Latest Blogposts

Winacties op Facebook; wat mag wel en wat mag absoluut niet?

Houd jij regelmatig een winactie op Facebook? En houd je je daarbij aan de (strenge) regels die Facebook stelt bij het houden van een winactie?

Veel modewinkels houden regelmatig “like, deel & winacties”. Mensen moeten de Facebook pagina van de desbetreffende winkel liken en het bericht delen op hun eigen tijdlijn willen ze kans maken op de prijs.

Wat de meeste modewinkels echter niet weten is dat Facebook dit soort winacties verbiedt. Like, deel & winacties zijn verboden! Ik zie er dagelijks tientallen van modewinkels voorbij komen, maar dat wil nog niet zeggen dat het is toegestaan.

Wist je dat Facebook je pagina zelfs offline kan halen als je je niet hun regels houdt? In dit artikel vertel ik wat en wat niet mag bij winacties.

Facebook zet je pagina zonder waarschuwing offline

Als Facebook constateert dat jouw pagina zich niet aan de richtlijnen houdt kan Facebook je pagina zonder waarschuwing vooraf op zwart zetten. Je kan dan niks meer met je pagina. Je zal vervolgens contact op moeten nemen met Facebook en als je heel veel geluk hebt krijg je van hen antwoord en zetten ze je Facebook pagina misschien weer online.

Hieronder zie je een winactie die NIET is toegestaan.

Winacties Facebook

Houd je aan de regels van Facebook, dan gebeurt er niks

In 2015 heeft Facebook heel veel Facebook pagina’s, ook van modewinkels, die zich niet aan de regels hielden wat betreft winacties, op zwart gezet. Dan is het over en uit met je pagina. Helaas lukte het de meeste ondernemers niet meer om hun pagina weer online te krijgen. Het enige wat je dan kan doen is een nieuwe Facebook pagina beginnen. Helaas begin je dan ook weer met 0 fans. Dat is natuurlijk heel triest. Dit wil je niet.

Ik weet niet wat er in 2016 gaat gebeuren maar ik wil je alvast waarschuwen. Houd je aan de regels van Facebook, dan overkomt je niks en blijft je pagina gewoon actief. Ik zal je zo laten zien wat wel en wat niet mag bij winacties.

Natuurlijk kun je mijn advies negeren, maar wees er dan wel bewust van dat je een risico loopt.

Waarom zou je winacties doen? Je krijgt toch alleen maar reacties van mensen die nooit komen kopen

Vaak hoor je dat winacties voornamelijk likes opleveren van mensen die alleen maar uit zijn op gratis artikelen en nooit bij je klant zullen worden. Helemaal voorkomen kan je dit niet, maar als je je winactie toont aan de juiste doelgroepen d.m.v. Facebook advertenties is de kans dat je reacties krijgt van mensen die of al eerder wat bij je gekocht hebben of die perfect bij je winkel passen, maar die nu nog geen klant zijn.

Winacties kunnen je hierdoor zelfs heel veel nieuwe klanten opleveren. Ik zal zo laten zien aan welke doelgroepen je dan moet adverteren.

Belangrijk: winacties zorgen ervoor dat je toekomstige berichten vaker vertoond worden

Winacties zorgen voor veel naamsbekendheid en je krijgt er vaak veel pagina likes bij.

Veel belangrijker is dat een winactie waar heel veel reacties op komen er voor zorgt ervoor dat je toekomstige berichten aan meer fans (mensen die je pagina hebben geliked) getoond worden. Normaal krijgt maar 6% van je fans je berichten te zien en door een succesvolle winactie kan dat aantal opeens veel en veel hoger liggen.

Facebook ziet namelijk al die reacties op je winactie en denkt dat jouw pagina heel populair is en zal hierdoor jouw toekomstige berichten voorrang geven op berichten van soortgelijke pagina’s. Na verloop van tijd is dit weer over en zal je weer een nieuwe winactie moeten houden.

Wat mag NIET bij winacties?

Je mag niet zeggen:

  • Like onze pagina en maak kans op…
  • Deel dit bericht en maak kans op…
  • Tag een vriendin of vriend en maak kans op…

Officieel moet je eigenlijk zelfs nog in je bericht vermelden dat Facebook niks te maken heeft met jouw winactie.

Hieronder zie je een voorbeeld van een winactie die tegen de regels van Facebook is. Ik zie dit soort winacties dagelijks voorbij komen bij meerdere modewinkels.

