Latest Blogposts

Waarschuwing; dit kan jou ook overkomen

Ik ben de laatste tijd een aantal vervelende problemen tegengekomen bij mijn klanten waardoor zij geen toegang meer hebben tot hun Facebook of Instagram account.

Heel vervelend want daardoor zijn ze plotseling al hun volgers kwijt en moeten ze noodgedwongen weer bij 0 volgers beginnen 😖😡

Ik wil je waarschuwen, want dit kan jou ook overkomen en dan kan je weer van voren af aan je volgers gaan opbouwen. Daar zit je vast niet op te wachten….

Lees de 3 onderstaande problemen even goed door en tref vandaag nog maatregelen zodat jou dit niet overkomt.

Deze 3 vervelende problemen kwam ik bij modewinkels tegen:

 

  1. Plotseling geen toegang meer tot je Facebook pagina waardoor je al je volgers in 1x kwijt bent.
  2. Je Instagram account is gehackt en in 1 klap ben je al je volgers kwijt en zijn al je berichten weg.
  3. Je Facebook pagina blijkt gekoppeld te zijn aan een onbekend Instagram account waardoor je je Instagram berichten niet kan inplannen en waardoor je (in de toekomst) niet kan adverteren op Instagram.

 

In dit artikel laat ik je zien wat er precies bij deze modezaken gebeurt is en hoe jij ervoor zorgt dat jou niet hetzelfde overkomt.

 

 

Probleem 1: Plotseling geen toegang meer tot je Facebook pagina waardoor je al je volgers in 1x kwijt bent

 

Je hebt vast wel gelezen dat Facebook een een aantal weken terug gehackt is. De inlog van 50 miljoen accounts lag op straat. Facebook heeft toen ter beveiliging iedereen uitgelogd. Zo ook mijn klant.

Zij wilde opnieuw inloggen, maar wist haar wachtwoord niet meer. Geen probleem zou je denken, dan vraag je even een nieuw wachtwoord aan. Maar dat wachtwoord werd gestuurd naar een oud, niet meer bestaand, e-mailadres van Casema.

We hebben werkelijk van alles geprobeerd. Facebook meerdere keren aangeschreven, documenten bijgevoegd zodat ze zagen dat het account bij haar winkel hoort, in het Engels geschreven.

Maar helaas...we hebben niks van Facebook gehoord. Ik was er al bang voor, want Facebook reageert wel vaker niet.

 

Hoe hebben we dit opgelost?

 

Je kan natuurlijk weken gaan wachten, maar daar had ze helemaal geen tijd voor. Ze zat op dat moment midden in het seizoen en het ging juist zo goed dankzij Facebook. Ze was bezig met een coachtraject bij mij en ik had haar net geleerd hoe ze super leuke berichten maakt waar haar doelgroep ontzettend hebberig van wordt.

Wat ik haar leerde sloeg aan want haar doelgroep kwam dankzij de berichten die ze dagelijks plaatste opeens in grote getale naar haar winkel. Iets wat eerder nauwelijks met Facebook lukte. Nu ze geen berichten meer op haar pagina kon plaatsten merkte ze dat direct in haar winkel. Het was veel te rustig.

 

Nieuwe Facebook pagina gestart

 

Zij is toen maar een nieuwe Facebook pagina gestart. Inmiddels zit ze alweer bijna op 500 volgers. Helaas is ze heel veel mensen kwijt geraakt en er zijn nu 2 pagina’s in omloop met dezelfde naam. Lekker verwarrend. Want met die oude pagina kunnen we nog steeds niks. Dus ook niet verwijderen 😥😥

Deze klant had voor haar pagina een eigen inlog. Ik zie dat helaas bij meer modezaken. Hierdoor kan je je pagina niet bereiken vanaf je privé account. Mocht dit bij jou ook zo zijn, dan moet je dit vandaag nog aanpassen.

Daarnaast zijn er nog een aantal dingen die je in mijn ogen zo snel mogelijk moet regelen waardoor je altijd bij je pagina kan.

 

Hoe kan jij dit probleem voorkomen?

 

#1. Zorg dat jouw pagina is gekoppeld aan je privé account. 

Dan kan je altijd vanaf je privé account bij je pagina.

 

Hoe koppel je je privé account aan je pagina?

Stap 1: ga naar je pagina en klik rechts bovenaan op het driehoekje".

 

Stap 2: klik aan de linkerkant op "paginarollen".

 

Stap 3: aan de rechterkant zie je "een nieuwe paginarol toewijzen". Kijk of je jezelf al als beheerder ziet staan. Zo niet, voeg jezelf dan toe als beheerder. Dit doe je door je naam in te typen.

Op dezelfde manier kan je dus ook een extra persoon als beheerder of redacteur toevoegen. Een beheerder heeft meer rechten dan een redacteur.

 

#2. Zorg dat er een recent e-mailadres gekoppeld is aan je privé account

 

Hoe doe je dit?

Stap 1: ga naar je privé profiel en klik rechts bovenaan op het driehoekje".

 

Stap 2: klik op "instellingen".

 

Stap 3: controleer bij contactgegevens of je e-mailadres nog actueel is en wijzig het zo nodig.

 

#3. Zorg dat minimaal 1 ander persoon medebeheerder is van jouw pagina zodat je vanaf 2 kanten bij je pagina kan.

 

Hoe doe je dit?

Hoe dat doet kan je zien bij stap 2 (zie hierboven). Je gaat op je pagina naar "instellingen" en dan naar "paginarollen".

