Latest Blogposts

Ga met de e-mailadressen van je klanten adverteren op Facebook

Heb jij ook klantenbestand van honderden of duizenden mensen? Van al die mensen heb je waarschijnlijk ook hun e-mailadres. Die e-mailadressen gebruik je (hoop ik) om deze mensen je nieuwsbrief te sturen.

Wat je misschien nog niet weet is dat je deze e-mailadressen ook kunt gebruiken om te adverteren op Facebook.

Ik ben hier zelf super enthousiast over en zie hier geweldige marketing mogelijkheden voor jou als retailer. En voor je geruststelling: omdat je zelf gegevens aanlevert is deze vorm van adverteren absoluut niet duur.

2-voorbeeldadvertenties-modewinkels

E-mailadressen uploaden in Facebook

Je kan namelijk heel eenvoudig de e-mailadressen van je klanten uploaden in Facebook. Facebook kijkt dan wie van je klanten op Facebook zit. Meestal is dat rond de 50%, want de e-mailadressen die jij aanlevert moeten matchen met de gegevens die Facebook heeft.

Vervolgens krijgen al jouw klanten die matchen een bericht van jou te zien in hun nieuwsoverzicht op Facebook. In dat bericht zeg je bijvoorbeeld dat je net de nieuwste collectie van merk X binnen hebt. Of dat je deze week uitverkoop hebt en dat je zoveel % korting geeft op de merken X en Z.

Omdat je betaalt voor het tonen van dit bericht garandeert Facebook dat 100% van de mensen je bericht zien.

Als je dus 2000 mensen op je klantenlijst hebt en 1000 hebben een Facebook account met het zelfde e-mailadres, dan krijgen 1000 klanten gegarandeerd je Facebook bericht te zien dat jij uitverkoop houdt. Hoe cool is dat?

Nieuwsbrief-+-Facebook-administratie

Nieuwsbrief + advertentie= meer kans dat je klanten naar je winkel komen

Je klanten krijgen in de ochtend je nieuwsbrief met dat je uitverkoop hebt. Een een paar uur loggen ze in bij Facebook en ook daar zien ze opeens een bericht dat je uitverkoop houdt. Ze waren het eigenlijk bijna vergeten, dus je attendeert ze zo nog eens extra.

2 dagen laat je ze nogmaals de Facebook advertentie zien. Of een variant daarop. Door constant in beeld te blijven vergroot je enorm de kans dat ze naar je winkel komen.

Ook de mensen die je mail niet geopend hebben- en dus niet op de hoogte zijn van je uitverkoop- pak je zo terug op Facebook. Want gemiddeld opent maar 30-50% van de mensen je nieuwsbrief. Daarom raad ik je aan om tegelijkertijd een advertentie te laten zien, want anders bereik je deze groep niet.

Maar je kunt ook een advertentie maken voor een selectie van je klanten. Bijvoorbeeld klanten die regelmatig wat van collectie X kopen. “Joh, je koopt regelmatig wat van collectie. Ik heb nu dit en dit binnen”.

Waarom betalen aan Facebook?

Ik hoor je denken: “maar ik kan toch ook gewoon een bericht op Facebook zetten zonder dat het geld kost”. Tuurlijk kan dit, maar een gewoon bericht wordt nooit aan al je volgers getoond. Mensen die weinig reageren, of je bericht zelden liken zien veel van je berichten niet. Op dit moment worden je berichten maar aan 16% van je volgers getoond.

Daarnaast zullen niet al je klanten je Facebook pagina geliked hebben. Deze klanten zien dan zo wie zo je bericht niet. Het voordeel van adverteren op Facebook is dat je zeker weet dat iedereen je (betaalde)bericht ziet. Dit is echt een kans die je naar mijn mening moet gaan inzetten.