Winacties op Facebook. Dit mag niet

Wat mag WEL bij winacties?

Gelukkig mag er ook nog een boel wel. Je wel mag vragen:

  • Like dit bericht en maak kans op…
  • Reageer op dit bericht en maak kans op…
  • Ken je iemand voor wie deze actie ook interessant is? Tag degene dan
  • Wij zouden het fijn vinden als je onze pagina wil liken
  • Wij zouden het fijn vinden als je dit bericht wil delen

Reacties op je bericht zijn het allerbelangrijkste. Focus je hierop en zorg dat je er zoveel mogelijk krijgt. Als iemand namelijk reageert op jouw winactie zien zijn of haar vrienden jouw bericht ook. Zo krijg je gratis een gigantisch bereik. Stel dat je op je bericht 70 reacties krijgt en al die mensen hebben 200 Facebook vrienden heeft, dan bereik je: 70 x 200= 14.000 mensen! Wie weet zitten daar heel veel potentiële klanten tussen.

Tip:

Als ik samen met modewinkels een Facebook bericht maak voor een winactie raad ik ook altijd aan om te zeggen: “wij zouden het fijn vinden als je dit bericht wil delen”. En ook de zin: “Wij zouden het fijn vinden als je onze pagina wil liken”. Door te zeggen dat je het fijn zou vinden omzeil je de regels van Facebook. Je stelt het immers niet als eis, maar het is een verzoek.

Hieronder zie je een Facebook bericht van Dikkenberg Mode, een klant van mij. Wij hebben hier ook deze 2 zinnen gezegd en zoals je ziet hebben maar liefst 32 mensen het bericht gedeeld. Mensen denken namelijk dat ze meer kans maken om te winnen als ze het bericht delen. Dit zijn ze gewend van winacties. Zoals je ziet hoef je het delen dus helemaal niet als voorwaarde te stellen.

Dikkenberg Mode Winactie Facebook

Meer mensen bereiken? Maak van je winactie een Facebook advertentie

Om meer mensen te bereiken raad ik je aan om van je bericht met de winactie een Facebook advertentie te maken. Dat kan al voor een paar euro per dag. Hoe meer mensen je winactie zien, des te meer reacties je krijgt en des te meer mensen betrokken raken bij je winkel.

Als mensen je advertentie uit zich zelf gaan delen wordt je advertentie gratis verspreidt. Je betaalt namelijk alleen voor de doelgroep die je hebt uitgekozen. Als mensen gaan delen betaal je daar niet voor. Gratis verspreiding gebeurt ook als je veel reacties krijgt op je advertentie. Alle vrienden van deze mensen zien je advertentie dan ook. Ook hier betaal je niks voor.

Mijn ervaring met de winkels waarmee ik gewerkt hebt is dat winacties veel nieuwe klanten kunnen opleveren. Mensen die mee doen aan je winactie liken vaak je pagina (zonder dat je er dus expliciet om vraagt) en daardoor krijgen ze ook vanaf dat moment je toekomstige berichten te zien. Met die berichten verleid je ze vervolgens om naar je winkel te komen.

Aan wie toon je de advertentie met je winactie?

Als eerste adverteer je aan mensen die je winkel al kennen. De kans dat zij n.a.v. de winactie naar je winkel komen is vele male groter dan dat je adverteert aan onbekenden.

  1. De 1e doelgroep die je pakt voor je advertentie zijn je eigen Facebook fans (de mensen die je pagina hebben geliked). Je eigen fans krijgen namelijk niet allemaal je bericht met de winactie te zien. Als je adverteert krijgt wel 100% van je fans je bericht te zien
  2. De 2e doelgroep zijn klanten (en/of nieuwsbrieflezers) waarvan je het e-mailadres hebt (hier zie je hoe je dat doet)
  3. De 3e doelgroep zijn de vrienden van je fans. Zorg er wel voor dat je deze doelgroep verkleint naar alleen mensen die in de omgeving van je winkel wonen, man of juist vrouw zijn en naar leeftijdscategorie
  4. De 4e doelgroep zijn de mensen die lijken op je fans. Je kan namelijk aan Facebook vragen of ze een doelgroep samenstellen van mensen die heel erg lijken op je fans. Ook deze doelgroep moet je weer inperken zoals bij “vrienden van fans” (hier zie je hoe je dat doet)
  5. Het zelfde als hierboven kan je ook doen met je e-mailadressen. Je kan Facebook ook vragen of ze een groep samenstellen van mensen die heel erg lijkt op je huidige klanten. Dit wordt de 5e doelgroep om je winactie aan te laten zien.

