Latest Blogposts

Hoe kom je aan meer volgers op Instagram? 10 strategieën die werken

Ben je met Instagram begonnen, maar wil het maar niet vlotten met het aantal volgers?

Komen er maar weinig bij? Bekijk dan even deze video. Hierin laat ik 10 strategieën zien om aan meer Instagram volgers te komen. Strategieën die bij andere modezaken al hebben uitgewezen dat ze werken.

 

 

10 strategieën om aan meer Instagram volgers te komen

  1. Vertel overal dat je een Instagram account hebt

    Mensen moeten natuurlijk wel weten dat je ook op Instagram zit. Er zijn er maar weinig die denken laat ik eens naar Instagram gaan om te kijken of die winkel ook een account heeft. Je moet het de mensen dus vertellen.

    Vertel het in je winkel(s) door een A4-tje op te hangen in de pashokjes, bij de spiegel, bij de kassa, op het etalageraam etc. En zeg het gewoon mondeling.

    Vertel het ook op Facebook (liefst elke maand een keer), zet een button op je website (liefst rechts bovenaan) en vertel het in je nieuwsbrief (dus niet alleen een button, maar schrijf er een stukje over met de link naar je account). Maar denk ook eens aan je kassabon, misschien heb je daar ook nog ruimte.

  2. Verloot elke maand een cadeaubon onder alle nieuwe volgers

    Een klant van mij verloot elke maand een cadeaubon onder alle nieuwe Facebook volgers. Dit kan jij ook doen met Instagram. Laat een flyer drukken met deze winactie en geef die mee als ze wat kopen. Je kan natuurlijk ook gewoon bij het betalen vertellen over deze actie en dan vragen of ze meteen even hun telefoon willen pakken en je willen volgen. Deze actie kan je natuurlijk ook op die A4-tjes zetten die je toch al in je winkel gaat neerhangen of zetten.

  3. Re-post berichten van fabrikanten

    Wist je dat je ook berichten van fabrikanten kan delen met re-post apps? Met deze apps kan je het gehele bericht van iemand anders delen en daarnaast kan je je eigen tekst er bijzetten. Net als op Facebook.

    Er bestaan tientallen apps voor het re-posten van Instagram berichten. Dit zijn een aantal veel gebruikte. Ik raad je aan om een aantal apps te downloaden zodat je erachter komt welke app voor jou het fijnste werkt.

      Repost for Instagram – Red Cactus LLC (iOS & Android)

      InstaRepost – A Great Android Alternative (Android)

      Repost for Instagram - Regrann (iOS & Android)

      Repost and Save for Instagram (iOS) $ 1.99

  4. Reageer op berichten van fabrikanten

    Als een fabrikant een foto op Instagram zet kan je er enthousiast op reageren dat dit zo'n leuke jurk is en dat jullie 'm ook verkopen. De volgers van dat merk zien dan de reactie van jouw winkel en als ze in de buurt van jouw winkel wonen weten ze nu dat ze 'm bij jou kunnen kopen. Als je dit doet zet er dan bijvoorbeeld bij: "in onze winkel in Delft verkopen we deze leuke jurk ook".

  5. Je accountnaam telt mee voor de zoekresultaten (maak daar gebruik van!)

    Op Instagram heb je 2 namen. Je hebt een gebruikersnaam met het @ ervoor en je hebt een gewone naam. Zie de afbeelding hieronder.

    1= gebuikersnaam met de @
    2= je gewone naam

    Nu gaat het om de gewone naam (no. 2). Wist je dat je gewone naam meetelt in de zoekresultaten op Instagram? Het is daarom slim om hier naast je naam ook te vermelden wat je verkoopt en waar je zit.

    Stel mijn winkel heet "van Rees Mode" en ik verkoop dameskleding en ik zit in Delft, dan is het beter om hier "van Rees Mode dameskleding Delft" van te maken i.p.v."van Rees Mode". Iemand die dan op "dameskleding Delft" zoekt (en ja, dat gebeurt dus echt!) dan vinden ze mijn winkel zo.

    De ruimte die je hebt is beperkt. Het kan dus zijn dat zowel dameskleding als Delft er niet bijpast. Wees creatief en probeer wat mogelijk is.

  6. Houd een Winactie op Instagram

    Winacties doen het ook op Instagram goed. Zo kan je bijvoorbeeld een Winactie doen waarbij je als voorwaarden stelt dat mensen jouw bericht moeten delen (m.b.v. van een re-post app zie punt 3) en tevens jouw account moeten volgen.

    Elke keer als iemand jouw bericht deelt zien bijna al zijn of haar vrienden jouw bericht ook. Ook deze mensen willen misschien mee doen en op deze manier bouw je een veel nieuwe volgers op. Daarnaast bouw je ook meteen naamsbekendheid op.

    Je moet er wel duidelijk bij zeggen dat ze het gewoon item in jouw winkel moeten ophalen. Hiermee voorkom je dat half Nederland of België mee doet aan je actie. Je wilt immers liefst alleen maar volgers die in de buurt wonen.

    Note: Op Facebook zijn de regels voor deel & winacties heel streng, maar op Instagram nog niet. Maak er dus gebruik van zo lang het kan.

  7. Gebruik Hashags waar je op gevonden wilt worden

    Op Facebook heeft het plaatsen van Hashtags nauwelijks zin. Op Instagram daarin tegen wel. Op Instagram zoeken mensen op Hashtags.

    Ik was zelf afgelopen week op zoek naar een bepaalde Zoso sweater. Ik heb toen de Hashtag #Zoso ingetypt en zo kreeg ik tientallen berichten van winkels die Zoso verkopen. Ik kwam zo bij een winkel terecht die ik nog helemaal niet kende en waar ik vervolgens mijn bestelling heb gedaan.

