Latest Blogposts

Facebook Live aflevering 10: Stappenplan voor het promoten van modeshows op Facebook of Instagram

Staan er bij jouw winkel binnenkort ook weer modeshows op de agenda? En wil je dat je shows dit keer (nog) beter bezocht worden, zodat je ook meer verkoopt na afloop?

Lees dan even verder, want ik heb in deze Facebook Live uitzending een aantal tips voor je. Ik ga je ook laten zien hoe je ervoor zorgt dat de mensen die thuis gebleven zijn toch enthousiast maakt over de getoonde setjes. Want die thuisblijvers wil je natuurlijk ook naar de winkel krijgen.

Begin ongeveer ongeveer 2 weken voor de show(s) al met mensen enthousiast maken voor je show(s). Hoe meer je mensen betrekt bij de voorbereiding, des te eerder zullen ze langs komen.

Ik heb een lijstje gemaakt van momenten die je kan fotograferen. Mijn ervaring is dat mensen het heel leuk vinden om deze soort foto’s te zien en vaak krijg je er ook veel likes en reacties op.

Al die likes en reacties zorgen er ook nog eens voor dat je Facebook pagina populairder wordt waardoor Facebook je berichten aan meer mensen laat zien.

 

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Nadat je de uitnodiging hebt gestuurd:

  • Waarschijnlijk heb je je klanten een kaart gestuurd met de uitnodiging.voor de modeshow(s). Omdat niet iedereen de datum meteen in zijn agenda zet is het raadzaam om op Facebook een herinnering te geven.

    Waarom op Facebook? De meeste mensen zitten minimaal 1x per dag en de meeste zelfs meerdere keren per dag op Facebook. De kans dat ze jouw herinnering zien is daarom groot.

    Plaats 1 dag nadat ze de kaart hebben ontvangen een Facebook bericht met een foto van de kaart. Bijvoorbeeld een foto waarop je de kaart in je hand houdt. Vraag daarbij of ze de kaart gehad hebben. Laat ze onder het bericht aangeven of ze kaart ontvangen hebben. Mochten ze de kaart al weggegooid hebben, dan kunnen ze zo de kaart weer uit de papierbak vissen.

    Als de mensen niet hoeven te reserveren is het het belangrijk dat ze de datum in hun agenda zetten. Doen ze dat niet meteen, dan hebben ze 6 andere dingen op het moment dat jij je show(s) geeft. Vraag daarom in het bericht of ze de datum al in hun agenda hebben gezet, want je rekent op ze.

    Mensen die geen kaart heeft gehad zal misschien aangeven dat hij er geen gehad heeft. Daar kan je dan meteen op antwoorden door te vragen of hij of zij langs komt.

Vlak voor de modeshow(s):

  • Maak foto's als je bezig bent met het uitzoeken van setjes voor de show(s)
  • Heb je een mood board gemaakt waar de setjes op staan? Maak daar dan ook een foto van
  • Plaats in een aantal Facebook berichten foto’s van setjes die je gaat laten zien. Bijvoorbeeld tijdens het doorpassen
  • Wordt het podium opgebouwd? Of worden de stoelen klaar gezet? Maak daar dan een foto van en zet die met een leuke of grappige tekst op Facebook
  • Last zien als je de hapjes klaar zet
  • Laat zien de lege stoelen. Vlak voor je begint
  • Kondig op de dag zelf aan dat je straks live gaat op Facebook. Dit bericht kan je van te voren inplannen, want op het moment zelf heb je hier geen tijd voor

Tijdens de modeshow(s):

  • Ga 1 of misschien zelfs meerdere keren live op Facebook tijdens de modeshows. Het live op Facebook gaan ga je niet zelf doen. Maak een bekende tijdelijk beheerder van je pagina of geef degene jouw telefoon om mee te filmen. Let op: geef elke uitzending een titel zodat de mensen thuis weten dat dit jouw modeshow is. En vraag op de filmer zijn telefoon bijvoorkeur horizontaal houdt. Dat voorkomt brede zwarte strepen aan de zijkant.
  • Lukt een Facebook live niet? Vraag de zelfde persoon of hij foto's maakt tijdens de show en laat degene de foto's met een korte tekst direct op Facebook zetten.
  • Laat ook foto's maken waarop te zien hoe druk het is. Wil je een jongere doelgroep aantrekken? Zorg er dan voor dat er ook wat jongere personen op de foto's staan i.p.v. al die grijze hoofden

Na de modeshow(s):

  • Vertel de volgende dag hoe geweldig het was. Zeg in je bericht: "Heb je deze modeshows gemist? Over 5-6 maanden doen we 'm weer. Zet deze datum alvast in je agenda
  • Laat de komende dagen elke keer een aantal foto’s zien. Vergroot de foto's zo groot mogelijk zodat de items goed te zien zijn. Vertel er eventueel bij welke merken dit zijn

Facebook advertenties

Als de aanmeldingen voor je modeshow(s) te langzaam gaan of als je gewoon heel veel mensen wilt hebben kan je een Facebook advertentie maken van de uitnodiging. Let erop dat Facebook voor advertenties de regel hanteert dat er officieel maar 20% tekst op de foto mag staan. Advertenties die daar boven zitten worden wel goedgekeurd, maar bereiken minder mensen en je moet als een soort straf ook nog eens extra betalen.

Wat je beter kan doen is het volgende: laat je reclamebureau een afbeelding maken met weinig tekst of doe het zelf in Canva.

Maar er is nog een betere optie: houd de kaart in je hand en zorg ervoor dat hij niet loodrecht van voren fotografeert, maar een beetje schuin. Hierdoor kan Facebook je tekst niet meer lezen en wordt je advertentie sowieso goedgekeurd. Het is een beetje sneaky, maar het werkt goed.

Na afloop van de show(s) kan je ook advertenties maken van de foto's van de show(s). Mits de items heel duidelijk te zien zijn. Zet bijvoorbeeld 2 modellen naast elkaar op een template in Canva. Zorg er wel voor dat de items van de 2 modellen bij elkaar passen.

Ik ben heel benieuwd hoe jij je modeshow(s) gaat promoten. Ga je deze tips toepassen of doe je het helemaal anders? Ik zou het leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat.

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Facebook Live aflevering 10: Stappenplan voor het promoten van modeshows op Facebook of Instagram

Plaats een reactie


*