Latest Blogposts

Hoe zorg je ervoor dat mensen je nieuwsbrief blijven openen?

Ik krijg vaak de vraag of nieuwsbrieflezers je niet zat worden als je elke 2 weken of elke week een nieuwsbrief stuurt. Goede vraag, want veel ondernemers worstelen hiermee.

Je kan prima elke 14 dagen of zelfs elke week een nieuwsbrief sturen, mits de inhoud van je nieuwsbrief maar interessant is voor je lezers. Ik ben zelfs een groot voorstander van wekelijks versturen van een nieuwsbrief.

Je blijft daardoor onder de aandacht van je doelgroep. Als je te weinig voorbij komt en ze zien wel elke keer een nieuwsbrief van je conculega dan zitten ze voordat je het weet bij hen in de winkel. Dat is nou net niet de bedoeling...

Natuurlijk zal een groot deel je ook op Facebook en Instagram voorbij zien komen, maar bij de meeste modezaken werkt het heel goed als mensen je èn op social media zien en ook nog eens in de mail.

De inhoud van je nieuwsbrief bepaald of mensen je nieuwsbrieven blijven open. Zorg ervoor dat dit interessant blijft.

Als ik elke keer een nieuwsbrief krijg met voornamelijk foto’s van merken waar ik niks mee heb, dan delete ik de mail vrijwel onmiddellijk. Na verloop van tijd zelfs nog voordat ik ‘m geopend hebt.

Krijg ik daarentegen regelmatig een nieuwsbrief met items van mijn favoriete merk(en) dan open ik elke nieuwsbrief omdat ik bang ben wat te missen.

Ik wil je daarom aanraden om NIET elke keer je nieuwsbrief te sturen naar HEEL je mailinglijst.

Waarschijnlijk kan je precies zien wie regelmatig een bepaald merk koopt. Stuur deze mensen een aparte nieuwsbrief met uitsluitend items van dit merk. Je zal merken dat mensen hier veel blijer van worden en veel vaker je nieuwsbrief zullen openen. Zeker als je in de titel van de nieuwsbrief het merk noemt.

Doordat de mensen alleen maar items voorbij zien komen die ze leuk vinden is de kans groter dat ze hierdoor naar je winkel komen of gaan bestellen in je webshop.

Moet je dan helemaal geen nieuwsbrieven meer versturen aan heel je mailinglijst?

Uiteraard moet je dat nog wel doen, maar breng de frequentie naar beneden. Bijvoorbeeld slechts 1x per maand.

Extra lijsten aanmaken in je mailprogramma

Bij alle mailprogramma’s kan je mensen segmenteren. Naast een algemene lijst waar iedereen op staat kan je per merk een extra lijst aanmaken. Bijvoorbeeld een lijst van mensen die regelmatig wat van Expresso kopen. En een lijst voor Geisha, voor Taifun etc.

Alle mensen zet je op je algemene mailinglijst en daarnaast zet je ze op de lijst van het merk wat ze regelmatig kopen. Als mensen meerdere merken regelmatig kopen zet je ze op meerdere lijsten.

Download hiervoor de kopers van een bepaald merk uit je kassasysteem en upload ze in de desbetreffende lijst.

Vervolgens kan je dan een nieuwsbrief sturen naar de lijst met mensen die bijvoorbeeld regelmatig wat van het merk Expresso kopen.

Bij de meeste mailprogramma’s kan je extra lijsten aanmaken zonder dat je hiervoor extra betaald.

Mailchimp werkt net anders

Bij Mailchimp werkt het net weer even anders. Mailchimp telt iedereen bij elkaar op. Staat iemand op 3 lijsten, dan telt hij voor 3 personen. Hierdoor kan het gebeuren dat je opeens moet gaan betalen voor je Mailchimp account (als je boven de 2000 mensen uitkomt) of dat je abonnementskosten omhoog gaan omdat je boven het maximale aantal mensen uitkomt.

Ook hier is een oplossing voor. Zonder dat je er (extra) voor hoeft te betalen. Aan iedereen op je mailinglijst kan je namelijk een label (segment) toevoegen. Bijvoorbeeld het label dat ze regelmatig wat van Expresso kopen.

Vervolgens kan je je nieuwsbrief sturen aan alle mensen met bijvoorbeeld met label ‘Expresso”. Hierdoor betaal je voor elk persoon maar 1 keer en kan je toch bepaalde groepen mensen afzonderlijke nieuwsbrieven sturen.

Die labels hoef je niet handmatig toe te voegen, dat zou te veel tijd kosten. Ik ga je in de video laten zien hoe je dit automatisch doet en hoe je vervolgens deze mensen selecteert als doelgroep voor je nieuwsbrief.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Wat je ook nog kan doen

Als je een aantal merken hebt die in elkaars verlengde liggen kan je deze merken ook samenvoegen in 1 nieuwsbrief. Zorg er alleen voor dat je niet teveel merken pakt, want anders wordt je nieuwsbrief als nog te algemeen. Max. 3 merken is vaak al meer dan genoeg. Dit soort nieuwsbrieven kan je dan sturen aan regelmatige kopers van al deze 3 merken.

Door ook items van andere merken te laten zien (die in het verlengde liggen) attendeer je de mensen ook op deze merken. Je hebt grote kans dat deze mensen deze merken ook leuk vinden.

Als je met Mailchimp werkt kan je je nieuwsbrief versturen aan meerdere tags in 1 keer. Als je met verschillende lijsten werkt selecteer je de 3 lijsten van de betreffende merken.

Ik ben benieuwd of je dit ook voor jouw winkel en/of webshop gaat toepassen. Laat het me hieronder weten.

Kan jouw winkel en/of webshop extra klanten gebruiken?

Kom dan naar mijn workshop "Je Winkel Vol Klanten dankzij Facebook" op 20 maart in Utrecht van 13:00 tot 17:00 uur. Ik heb een paar afmeldingen wegens de griep en andere vervelende dingen en heb nu dus weer een paar plekken vrij. Ik ga je deze middag laten zien hoe je met jouw Facebook pagina dagelijks tientallen klanten naar je winkel en/ of webshop krijgt. Deze workshop gaat je gegarandeerd meer omzet opleveren. Dus pak die kans en kom gewoon! http://retailfans.nl/workshop

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.


Meer over

0 reacties op “Hoe zorg je ervoor dat mensen je nieuwsbrief blijven openen?

Plaats een reactie


*