 

Probleem 2: Je Instagram account is gehackt en in 1 klap ben je al je volgers kwijt en zijn al je berichten weg

 

Ik werd op een maandagmorgen gebeld door een wanhopige klant. Zij deed Instagram open en zag dat ze opeens een profielfoto had van een blote vrouw. Oeps! Ze wilde al boos worden op haar dochtertje van 2, want die had net met haar telefoon gespeeld.

Terwijl ze aan het bijkomen was van de schrik zag ze nog iets veel ergers. Al haar berichten waren weg en ook al haar volgers waren weg. Oh wat erg! Wat een drama op de vroege maandagochtend. Ze was vast gehackt!

Ik heb onmiddellijk naar haar account gekeken en het gekke was dat ik haar niet kon vinden. Wat bleek? De hacker had haar volgers niet verwijderd, maar allemaal geblokkeerd.

 

Hoe hebben we dit opgelost?

 

We hebben haar volgers 1 voor 1 gedeblokkeerd. Helaas ben je dan meteen kwijt. We hebben daarom onmiddellijk er achteraan iedereen een privé bericht gestuurd met de vraag of ze dit account opnieuw willen volgen. Een tijdrovend klusje want je moet iemand deblokkeren, een berichtje sturen, de volgende deblokkeren, een berichtje sturen etc.

Een aantal volgers is teruggekomen, maar lang niet allemaal. Ik denk dat ze 75% is kwijtgeraakt. Ze had er ongeveer 900.

Instagram hacken gebeurt helaas steeds vaker. Ik wil daarom dat je vandaag nog je account beveiligd. Anders gebeurt jou straks hetzelfde en daar moet je toch niet aan denken...

 

Hoe kan jij dit probleem voorkomen?

 

1.Vervang je wachtwoord regelmatig.

2. Zorg dat je account is beveiligd met tweestapsverificatie.

Als je dit instelt krijg je bij het inloggen een melding op je telefoon met een code. Die code moet je vervolgens invoeren bij het inloggen. Door tweestapsverificatie in te stellen maak je het hackers moeilijk. Ze kunnen nl. weinig zonder jouw telefoon.

Ik raad je aan om voor zowel Instagram, als voor Facebook tweestapsverificatie in te stellen. Want dit zelfde kan je ook op Facebook gebeuren.

 

Hoe stel je tweestapsverificatie in?

 

Op Facebook doe je het zo:

Stap 1: Klik op het driehoekje rechtsboven in de blauwe balk.

 

Stap 2: klik op "instellingen".

 

Stap 3: klik op "Beveiliging en aanmelding".

 

Stap 4: ga naar "Tweestapsverificatie gebruiken" en klik op bewerken.

 

Tweestapsverificatie instellen op Instagram

Stap 1: Ga naar je eigen account en klik rechtsboven op het streepjes menu.

 

 

Stap 2: klik onderaan op "instellingen".

 

 

Stap 3: klik op "Tweestapsverificatie".

 

 

Probleem 3: Je Facebook pagina blijkt gekoppeld te zijn aan een onbekend Instagram account waardoor je geen Instagram berichten kan inplannen

 

Ik kwam nog iets vervelends tegen. Een klant van mij wil actiever worden op Instagram zodat zij ook via dat kanaal consumenten naar hun winkel krijgen. Om ervoor te zorgen dat ze elke dag iets plaatsen op Instagram raad ik altijd aan om te gaan inplannen. Dat scheelt je nl. heel veel tijd en dan hoef je er niet elke dag aan te denken. Ook Instagram berichten kan je inplannen.

Als je je berichten op Instagram wil inplannen kan dat niet op Instagram zelf. Wel zijn er allerlei hele handig programma's die dat kunnen. Meestal volledig gratis. Ik raadde mijn klanten vaak aan om in te plannen met het programma Planoly.

Je moet daarvoor je Instagram account koppelen aan Facebook. Maar wat bleek? Het koppelen lukte niet. We kwamen erachter dat er al een Instagram account gekoppeld is aan hun Facebook pagina. Alleen had deze klant geen idee welk Instagram account.

Waarschijnlijk is er ooit door een medewerker een Instagram account aangemaakt en degene heeft toen Facebook eraan gekoppeld. Vervolgens is degene elders gaan werken en dat Instagram account is vergeten. Daarna is een nieuw Instagram account aangemaakt die ze nu voor de winkel gebruiken.

 

Hoe hebben we dit opgelost?

 

Helaas hebben we het niet kunnen oplossen. Hierdoor kan deze klant kan dus nu niet automatisch berichten inplannen. Ze kunnen wel inplannen, maar dan krijgen ze bij elk bericht een push melding en dan moeten ze het alsnog handmatig afmaken. Dat is niet handig! Het is juist zo fijn dat het tegenwoordig volledig automatisch kan.
 

Maar er is nog een veel groter probleem.

 

Deze klant kan ook niet adverteren op Instagram. Misschien lijkt dat nu nog niet zo belangrijk, maar de komende jaren stijgt het aantal accounts op Instagram enorm, waardoor het super interessant wordt om wel te adverteren op Instagram. Dat gaat nu dus niet 😥😥

 

Hoe kan jij dit probleem voorkomen?

 

Helaas is het kwaad al geschiet als dit je overkomen is. Je kan wel proberen om contact op te nemen met Instagram en vragen of zij de accounts los koppelen. Soms helpt het. Ze reageren iets beter dan Facebook.

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Waarschuwing; dit kan jou ook overkomen

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.