Latest Blogposts

Waarom het deze winkelier wèl lukt om van zijn klanten terugkerende klanten te maken. En jou (nog) niet

Heb jij de Ansichtkaart strategie al toegepast in jouw winkel?

Je weet wel…..een handgeschreven kaartje sturen naar de klant om hem te bedanken voor zijn aankoop.

Of….twijfel je nog of deze strategie wel in jouw winkel werkt?
Kan ik je overtuigen?

Ik heb een mooi praktijk voorbeeld van een slaapspeciaalzaak.
Deze winkel heeft mijn Ansichtkaart strategie toegepast en het leverde deze winkel vrijwel direct al terugkerende klanten op.

Klinkt goed hè!
Dat wil jij toch ook?

 

Waarom ook alweer de Ansichtkaart strategie?

Met een handgeschreven kaartje waarin je de klant met een persoonlijk berichtje bedankt voor zijn aankoop bij jou, wordt het voor je klanten veel aantrekkelijk om voor een volgende aankoop weer naar jou toe te komen.

En zoals je weet… het is veel makkelijker om te verkopen aan bestaande klanten, dan dat je telkens nieuwe klanten moet zoeken en overtuigen.

Een klant die eenmaal bij je gekocht heeft moet je in de watten leggen.

Niet alleen in je winkel, maar juist na het verlaten van je winkel.
Dit punt vergeten héél veel winkeliers.
En hierdoor lopen ze heel veel omzet mis. Zo zonde.

  • Door de persoonlijke tekst op het kaartje, waarin je nog even aanhaalt waarom de klant zo'n goede koop heeft gedaan, bevestiging je dat hij de juiste keus heeft gemaakt. Zeker bij een wat grotere aankoop heeft de klant deze bevestiging nodig
  • Omdat je de klant bedankt laat je de klant zien dat je blij met hem bent en dat je ook ná aankoop aandacht en tijd voor hem hebt. Dit geeft de klant vertrouwen
  • Door persoonlijke aandacht zal de klant voor zijn volgende aankoop veel eerder voor jou kiezen

De Ansichtkaart strategie is heel eenvoudig toe te passen en hij levert vrijwel direct resultaat op.

 

Marcel twijfelt of de Ansichtkaart strategie wel werkt in zijn winkel

Nadat ik de Ansichtkaart strategie had gepubliceerd kreeg ik een mail van Marcel.
Hij heeft een slaapspeciaalzaak in het zuiden van het land.

Hij vertelde mij dat hij bij het lezen van mijn artikel enigszins sceptisch was.

Hij vond zo’n kaartje eerlijk gezegd wat overdreven.
Je gaat elke klant toch geen kaartje sturen?
Wat zullen de klanten wel niet denken?
Is dit niet veel te opdringerig?

Marcel twijfelde dus behoorlijk aan mijn strategie.
Omdat mijn klanten de Ansichtkaart strategie al geruime tijd met succes toepassen, weet ik uit ervaring dat hij werkt.
In vrijwel alle modewinkels en woonwinkels waar bestedingen worden gedaan boven de € 100,- kun je de Ansichtkaart strategie toepassen.

Met Marcel heb ik contact opgenomen.

Ik heb met hem overgehaald om die week vijf kaartjes te versturen.
Gewoon om te testen of deze strategie ook in zijn winkel werkt.
Marcel was nog steeds wat sceptisch, maar omdat hij graag meer terugkerende klanten in zijn winkel wil, wilde hij mijn strategie weleens uit testen.

Zoals afgesproken heeft hij die week vijf kaartjes verstuurd naar klanten die een bed of matras bestelden.
Op elk kaartje schreef hij een persoonlijk bedank berichtje.
Bij de kaartjes deed hij de vragenlijst.
Binnen een week had hij alle ingevulde vragenlijsten al terug.

En diezelfde week belde een klant hem op om te bedanken voor het aardige kaartje.
Deze klant vertelde hem dat ze het echt heel bijzonder vond dat hij haar persoonlijk bedankte.
Dit was de éérste winkel die dit deed.

Na deze week is Marcel door gegaan met het toepassen van deze strategie.
Hij begon zelfs lol in deze strategie te krijgen omdat hij zulke positieve reacties van zijn klanten kreeg.
Bij bezorging van de matras of het het bed stond zijn kaartje vaak nog op de schouw.
Als de bezorgers kwamen afleveren zei de klant regelmatig: "bedank je baas maar voor de kaart".

Nu verstuurt Marcel elke klant die een matras koopt een kaartje en stuurt ze daar bij het vragenlijst.

 

Één specifieke groep klanten krijgt extra aandacht

Klanten die een bed of boxspring bij hem kopen hebben een streepje voor.
Hij stuurt hen uiteraard ook het handgeschreven bedankkaartje en de vragenlijst.
Daarnaast stuurt hij een extra attentie mee: kaart met staaltjes van het bestelde bed of boxspring.

