Latest Blogposts

Facebook heeft grote veranderingen aangekondigd. Welke gevolgen heeft dat voor jouw modezaak?

Facebook heeft op 12 januari 2018 ingrijpende wijzigingen bekend gemaakt die ook voor jou als moderetailer grote gevolgen hebben. O.a. vertelden ze dat berichten van pagina's vanaf nu nauwelijks nog getoond gaan worden. Slecht nieuws voor ons als pagina eigenaren.

Ik kan me voorstellen dat je nu in de stress schiet. Doe dat niet, want ik ga je laten zien hoe je er toch voor kan zorgen dat je berichten getoond worden aan je fans.

 

 

De veranderingen die Facebook heeft aangekondigd en de gevolgen voor jouw modezaak

Facebook is altijd heel vaag als er veranderingen bekend worden gemaakt. Ze roepen iets, maar wat precies de consequenties voor ons zijn weten we niet. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

In grote lijnen komt het hier op neer:

  • Berichten van vrienden en familie krijgen voortaan voorrang in het nieuwsoverzicht
  • Berichten van pagina's zullen vanaf nu minder vaak getoond worden
  • Facebook wil af van passief kijken naar berichten en video's. Met andere woorden: als mensen wel je berichten bekijken, maar vervolgens nooit reageren of liken, dan wordt dit afgestraft. Zulke berichten zullen vanaf nu nauwelijks nog getoond worden. Dit geldt ook voor video. Heb je een video waar veel mensen naar kijken, maar waar vervolgens nauwelijks reacties of likes opkomen, dan straft Facebook je ook
  • Een bericht met video gaat nog belangrijker dan een bericht met foto, mits er dus geliked of gereageerd wordt door meerdere mensen
  • Berichten waar hele summiere of steeds dezelfde antwoorden op komen worden ook minder vaak getoond. Facebook wil graag dat mensen met een hele zin antwoorden
  • Like, share & Winacties om alleen reacties uit te lokken zullen ook minder vertoond gaan worden
  • Evenementen van locale bedrijven krijgen meer aandacht

Hoe zorg je er nou voor dat jouw fans ook in de toekomst jouw berichten zien?

1. Stimuleer je fans dat ze jouw pagina als eerste zien in hun nieuwsoverzicht

Hieronder zie je een screenshot van mijn Facebook pagina. Normaal gesproken staat bij iedereen het vinkje op "standaard". Als iemand het vinkje zet bij "als eerste weergeven" dan ziet hij ALLE toekomstige berichten van mijn pagina.

Maak een Facebook bericht met daarin een screenshot (printscreen) van je eigen Facebook pagina.

Vertel dat Facebook met grote wijzigingen komt en dat de kans bestaat dat zij voortaan geen berichten meer zien van jouw pagina. Hierdoor missen ze acties, aanbiedingen, het binnenkomen van nieuwe collecties, het afprijzen in de Sale etc. Je mag er best een zielig verhaaltje van maken. Vertel er ook bij dat er een manier is waardoor ze ook in de toekomst al jullie berichten te zien krijgen. Het enige wat ze moeten doen is op de knop "volgend" klikken en dan kiezen voor de optie "Als eerste weergeven". Dit kan zowel op computer, tablet als op telefoon.

Nu zal maar een deel jouw advies opvolgen, maar je moet maar zo denken, iedereen is meegenomen.

 

 

2. Stel in elk bericht een vraag zodat mensen moeten reageren

Voorheen kon dat d.m.v. een hele simpele vraag zoals "Welke vind jij het leuks. De linker of de rechter?" Mensen antwoorden dan met "links" of "rechts". Dat is vanaf nu een te kort antwoord. Vraag bijvoorbeeld ook waarom ze die leuker vinden

3. Maak van zoveel mogelijk gebeurtenissen een evenement

Met de dag dat kortingspercentage tijdens de Sale nog verder oploopt, als je een modeshow of ander evenement hebt (maak voor elke modeshow een apart evenement!). Je kan zelfs een evenement maken als je een nieuw merk binnen hebt of als je nieuwe thema's binnen hebt

4. Ga wekelijks adverteren aan je eigen fans

Maak wekelijks van min. 1-2 Facebook berichten een advertentie en laat die vervolgens 1-2 dagen zien aan je eigen fans. Hierdoor weet je zeker dat je fans je berichten zien. Dit kan al voor 5,- per dag. Ik weet het, het kost geld, maar het is niet anders. Als je in de toekomst onder de aandacht wil blijven van je fans zal je moeten betalen.

Ik ben heel benieuwd of je zelf al wat gemerkt hebt van de veranderingen. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring. Ik zou het leuk vinden als je 'm hieronder wil delen.

 

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Facebook heeft grote veranderingen aangekondigd. Welke gevolgen heeft dat voor jouw modezaak?

Plaats een reactie


*