Latest Blogposts

Hoe je met een slimme truc snel tientallen volgers op Facebook krijgt

Volgers op Facebook.
Vind jij het ook zo moeilijk om ze te krijgen?
Neem Marieke.
Zij heeft heeft sinds een jaar een fanpage voor haar winkel.
Toen ze begon met Facebook ging het best hard met het aantal volgers.
Vrienden, kennissen en later een heleboel klanten.
Maar op dit moment komen er nog mondjes maat volgers bij.

Ik vraag haar wat ze doet om volgers te krijgen.
Ze vertelt tijdens verkoopgesprekken over haar fanpage.
Ze vraagt haar klanten of ze haar pagina willen liken.
Ze heeft op de toonbank een bordje staan met een foto van haar fanpage.
Er hangt een kaartje op het raam met een QR code er bij.
Zelfs op de kassabon staat haar fanpage adres.
Toch leveren al deze acties nauwelijks volgers op.

Doet ze iets verkeerd?
Nee, ze is prima bezig.
Ze laat echt overal zien dat ze een Facebook pagina hebt.

Maar om de klanten in je winkel actief aan te zetten tot liken is méér voor nodig.

 

Voor haar heb ik een slimme truc bedacht
En die ga ik jou ook leren

Met deze truc krijg jij heel snel heel veel volgers op Facebook.

Hoe?

Je gaat je klanten omkopen

Maar voor ik vertel hoe je dat gaat doen, nog eerst even dit.
Waarom is het zo belangrijk dat jouw klanten jou gaan volgen op Facebook?

  • Dankzij een fanpage houd jij ook na de aankoop contact met de klant
  • Aan bestaande klanten verkoop je namelijk veel makkelijker, dan aan telkens weer nieuwe klanten
    Focus je daarom op de relatie met je bestaande klanten
  • Dankzij een fanpage houd je je bestaande klanten op de hoogte van nieuwe producten, acties, je laat zien wat voor leuks er allemaal plaats vindt in je winkel en via jou is de klant op de hoogte van de laatste trends
  • Dankzij een fanpage kan jij je bestaande klanten vragen om hun feedback en hun mening vragen over nieuw op te nemen producten
  • Zorg er dus voor dat éérst al je bestaande klanten je gaan volgen op Facebook. Focus je daarna pas op nieuwe klanten

 

Ken je nog winkeliers die deze truc ook wel kunnen gebruiken? Doe ze (en mij) een plezier en deel dit artikel op Twitter (klik hier) : “Hoe je met een slimme truc snel tientallen volgers op Facebook krijgt”

 

O.k., je gaat je klant dus omkopen.
Want de klant heeft wel meer te doen dan naar jouw fanpage te gaan en jou te liken.
Hij denkt onmiddelijk: "wat levert het mij op?"
Daarom ga jij er voor zorgen dat hij hele goede reden heeft om met spoed naar jouw fanpage tegaan.
Je gaat hem namelijk een cadeaubon aanbieden als hij jouw pagina liked.
Deze kans laat jouw klant ècht niet liggen.
Met deze truc krijg jij heel snel tientallen extra volgers.
Een hele simpele truc die jou weinig tijd kost, maar jou veel gaat opleveren.

Hoe werkt de truc?

  • Je maakt een flyer (niks geen duur drukwerk, gewoon A4-tje uit je kleurenprinter)
  • Op de flyer staat een uitnodiging om je pagina te liken
  • Je vermeldt natuurlijk je fanpage adres (of nog beter je plaatst een QR code die direkt linkt naar je fanpage)
  • Je zegt: "als je mijn fanpage liked + een privé berichtje stuurt met je adres gegevens, dan krijg je een cadeaubon van mij"
  • Elke klant die bij je afrekent of een order plaatst geef je een flyer

Onderaan dit artikel staat een gratis download met een voorbeeld flyer en hoe je snel een QR code maakt.

 

Je pagina is geliked. En wat nu?

