Latest Blogposts

Hoe kan je Facebook advertenties inzetten om bestaande klanten naar je winkel te krijgen?

Facebook advertenties zijn een fantastische manier om je bestaande klanten nogmaals naar je winkel te krijgen.

Veel winkeliers richten hun marketing alleen op nieuwe klanten, maar het is vele malen makkelijk om bestaande klanten terug je winkel in te krijgen.

Zij hebben al een keer wat bij je gekocht en kennen je dus al. Weten dat je mooie spullen verkoopt. En weten wat voor service je biedt.

Maar bestaande klanten zijn je winkel na verloop van tijd vergeten. Daar moet je wat aan doen, want anders zie je ze nooit meer. Je moet ze eerst weer lekker maken voor je winkel.

Advertentie op de timeline in Facebook

Veel van je klanten spenderen waarschijnlijk veel tijd op Facebook. Als al je bestaande klanten nou met enige regelmaat op Facebook een advertentie van je voor bij zien komen maak je ze opnieuw geïnteresseerd in je winkel. Zeker als je gebruik maakt van mooie aantrekkelijke foto's die hebberig maken.

De advertentie toon je niet in de rechter zijbalk maar op de timeline van deze groep mensen. Gewoon tussen de berichten van hun vrienden. Hierdoor lijkt je advertentie gewoon een bericht en dat komt minder verkoperig over.

Zelf je doelgroep bepalen

Je kunt met adverteren op Facebook zelf je doelgroep bepalen. Dit kan zelfs zo specifiek dat één speciale klant je bericht ziet, bijvoorbeeld op zijn verjaardag. Dit stel je in in de Power editor in Facebook (kan alleen in Google Chrome) en je target dan op gebruikers-id.

Wil je meer klanten bereiken, maar weet je niet waar je ze kunt vinden op Facebook? Dan kun je een eigen doelgroep aanmaken in Facebook op basis van e-mailadressen of telefoonnummers van klanten.

Dit doe je ook in de Power Editor. Je kan een excel bestand met e-mailadressen of telefoonnummers uploaden. Facebook kijkt vervolgens of er een match is tussen de telefoonnummers of e-mailadressen die je ingevoerd hebt en de gegevens die mensen opgegeven hebben aan Facebook bij het aanmaken van hun account.

De match zal nooit 100% zijn, maar 25%-50% vaak wel. Alle mensen waarmee een match is kan jij zo je advertentie laten zien. En niet 1x, maar misschien wel meerdere keren per week. Of elke week een andere advertentie. Net wat je wilt.

Hoe doet je dit in de Power editor?

Wil je iemand targets op zijn gebruikers-id? Je moet dan wel eerst iemands gebruikers-id achterhalen. Dat is heel simpel. Ga naar: http://graph.facebook.com/Facebook naam. Als voorbeeld neem ik Piet Smit. Je vult dus in: http://graph.facebook.com/pietsmit Je krijgt dan een soort van tabel te zien. De cijfers vormen de gebruikers ID.

Facebook gebruikers ID achterhalen

 

 

 

 

 

 

 

Ga vervolgens naar doelgroep maken > aangepaste doelgroep

Nieuwe doelgroep aanmaken Facebook Power editor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kies voor aangepaste doelgroep gegevensbestand

Adverteren op specifieke doelgroep in Facebook

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak een keuze: upload een bestand met een gebruikers-ID, met e-mailadressen of met telefoonnummers. Heb je dit gedaan dan heb je een nieuwe doelgroep waar je je advertentie aan kunt tonen.

Adverteren op emailadres-telefoonnummer-gebruikers-id in Facebook

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

GRATIS E-BOOK!
Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in om mijn e-book gratis te downloaden
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

0 reacties op “Hoe kan je Facebook advertenties inzetten om bestaande klanten naar je winkel te krijgen?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.