Latest Blogposts

Waarom je geen Facebook berichten moet plaatsen op het moment dat je fans online zijn

In je Facebook statistieken kan je precies zien wanneer jouw fans (de mensen die je pagina geliked hebben) online zijn.

Als logisch gevolg hiervan plaatsen veel paginabeheerders nu massaal op die tijdstippen waarvan Facebook zegt dat de meeste fans online zijn; doorgaans tijdens het ontbijt, tijdens de lunchpauze en en ‘s avonds na een uur of acht.. Uit gemak wordt vaak op het hele of halve uur geplaatst.

Het klinkt allemaal ontzettend logisch, maar toch zie ik dit bij veel modezaken niet goed gaan.

Ondanks dat ze berichten plaatsen op het moment dat de meeste fans online zijn bereiken ze maar heel weinig mensen.

Wie zijn je Facebook concurrenten?

Als ik een modeondernemer vraagt wie zijn concurrenten zijn op Facebook hoor ik vaak de namen van een aantal collega modewinkels voorbijkomen. Logisch toch?

In werkelijkheid heb je echter veel meer Facebook concurrenten.

Jouw doelgroep volgt niet alleen jouw pagina en die van je concullega. Hij volgt waarschijnlijk nog veel meer Facebookpagina's. Al die Facebook pagina’s zijn, zonder dat je het doorhebt, ook concurrenten van je op Facebook.

Want jouw fans zijn immers ook fans van die pagina’s. Hierdoor krijg je een overlap van fans.

Doordat zij dezelfde fans hebben als jij zien hun statistieken er vrijwel identiek uit als die van jou. Ook bij hen zit er een piek om bijvoorbeeld 21.00 ‘s avonds.

Dit resulteert erin dat zij waarschijnlijk op dezelfde tijdstippen berichten plaatsen als dat jij doet….

Populaire pagina’s krijgen voorrang in het nieuwsoverzicht

Op het moment dat jij en een andere pagina één of meerdere fans ‘delen’ ben je elkaars Facebook concurrent. Jullie vechten beiden om een plekje in het nieuwsoverzicht van dezelfde personen. En daar gaat het mis.

Want als Facebook ziet dat de berichten van die andere pagina doorgaans populairder zijn dan die van jou, omdat ze meer likes en reacties krijgen, heb je de strijd verloren en worden jouw berichten niet getoond in iemands nieuwsoverzicht.

Facebook bepaalt welke berichten jij te zien krijgt (en welke niet)

Facebook maakt namelijk een schifting voor ons welke berichten we te zien krijgen. Het is onmogelijk om alle berichten van vrienden te tonen en ook nog eens alle berichten van pagina’s die we volgen.

Facebook kijkt daarom welke pagina’s het populairst zijn en welke pagina’s we het meeste interactie mee hebben. Die worden getoond en de andere pagina’s zien we domweg niet. Dan kan je nog zo’n leuk berichten plaatsen om 20.00 ‘s avonds, maar dan zien maar heel weinig van je fans het.

Te veel concurrentie? Dan delf jij waarschijnlijk het onderspit

Dit is ook de voornaamste reden waarom sommige berichten van je, die op het oog goed zijn, maar ontzettend weinig mensen bereiken. Je had op het moment van plaatsen te veel last van concurrentie.

Gelukkig kan je hier zelf iets aan doen.

Kijk dus niet alleen naar modewinkels

Ik raad je aan om niet alleen te kijken naar concullega modewinkels. Maar kijk ook eens naar andere populaire Facebook pagina’s die jouw doelgroep volgt. Als je je doelgroep een beetje kent zou je moeten weten wat zij nog meer leuk vinden. Kijk eens op welke tijdstippen zij hun berichten plaatsen. Doen ze het bijvoorbeeld elke dag op dezelfde tijd?

Zo bepaal je het beste tijdstip om te plaatsen

Ik ga je huiswerk geven.

Houd een tijdje bij hoe laat deze populaire pagina’s hun Facebook berichten plaatsen. Schrijf het ook echt op. Doe hetzelfde met de berichten van andere modewinkels bij jou in de buurt. Hoe laat plaatsen zij? Leg deze gegevens eens naast je statistieken en bepaal aan de hand hiervan hoe laat jij de komende tijd je berichten gaat plaatsen. Vermijd dus de tijdstippen dat die andere pagina’s plaatsen.

Een voorbeeld:

Stel dat jouw statistieken aangeven dat de meeste van jouw fans om 21.00 ‘s avonds online zijn. Daarnaast zie je dat een populaire Facebook pagina die veel van je volgers volgen elke avond om 20.30 een bericht plaatst. Dan valt 20.30 dus af. 2 concullega modewinkels plaatsen elke avond om res. 19.30 en 20.00. Dan vallen die 2 tijdstippen ook af.

Plaats dan jouw Facebook berichten om 20.15 of 20.45. Dan ga je er net tussen in zitten. Het is waarschijnlijk nog beter als je niet exact op de kwartieren gaat zitten (want wie weet komen andere ook op het idee), maar bijvoorbeeld om 20.22 van maakt. Of 20.35.

Door dit te doen heb een grote kans dat je berichten veel meer mensen bereiken dan dat ze nu doen. Ik raad je aan om het een tijdje uit te proberen!

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

GRATIS E-BOOK!
Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in om mijn e-book gratis te downloaden
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

0 reacties op “Waarom je geen Facebook berichten moet plaatsen op het moment dat je fans online zijn

Plaats een reactie


*