij naar je winkel toe komt of wil je dat hij z’n aankopen doet via je webshop?
 
Inschrijformulier nieuwsbrief met cadeau
 

Zet in je inschrijfformulier dat je een cadeautje krijgt bij inschrijven

Als je een cadeautje wil weggeven aan degene die zich inschrijft zal je wel dat duidelijk moeten maken op je website. Zet op of boven je inschrijfformulier dat je als dank voor je inschrijving een cadeautje krijgt. Hoe dat precies verder gaat hoef je niet te vermelden. Na aanmelding verstuur je een mail om te bedanken en daar zet je ook de bon voor het cadeautje in. Zorg er wel voor dat de bon slechts een beperkte tijd geldig is. Want je wil ze immers snel naar je winkel krijgen.

Hoe koppel je een datum aan de bon? Laat ze de mail uitprinten, op die mail staat automatisch de datum van ontvangst op. En heb je nou iemand die die datum verwijderd heeft en dus pas veel later in je winkel komt, dan geeft dat ook niet. Het belangrijkste is dat hij IN je winkel is.
 

Nog een laatste tip

Zet het inschrijfformulier op een opvallende plek op je website. Rechts bovenaan is altijd goed. Ik zie nog veel te veel websites waar het inschrijfformulier weggemoffeld is. Raar! Wil je dan geen inschrijvingen? Je kan daarnaast ook je inschrijfformulier als pop-up laten verschijnen. Bijna iedereen vindt pop-ups irritant, maar het is bewezen dat ze de meeste inschrijvingen opleveren.

Ik ben heel benieuwd of jij dit ook gaat toepassen? Laat het hieronder weten. Heb je een vraag hierover? Zet het ook hieronder?

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Zo krijg je mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief meteen naar je winkel

Plaats een reactie


*