Marcel merkte dat klanten het heel fijn vinden om staaltjes te hebben van hun aankoop.
Het gebeurt echter zelden dat klanten hier om vragen bij aankoop.
Vaak vergeten ze dit.
Marcel denkt er tijdens het verkoopgesprek zelf ook niet aan.

Toch is zo'n staalkaart reuze handig voor de klant.
Nu hij zijn klanten uit zich zelf een staalkaart aanbiedt merkt hij dat klanten deze attentie enorm waarderen.
De klant kan met de staalkaart in de hand met gemak een bijpassend dekbedovertrek in een winkel uitzoeken.
Of misschien tapijt passend bij de kleuren van het bed.
Het zou helemaal mooi zijn als de klant voor deze aankopen straks weer naar zijn winkel komt.
Marcel zet op het kaartje dat de staalkaart reuze handig is voor andere aankopen.
Altijd de juiste kleuren bij de hand.

De staalkaartjes maakt Marcel zelf.
Dun karton waar hij staaltjes plakt van de materialen van het bed.
Op de staalkaart vermeldt hij de naam van de klant.
Dit maakt de kaart persoonlijk.

 

Ken je nog winkeliers die de Ansichtkaart Strategie ook kunnen gebruiken? Doe ze (en mij) een plezier en deel dit artikel op Twitter (klik hier) : “Waarom het deze winkelier wèl lukt om van zijn klanten terugkerende klanten te maken (en jou nog niet)”

 

Nu Marcel ervaart dat deze strategie ook in zijn winkel werkt heeft hij ook al een vervolg actie bedacht

Een aantal weken na bezorging van het bed gaat hij deze klanten een aanbieding doen voor een dekbedovertrek passend bij de kleuren van hun bed.


Terwijl Marcel nog nadacht over deze ludieke vervolg actie gebeurde er het volgende:

een aantal klanten die hij het handgeschreven kaartje en de staalkaart had gestuurd kwamen nu al een dekbed set uitzoeken.
Nog voordat ze hun bed hadden ontvangen èn nog voordat hij ze een aanbieding had gedaan.
Marcel kon zijn geluk niet op. Normaal zag je zo'n klant soms pas maanden later terug.

Waarom werden deze klanten terugkerende klanten?

  • Door de staalkaart zagen ze opeens weer het mooie bed wat ze besteld hadden voor zich en ze besloten dat de dekbed sets die ze in huis hadden echt niet meer bij het bed pasten.
  • Bij het kopen van het bed waren ze nog van mening dat hun huidige dekbed sets nog prima waren. Nu dus niet meer.
  • Door de Ansichtkaart strategie in combinatie met Marcels stalenkaart werd de klant aangezet tot een nieuwe aankoop.

De Ansichtkaart strategie in combinatie met de staalkaart heeft Marcel nu al een aantal terugkerende klanten opgeleverd. Nog voordat hun éérste bestelling geleverd was.


Afgelopen week stuurde Marcel mij een bedank mailtje.

Hij was blij verrast dat, eigenlijk zo’n simpele actie, werkt en hem een heleboel goodwill oplevert bij zijn klanten.
Marcel is overtuigd en stuurt nu al zijn klanten een bedankkaartje.

 

Twijfel jij nog of de Ansichtkaart strategie in jouw winkel werkt?

Deel je twijfel hieronder.
Je mag mij ook mailen, dan kijken we samen hoe we ‘m in jouw winkel succesvol kunnen toe passen.

 

Wil jij nog meer tips die je helpen aan meer tevreden klanten en meer omzet?

Kom dan naar het event Winkelconcept met Lef! op 17 juni.
Ik ga je deze dag heel veel tips geven hoe jij van jouw winkel een unieke winkel kan maken èn ik je ga je helpen om te kiezen voor één specifieke doelgroep, zodat na deze dag jij veel meer klanten en omzet krijgt (dat beloof ik je).

Ben jij er ook bij?
Tot 19 april geldt een vroegboektarief van slechts € 297,= en je mag iemand meenemen voor € 97,=
Maar....als je je nu inschrijft voor mijn e-zine, dan krijg je hier op € 100,= korting.
Winkelconcept met Lef! event

 

 

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

1 reactie op “Waarom het deze winkelier wèl lukt om van zijn klanten terugkerende klanten te maken. En jou (nog) niet


Comment author said

Door J.P. Broer op 16 december 2015 om 16:32

Goedemiddag,

Wat een mooie strategie! Zelf zijn wij gestart met de klanten van grote(re) aankopen na 3 weken terug te bellen met de vraag of alles nog naar wens is. Het is begrijpelijk hoe deze strategie mooi in een mode en woonwinkel past. Waar ik echter nog mijn twijfels over heb, is of deze strategie ook binnen andere retail markten toe te passen is. Door dit artikel ben ik erg enthousiast geworden om deze strategie toe te gaan passen. Alleen vraag ik mijzelf af of dit ook bij een electronica winkel toe te passen is. Of dat het juist, door de moderne producten, er niet bij past.

 

Plaats een reactie


*