Als een klant jou geliked heeft en jou een privé berichtje heeft gestuurd, dan stuur je hem een privé berichtje terug.
Je bedankt hem voor het liken en indien hij zijn adres gegevens nog niet heeft gegeven, dan vraag je daarom. De adres gegevens zijn nodig voor het toesturen van de cadeaubon.

 

Maar ik kan die cadeaubon toch gewoon per e-mail versturen?

Nee, je gaat die bon ouderwets per post naar de klant opsturen.

Per post voelt veel meer als kadootje en een fysieke cadeaubon heeft veel meer gevoelswaarde dan een bon die je per email krijgt en zelf moet uitprinten (vaak gebeurt dat toch niet).

De cadeaubon is een korte tijd geldig en is te besteden in jouw winkel.

Welk bedrag zet je op de cadeaubon?
Dat mag je zelf bedenken. Maar wees een beetje gul. Je wilt immers dat je klanten weer héél snel een reden hebben om naar je winkel toe te komen.

"Maar…....als mijn klant nou al zijn vrienden uitnodigd om mij ook te liken? Dan moet ik straks honderden cadeaubonnen op de post doen? Dat gaat me héeel veel geld kosten en ik loop ook nogeens veel omzet mis?"

Tuurlijk kost het je geld aan postzegels. Maar je ziet hierdoor wel een heleboel nieuwe mensen in je winkel die je anders misschien nooit had gezien. Nu kopen ze wat met korting, hebben door jouw cadeaubon een goed gevoel bij jou en wie weet zie jij ze daarna wel weer terug als vaste klant. Uiteindelijk gaat het je veel meer opleveren dan dat je misloopt.

En nu zelf aan de slag..

Wat ga jij doen om je volgers op Facebook te laten groeien?
Ga je ook een cadeaubon aanbieden?

Heel slim!

Kijk maar eens hieronder naar een bericht wat ik tegen kwam op de fanpage van het nieuwe winkelen. Dan zie je dat Jacolien van 400 naar 700 likes ging door het verloten van een High tea in haar winkel. Wow!

Goese onderneemster Jacolien de Keizer van Taart &Tafel in Goes verlootte, in de hoop op meer fans, een Hightea in haar leuke zaak.

Binnen een week steeg het aantal fans op haar Facebookpagina van 400 naar 700. De kosten van de Hightea waren beperkt, het aantal reserveringen nam enorm toe. Leuk hé? Haar naamsbekendheid is in korte tijd enorm gestegen!

Ik wil je graag helpen...

Download  het mijn voorbeeld flyer: “Meer likes voor je fanpage” en ga aan de slag.

Je flyer is dan supersnel af en die kan je dan direct vandaag nog meegeven. Afgesproken?


Ok, aan de slag met je eigen flyer!

Download nu direct mijn voorbeeld van een flyer en maak er je eigen flyer van.

Hier maak je binnen 1 minuut een QR code die je direct kan gebruiken.

Kies voor URL, vul de URL van je fanpage in, kies JPG en geneneer code.
QR code krijg je als download en kan je direct gebruiken (stap 5  promoot je QR code kan je overslaan).

Belangrijk! Laat de klant zijn adres gegevens versturen in een privé berichtje (privé berichten kunnen alleen jij en de desbetreffende volger lezen).

Ken je nog winkeliers die deze truc ook wel kunnen gebruiken? Doe ze (en mij) een plezier en deel dit artikel op Twitter (klik hier) of like mijn artikel op Facebook (klik hier): “Hoe je met een slimme truc snel tientallen volgers op Facebook krijgt”

Geef jij je volgers al een beloning?

Dan hoor ik graag van je wat het is en wat het je heeft opgeleverd. Vertel het hieronder.
Twijfel je of deze truc wel bij jouw winkel werkt?

Deel het met mij en wellicht kan ik speciaal voor jou een andere lucratieve actie bedenken.

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

GRATIS E-BOOK!
Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in om mijn e-book gratis te downloaden
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

8 reacties op “Hoe je met een slimme truc snel tientallen volgers op Facebook krijgt


Comment author said

Door Jacoline Steegstra op 21 februari 2013 om 20:55

Hai Mirjam, wat ben je heerlijk creatief bezig. Ik heb nog een aanvullende vraag. Werkt dit alleen als je fysieke producten verkoopt, of denk je dat je als dienstverlener ook gebruik zou kunnen maken van een soortgelijke actie?

