Latest Blogposts

Waarom focussen op Facebook heel gevaarlijk is

Wat? Ga ik me zelf nu tegen spreken? Ik zeg toch altijd dat je Facebook moet inzetten om contact te houden met je klanten? Dat klopt.

En dat vind ik nog steeds.

Er bestaat alleen een veel slimmere manier om contact te houden met je klanten als zij eenmaal thuis zijn.

Een manier die heel veel winkeliers onbenut laten.
Of verkeerd inzetten.

Natuurlijk is het slim van je om op Facebook actief aanwezig te zijn
als daar je doelgroep ook aanwezig is.
Alleen pas wel op.
Focus je niet voor 100% op Facebook.
Dat is heel gevaarlijk.

 

Maak jezelf niet afhankelijk van Facebook.
Neem het heft in eigen hand.

Een paar jaar geleden was het Hyves.
Nu is het Facebook.
Wat is het over een jaar? Google+?

Stel je voor dat je jouw fans een aantal jaar geleden bij Hyves had opgebouwd.
Dat je daar een groep van 2000 volgers had.
Je voelde je rijk met zoveel geinteresseerden.
Maar...

 

Je doelgroep pakt zijn biezen en verkast naar ander nieuw platform

En je bent ze kwijt.
Je start weer vanaf 0 op een ander platform.
En weer moet je volgers opbouwen....
Dat kost weer ontzettend veel tijd.
En wellicht was de concurrentie je al voor…

Daarnaast bepaalt Facebook zelf welke berichten jouw volgers te zien krijgen.
Jij bepaalt dat niet.
Alleen volgers die regelmatig je bericht delen, liken of die reageren
zullen je bericht automatisch zien.
Anderen volgers niet.
Of maar heel af en toe.
Als jij 500 volgers op Facebook hebt, krijgen misschien maar 200 je bericht te zien.
Dat is toch zonde?
Heb je daar nou al die moeite voor gedaan?

Hoe kan je er nou voor zorgen dat al je volgers wèl al je berichten te zien krijgen?

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over