Latest Blogposts

3 type nieuwsbrieven waarmee je je lezers direct naar je winkel krijgt

Vaak sturen we onze nieuwsbrief op een vast tijdstip . Bij de ene winkel is dat eens per maand, bij de ander per 14 dagen en bij weer een ander is dat elke week. In de periode tussen 2 nieuwsbrieven staat ons mailprogramma in de slaapstand. Dat is zo zonde!

Je kan je nieuwsbrief programma veel vaker inzetten om mensen naar je winkel te krijgen. Helemaal als je de mensen ook nog eens persoonlijk benadert.

Ik laat je 3 manieren zien hoe je dat kan doen en ik denk dat je ze alle 3, op dit moment, nog niet toepast.

Nieuwsbrieven waarmee je je lezers direct naar je winkel krijgt

#1 Spontane nieuwsbrief

Als je deze ochtend van een merk aardig wat nieuwe artikelen binnen hebt gehad, dan zou je meteen een nieuwsbrief kunnen maken. Specifiek over de artikelen die je net binnen hebt. En die nieuwsbrief verstuur je vervolgens ook direct.

Nu zetten we nieuwe artikelen vaak wel redelijk snel op Facebook, maar niet al je klanten zitten overdag op Facebook en een groot deel zal je bericht dus niet zien.

Stuur daarom ook een leuk spontaan mailtje. Het hoeft nl. helemaal geen uitgebreide nieuwsbrief te zijn. Je bereikt dan via Facebook een deel van je klanten en via de mail misschien weer een ander deel. En sommige zullen het op beide kanalen zien en dat is alleen maar beter.

De mail NIET naar je gehele klantenbestand sturen

Die mail stuur je niet naar je gehele klantenbestand, maar alleen naar mensen die regelmatig wat van dit merk kopen. Laat in de mail blijken dat je weet dat ze regelmatig wat kopen van dit merk en dat je nu weer leuke dingen binnen hebt. Deze klanten hebben hierdoor het idee dat je ze persoonlijk attendeert op nieuwe artikelen en dat je deze mail speciaal voor hen geschreven hebt.

Laat ze dat maar denken!

Door meteen een mail te sturen heb je kans dat een deel van de lezers die dezelfde middag nog naar je winkel komt om 1 of meerdere artikelen van dat merk te kopen. Had je geen mail gestuurd, dan waren deze mensen waarschijnlijk niet gekomen.

#2 Attendeer een klant op nieuwe artikelen

Je hebt vast regelmatig klanten die veel items kopen van 1 bepaald merk. Stel nou dat je een week later van dat zelfde merk shirtjes binnen krijgt die perfect voor deze klant zouden zijn. Ga je wachten tot deze klant spontaan terug komt? Of ga je deze klant NU METEEN mailen?

Pak foto’s van deze artikelen en stuur deze klant een persoonlijke mail. “Je hebt pas dit en dit gekocht. We hebben nu dit en dit binnen. Past heel goed bij wat je al gekocht hebt. Als je wil dat we alvast wat weghangen in je maat, dan moet je even terug mailen of bellen”.

Is dit opdringerig? Mijn ervaring is dat de meeste mensen het juist wel leuk vinden dat je aan ze denkt.

#3 Stuur een bedank mail (met cadeaubon voor de volgende aankoop)

Ik kocht pas bij een modezaak, waar ik nog niet eerder was geweest, aardig wat items. Vervolgens kreeg ik een aantal dagen later een mailtje van ze waarin ze me veel plezier wensten met mijn aankopen. Aardig van ze dat ze even een berichtje sturen!. Tevens zat er een cadeaubon in de mail voor mijn volgende aankoop. Kijk, dat is helemaal leuk!

Zo’n cadeaubon mailen is natuurlijk klantenbinding, want ik kwam eigenlijk nooit bij die winkel en nu ga ik natuurlijk wel mijn bon besteden. Grote kans dat ik meer besteed, dan de bon waard is.

Ik vind zo’n actie hartstikke leuk. Welke winkel doet dat nou? Maar dit is wel wat klanten bij blijft en wat ze aan vrienden en vriendinnen zullen vertellen.

Persoonlijke marketing wordt de maatstaf

Ik denk dat als we klanten veel meer persoonlijk moeten benaderen  via de mail en ik denk dat we ze daarmee sneller naar de winkel krijgen. Daarnaast is de tijd van passief afwachten echt voorbij. Je moet veel meer in actie komen. Elke dag -of minstens een paar keer per week- moet je bedenken: wie of welke groep mensen kan ik vandaag nog een mailtje sturen zodat ze langs komen?

Ga de komende week is 1 van deze 3 type nieuwsbrieven uitproberen. Kijk eens of het werkt voor jouw winkel.

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.


Meer over

0 reacties op “3 type nieuwsbrieven waarmee je je lezers direct naar je winkel krijgt

Plaats een reactie


*