 

Comment author said

Door Mirjam van Rees op 24 februari 2013 om 21:33

Dank je voor het compliment! Deze truc kan je met een beetje creativiteit overal inzetten. Ook als je diensten verkoopt. Je kan natuurlijk een bon geven voor korting op een volgend traject, maar het zou ook een klein cadeautje kunnen zijn. Het leukste is dan om een cadeautje te geven waardoor je onder de aandacht blijft van de klant. Wat denk je van een mooi notitieblokje met jouw logo en een mooie uitspraak er op?

 

Comment author said

Door natascha valemangene op 22 februari 2013 om 16:22

Ik lees tegenwoordig zoveel doemverhalen over Facebook, waardoor ik Facebook links heb laten liggen. Wegen de voordelen op tegen de nadelen van Facebook. Ik ben daar wel benieuwd naar. Weet jij het antwoord, Mirjam?

 

Comment author said

Door Mirjam van Rees op 24 februari 2013 om 21:43

Facebook kan jij heel goed inzetten om contact te houden met je cursisten. Je bent ze anders echt kwijt. Op je fanpage kun je na praten wat ze geleerd hebben, ze tips geven hoe het toe te passen, ze met op elkaar laten reageren en......ze warm te krijgen voor een vervolg traject. Voor potentiële klanten die twijfelen is het ook interessant. Ze zien door jouw reacties al hoe jij bent. Ik zou een fanpage beginnen als ik jou was. En gewoon beginnen door al je oud cursisten uit te nodigen om je te likken. Succes!

 

Comment author said

Door Arres op 22 februari 2013 om 21:54

Wij zijn een online reisbureau en verkopen actieve vakanties, incentives, personeelsreizen en schoolreizen naar de Alpenlanden. Zou een dergelijke actie ook voor ons te gebruiken zijn?

 

Comment author said

Door Mirjam van Rees op 24 februari 2013 om 20:57

Ja je kan deze actie zeker ook bij jullie inzetten. Door in contact te blijven met de klant via Facebook blijft je onder de aandacht. Bij een volgende reis denkt hij dan hopelijk als 1e aan jou. Leuk idee is om een bon te maken die de klant alvast korting geeft op z'n volgende reis. Hij moet de bon binnen 14 dagen (deze tijd héél kort houden) bij jullie inleveren, jullie registeren in de computer alvast dat deze klant een x bedrag korting krijgt bij z'n volgende boeking. Klant krijgt daar bewijsje van mee. Begin herfst stuur je de klant een leuk kaartje met een herinnering. Klant denkt dan: hé dat is waar ook! Korting. Daar moet ik heen. Laat je even weten wat je gaat doen? Ben erg benieuwd!

 

Comment author said

Door Mirjam van Rees op 24 februari 2013 om 21:16

Ja je kan deze actie zeker ook bij jullie reisbureau inzetten. Door in contact te blijven met de klant via Facebook blijft je onder de aandacht. Bij een volgende reis denkt hij dan hopelijk als 1e aan jou. Leuk idee is om een bon te maken die de klant alvast korting geeft op z'n volgende reis. Hij moet de bon (na het liken) binnen 14 dagen (deze tijd héél kort houden) bij jullie inleveren, jullie registeren in de computer alvast dat deze klant een x bedrag korting krijgt bij z'n volgende boeking. Klant krijgt daar bewijsje van mee. Begin herfst 2013 stuur je de klant een leuk kaartje met een herinnering. Klant denkt dan: hé dat is waar ook! Ik krijg daar zo wie zo al korting. Daar moet ik heen. Laat je even weten wat je gaat doen? Ben erg benieuwd!

 

Comment author said

Door Mirjam van Rees op 24 februari 2013 om 21:22

Wel apart trouwens dat ik mijn eigen foto zie bij het bericht van het reisbureau.......Ha zie liever diegene die het berichtje gestuurd heeft.

 

Plaats een reactie


*