Je kan met 1 druk op de knop de e-mailadressen uit je mailprogramma downloaden. Daar maak je in excel een csv bestand van en vervolgens importeer je dat bestand in Facebook. Als je met Mailchimp werkt is het zelfs nog eenvoudiger. Maar er kan nog veel meer. En dit is echt heel gaaf! 2-voorbeelden-advertentie-winkels-modebranche

Facebook kan een vergelijkbare doelgroep van je klantenlijst maken

Hoe zou het zijn als je tegen Facebook kan zeggen: “dit zijn mijn klanten. Maak op basis hiervan een lijst met allemaal potentiële klanten”. Zou toch gaaf zijn als dit zou kunnen! Het goede nieuws is: het kan.

Jij kunt Facebook de opdracht geven om aan de hand van jouw klantenlijst een lijst samen te stellen van allemaal potentiële klanten. Facebook noemt zo’n lijst een vergelijkbare doelgroep.

Facebook stelt een doelgroep voor je samen van mensen die vergelijkbaar zijn aan de mensen op de klantenlijst die je geüpload hebt. De mensen op je klantenlijst hebben bepaalde overeenkomsten waarom ze voor winkel kiezen. Facebook kijkt daar naar (ze weten immers alles van je) en op basis daarvan stelt Facebook een lijst voor je samen.

De vergelijkbare doelgroep is altijd veel groter dan de lijst die jij aanlevert

De lijst die Facebook aanmaakt is altijd vele malen groter dan de lijst die jij aanlevert. Als jij 1000 klanten aanlevert, dan krijg je een lijst van een paar duizend potentiële klanten. Dit vind ik zelf echt geweldig!

Je krijgt zomaar een lijst ter beschikking van allemaal potentiële klanten. Misschien wel de mensen die nu naar je concurrent gaan. Vanaf nu kan je ook aan deze mensen gaan adverteren. Aan allemaal mensen waarvan je weet dat ze klant bij je kunnen worden.

Privacy

Krijg je een lijst met namen? Nee, uit privacy oogpunt krijg je geen namen van deze mensen te zien en deze mensen krijgen ook geen bericht dat ze op jouw lijst staan. In je advertentiebeheer zie je alleen de naam van de lijst en het aantal mensen op de lijst.

Hoe gaaf is dit voor je marketing?

Je krijgt zo je bestaande klanten sneller naar je winkel. En je bereikt nieuwe mensen waarvan je weet dat ze lijken op je huidige klanten. De kans dat hieruit nieuwe klanten komen is vele male groter dan dat je adverteert aan iedereen. Ik ben heel benieuwd of jij dit, nu of over een tijdje, ook gaat toepassen. Laat het me weten in een reactie hieronder.

Gratis mini training adverteren op Facebook. Vraag 'm meteen aan!

Ben je benieuwd aan welke doelgroepen je nog meer kan adverteren? Wil je weten hoe je voor een zo laag mogelijk bedrag adverteert? Ik heb een mini training over adverteren op Facebook gemaakt. Daarin laat ik je zien hoe ik samen met 3 verschillende modewinkels Facebook advertenties heb opgezet, hoeveel klanten het voor elke opgeleverd heeft en -niet onbelangrijk- wat het adverteren deze winkels gekost heeft?

Vraag dan gratis mini training “3 succesverhalen van modewinkels die klanten binnen halen met Facebook advertenties” aan. Ik laat je van 3 klanten van mij zien hoe we het gedaan hebben. Stap voor stap zodat jij -vandaag nog- precies het zelfde kan doen.

Klik hier en vraag gratis mijn mini training aan.

  Mini training FB adverteren

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.


Meer over

GRATIS E-BOOK!
Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in om mijn e-book gratis te downloaden
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

4 reacties op “Ga met de e-mailadressen van je klanten adverteren op Facebook


Comment author said

Door Tineke op 13 juni 2016 om 09:31

Hoe zit dat met privacy wetgeving? Ik neem aan dat je niet zomaar de mailadressen van je klanten hiervoor mag gebruiken?

 

Plaats een reactie


*