Natuurlijk hoef je niet aan alle 5 de doelgroepen te adverteren, maar mijn ervaring met de modezaken waar ik mee heb gewerkt is dat zij, door wel 5 doelgroepen te pakken, hier enorm veel nieuwe klanten uit hebben gehaald.

En winactie is ook een goede manier om je klanten of nieuwsbrieflezers over te halen je pagina te liken

Zeg in je winkel dat je deze week een winactie op Facebook houdt. Hang het op een A4-tje in de pashokjes, bij de kassa of elders in je winkel. En vertel het elke klant die je aanspreekt. Vertel over de winactie en vraag of ze NU METEEN je pagina willen liken en daarna willen meedoen aan de actie.

Mijn ervaring is dat je mensen in je winkel hun telefoon moet laten pakken, vragen of ze Facebook willen openen en meteen je pagina willen liken. Eenmaal thuis zijn ze je vergeten en doen ze het niet meer.

Je kunt ook in je nieuwsbrief vermelden dat je een winactie op Facebook houdt. Op deze manier zorg je ervoor dat meer mensen je gaan volgen op Facebook. Stuur de mensen vanuit je nieuwsbrief rechtstreeks naar je Facebook bericht. Maak het ze zo makkelijk mogelijk.

Dit doe je door de URL van je Facebook bericht te vermelden in je nieuwsbrief.

URL van je Facebook bericht

Hoe vind je die url? Heel eenvoudig, maar je moet het maar weten. Klik op de datum dat je het bericht plaatste (zie afbeelding hier boven). Vervolgens zie je in de zoekbalk een hele lange URL. Dat is de URL die je in je nieuwsbrief moet plakken.

Zorg dat je winactie betrouwbaar overkomt

  • Stuur degene die gewonnen heeft altijd een PB (privé bericht). Zeg erbij dat degene binnen een week (of eerder) naar de winkel moet komen.
  • Maak daarna een Facebook bericht waar je hem bij naam noemt en waar je degene nogmaals feliciteert. Andere mensen zien zo wie de winnaar is.
  • Als de winnaar naar de winkel komt vraag je of je even een foto voor Facebook mag maken met het artikel aan. Hier maak je ook weer een Facebook bericht van.

Dikkenberg Mode bekend maken winnaar

Handige (gratis) programma om de winnaar te bepalen

Een winnaar kan je op verschillende manieren kiezen. Vaak kijk je naar de leukste of origineelste reactie en degene wint.

Vind je dat te veel gedoe dan bestaat er ook nog een handige tool die de winnaar kan bepalen.

http://www.fanpagekarma.com/facebook-promotion.

Plaats de URL van je bericht met de winactie in het venster en klik op de groene knop ‘Identify winners’.

 

Heb je vragen over winacties of is iets niet duidelijk? Plaats dan even een reactie onder dit artikel.

 

Wil je meer van dit soort Facebook tips?

Download dan (gratis) mijn 25 Facebook tips die zorgen voor meer likes, reacties en delen. En nog belangrijker...voor meer klanten en omzet. Klik hier en ontvang ze gratis

25 Facebook banner

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.


Meer over

GRATIS E-BOOK!
Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in om mijn e-book gratis te downloaden
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

3 reacties op “Winacties op Facebook; wat mag wel en wat mag absoluut niet?


Comment author said

Door Jaclyn op 21 augustus 2016 om 00:31

I'm grfateul you made the post. It's cleared the air for me.

 

Comment author said

Door http://siteinfo.space/eol.cn op 7 september 2016 om 04:44

come dice inler … arma’ e scassà. Tutt cos’ Buona sera Amici con la A maiuscola non a caso, visto che per me rappresentate una famiglia vi volevo far sapere che domani ho un importantissimo colloquio di lavoro e che forse qualcosa si muove, siete i primi a saperlo, in realtà i secondi la prima è stata mia moglie uagliù domani vi farò sapere

 

Comment author said

Door http://www./ op 24 oktober 2016 om 01:40

that…. ok I think thats it for now.I also don’t understand how being nazis and being victims of Nazi equates to having common past. I mean US was one of the biggest advocates of Hitlers if I remember the unedited version of history correctly. But I do understand the common aspiration for the future both countries have… you know the whole being nazi thing.

 

Plaats een reactie


*