    Sluit vanaf nu elk bericht af met een aantal Hastags. Gebruik altijd een Hashtag van het merk wat op de foto staat, een Hashtag met de plaats van je winkel en een Hashtag met de naam van je winkel.

    Dat kan er dan bijvoorbeeld zo uit zien:
    #Zoso #Zosofashion #Damesmode #Womenswear #Delft #RetailFans

    In totaal mag je 30 Hashtags plaatsen.

  8. Plaats dagelijks een bericht op het moment dat je volgers online zijn

    Voordat mensen een Instagram account volgen kijken ze vaak even naar zijn of haar laatste berichten. Is het laatste bericht van 4 of zelfs 7 dagen geleden dan zullen ze minder snel een account volgen.

    Zorg er daarom voor dat je dagelijks een bericht plaatst. Dat is niet alleen goed om nieuwe volgers te krijgen, maar ook om je volgers vervolgens sneller naar je winkel te krijgen. Want hoe meer leuks ze zien, hoe hebberiger ze worden.

    Verder is het belangrijk dat je berichten plaatst op het moment dat je volgers online zijn. Als je een bedrijfsaccount hebt kan je in de statistieken kijken wanneer je volgers online zijn.

    Door te plaatsen op goede tijdstippen bereik je meer volgers en krijg je ook meer reacties. Plaats je op onhandige tijdstippen, dan zullen maar weinig mensen je bericht zien. Want tegen de tijd dat de meeste mensen online zijn is er door anderen alweer zoveel geplaatst, dat jouw bericht is verdwenen van hun tijdlijn.

    Hoe kan je zien wanneer je volgers online zijn?

    Als je op je eigen account bent zie je rechtsboven een grafiek (zie afbeelding hieronder). Daar klik je op en dan scrol je een klein stukje naar beneden. Bij het kopje 'Volgers" zie je in blauw de link "meer weergeven". Als je daarop klikt zie je onderaan de hoe laat je volgers online zijn.

    Zie je het icoontje "Statistieken" niet? Dan heb je geen bedrijfsaccount. Hoe krijg je wel een bedrijfsaccount? Ga naar je eigen account en klik onder het aantal mensen dat je volgt op het tandwieltje. Halverwege de volgende pagina zie je de optie om over te gaan naar een bedrijfsaccount.

  9. Reageer of like als iemand een reactie plaatst

    Bij Facebook is het niet persé nodig dat je op alle reacties reageert of ze liked. Doe dat bij Instagram voorlopig wel. Instagram is wat intiemer dan Facebook en mensen vinden het nou eenmaal leuk als jij ook reageert of hun reactie liked. Hierdoor zullen ze vaker reacties plaatsen waardoor jouw berichten weer een groter bereik hebben.

    Mensen die jouw Instagram account voor het eerst bekijken zullen sneller een account volgen als ze zien dat er vaak gereageerd wordt. Blijkbaar is dit een leuke winkel om te volgen.

  10. Plaats elke dag wat in de Instagram Stories

    Op dit moment kijken mensen op Instagram meer naar de Stories (bovenaan Instagram, zie afbeelding hieronder), dan naar de normale berichten. Dat komt omdat je maar op 1 account hoeft te klikken en dan speelt Instagram de Stories van alle mensen die jij volgt achter elkaar af. Het is bijna een soort TV kijken.

    Zorg er daarom voor dat jouw winkel ook in de Stories voorbij komt. Je kan er zowel foto's als video's inzetten. Verder is het belangrijk dat mensen meteen zien dat de Story van jouw winkel is. Zet dus je logo of je naam op alles wat je in de Stories plaats.

    Hoe leuker jouw dagelijkse Stories, hoe meer mensen je gaan volgen.

    Note: over Stories gaan we het uitgebreid hebben tijdens de Instagram workshop. Wat voor formaat moeten de afbeeldingen en video's hebben? Hoe maak je die afbeeldingen? Hoe zet je er je logo op? Hoe zorg je dat jouw story opvalt? en nog veel meer.

     

  11. Bonus Strategie: plaats zoveel mogelijk eigengemaakte foto's en video's

    Wat voor Facebook geldt, geldt ook voor Instagram: van foto's waar een medewerker de items aan heeft raken mensen sneller enthousiast, dan van foto's waar een model van 20 met maatje 34 de items aan heeft. Tenzij je doelgroep natuurlijk 20 jarige is met kleine maatjes....

    Plaats dus zoveel mogelijk zelf gemaakte foto's. Mensen kunnen het dan veel beter voorstellen op zichzelf.

    Door eigengemaakte foto's te plaatsen is je account ook meteen leuker om te volgen dan die van je conculega's. Het spreekt gewoon veel meer aan.

    Daarnaast zorgen korte video's er ook voor dat je meer volgers krijgt. Video's op Instagram mogen 1 minuut duren en hoe leuk is het dan als je in die ene minuut elke keer wat binnengekomen items laat zien. Liefst items die onderling te combineren zijn of items die van het zelfde thema zijn.

 

Instagram Workshop op 19 februari & 5 maart. Kom je ook?

Vond je deze tips waardevol en zou je graag veel meer willen weten van Instagram?

Wil je leren hoe je Instagram optimaal kan inzetten zodat je ook via Instagram voortaan mensen naar je winkel(s) krijgt?

Kom dan naar mijn Instagram workshop op maandag 19 feb. in Rijswijk of maandag 5 maart in Apeldoorn. Deze workshop is speciaal voor modewinkels. Uniek in Nederland & België.

Klik hier voor meer info & om je ticket te kopen.

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Hoe kom je aan meer volgers op Instagram? 10 strategieën die werken

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.