Latest Blogposts

Met deze tips krijg je meer likes en reacties op je Facebook berichten (en worden ze vaker gedeeld)

Tips meer likes Facebook berichten

Wil je meer likes en reacties op je Facebook berichten? En wil je dat ze vaker gedeeld worden? In dit artikel geef ik je tips hoe je meer likes en reacties op je Facebook berichten krijgt en hoe ze vaker gedeeld worden.

Niks is zo frusterend dan als je continue berichten plaatst en er komt nauwelijks reactie op. Vaak heb je zelf geen idee waar het aan ligt.

Als je onderzoek doet op tientallen Facebook pagina's zie je duidelijke overeenkomsten in de berichten waar veel interactie op is.

Er blijkt een formule te bestaan voor succesvolle Facebook berichten en die ga ik je geven.

 

Met deze 10 tips krijg je meer likes en reacties op je Facebook berichten en worden ze vaker gedeeld

 

1.  Een goed facebook bericht bevat vaak één van de volgende elementen:

  1. er staat een tip of advies in waar je volgers echt wat aan hebben
  2. je volgers worden meteen enthousiast als ze je bericht zien
  3. het maakt je volgers hebberig
  4. je volgers leren je winkel en medewerkers beter kennen

 

2.  Elk Facebook bericht moet je afsluiten met een z.g.n. "Call to action".

Wat inhoudt dat je je volgers moet aanzetten om iets te doen. En dat iets kan liken zijn of reageren of je bericht delen. Vergeet je de Call to action, dan doen volgers in 9 van de 10 gevallen ook niks. Ze lezen het bericht wel en dan scrollen ze door. Je moet je volgers dus activeren.

Wat je kan doen:

  • een vraag stellen. Bijvoorbeeld: ben jij het hiermee eens? Mooi? Of niet mooi?
  • volgers laten kiezen. Bijvoorbeeld: wat vind jij mooier A, B of C?
  • volgers vragen of ze willen liken als ze het met het onderwerp uit het bericht eens zijn
  • volgers vragen of ze het bericht willen delen. Dit werkt vooral goed bij acties, maar je kan ook vragen of ze je bericht willen   delen als het interessant is voor hun volgers

 

3.  Volgers beantwoorden de vraag eerder als het een makkelijke vraag is waar ze niet over hoeven na te denken.

 

4.  Het moet voor je volgers ook meteen duidelijk zijn of ze moeten reageren, liken, delen of op een link moeten klikken.

Is dat niet duidelijk, dan doen ze wederom niets.

 

5.  Plaatst altijd een opvallende foto in je bericht

Productfoto's van fabrikanten leveren veel minder interactie op, dan als je zelf foto's maakt. Een foto van het product bij de klant thuis spreekt veel meer tot de verbeelding, dan een standaardfoto van een fabrikant. Idem dito als je kledingstukken op 'normale' mensen fotografeerd, dan dat je wederom foto's van fabrikanten gebruikt. Mensen denken dan veel eerder: "o, dat is ook leuk voor mij of voor mijn huis".

Daarnaast kan je ook artikelen in je winkel fotograferen. Zorg dan wel dat je de producten aantrekkelijk op de foto krijgt, zodat het er voor je volgers thuis heel aanlokkelijk uit ziet. Sfeer in foto's is enorm belangrijk.

 

6.  Je wilt dat je volgers hun aankoop bij jou gaan doen. Daarom is het belangrijk dat je volgers zien waarom jouw winkel leuker/ persoonlijker/ anders is dan die van je conculega’s?

Laat in je berichten zien waarom jullie een leuke winkel zijn, laat je medewerkers zien, vertel af en toe wat persoonlijks, geef je persoonlijke visie op producten en heel belangrijk: vertel waarin jouw winkel zich onderscheidt van soortgelijke winkels en wat jullie voor extra service bieden t.o.v. andere winkels. Ga niet continue vertellen hoe goed je bent, maar vertel het tussen neus en lippen door. Een potentiële klant ziet dat echt wel.

 

7.  Zorg dat de tekst in je bericht kort en duidelijk is.

 

8.  Wanner je een bericht met een link plaatst, zorg dat dat die link verwijst naar een specifieke pagina op je website en niet naar je homepage.

 

9.  Als je een bericht met een (win)actie of aanbieding plaatst, past het bericht dan nog steeds in de sfeer van je winkel?

Hier gaat het vaak mis. We hebben de neiging om een actie heel opvallend te maken waardoor het vaak schreeuwerig overkomt. Zorg dat je actie wel opvalt, maar blijf in de sfeer en huisstijl van je winkel.

 

10.  Als dit bericht in jouw eigen nieuwsoverzicht zou staan, zou je het dan zelf liken, delen of een reactie plaatsen?

Dit lijkt voor de hand te liggen, maar stel jezelf deze vraag toch. Als het antwoord nee is, dan is je bericht misschien niet leuk genoeg en moet je wat verbeteren.

 

Pas deze 10 tips toe op je eigen Facebook berichten

Maak er een gewoonte van om dit lijstje met 10 tips er bij te houden als je een bericht plaatst. Naar mate je het vaker doet zal je de lijstje minder nodig hebben

En kijk ook op je Facebook pagina naar de 10 laatste berichten die je geplaatst hebt en bepaal in hoeverre ze nu al aan de punten uit de het lijstje voldoen. Kijk per bericht wat er mist en wat beter kan!

In mijn nieuwste e-book "50 Facebook berichten" staan talloze voorbeelden van Facebook berichten van winkels uit de woon- en modebranche die deze formule met succes hebben toegepast. Laat je inspireren door de voorbeelden uit mijn boek, pas ze aan naar je eigen winkel en plaats ze op je Facebook pagina. Vraag het e-book GRATIS aan >>>

Succes!

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Met deze tips krijg je meer likes en reacties op je Facebook berichten (en worden ze vaker gedeeld)

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.