Latest Blogposts

Dit soort Instagram advertenties werken ontzettend goed voor modezaken

Wist je dat je ook op Instagram kan adverteren? Zelfs zonder dat je een Instagram account hebt?

Met het nieuwe seizoen in aantocht is het raadzaam om eens na te denken of het niet tijd wordt om ook je items op Instagram te laten zien.

Instagram groeit razendsnel en grote kans dat jouw doelgroep inmiddels ook op Instagram zit. In begin 2018 zat 25% van de 40-64 jarige al op Instagram en van de 20-39 jarige zelfs al 50%. Deze maand komen de nieuwe cijfers en ik verwacht dat deze percentages enorm gestegen zijn.

Als je nog niet zo veel volgers hebt op Instagram zien natuurlijk maar weinig mensen je berichten. Dat schiet niet op als je je nieuwe collecties aan de man probeert te brengen.

Daarom is het, net als op Facebook, raadzaam om ook te gaan adverteren op Instagram.

Dat kan al voor een paar euro per dag. En je bepaalt zelf hoeveel dagen ze je advertentie zien en aan welke doelgroepen je je advertenties toont.

Doegroepen voor je Instagram advertenties

Net als op Facebook kan je op Instagram je advertenties laten zien aan talloze doelgroepen. Je kan adverteren aan mensen die je al kennen met het doel om hen vaker naar je winkel te krijgen. Zoals o.a. aan: je huidige klanten, je Instagram volgers, je Facebook fans, mensen die artikelen in je webshop bekeken hebben.

Adverteren om nieuwe klanten te krijgen

Daarnaast kan je op Instagram adverteren om nieuwe klanten te krijgen. Maak a.j.b. niet de fout om deze mensen te bereiken door een doelgroep te maken op basis van interesses zoals "vrouwen die van mode en winkelen houden". Dit is nl. geen goede doelgroep om aan nieuwe klanten te komen.

Wat je veel beter kan doen is Facebook (de baas van Instagram) vragen of zij een doelgroep voor jou maken op basis van bijvoorbeeld jouw klanten.

Facebook weet bijna alles van ons. Zelfs welke websites we bezoeken en daarom kan zij ze een doelgroep voor jou samen stellen van bijvoorbeeld vrouwen die heel erg lijken op jouw huidige klanten, die ook nog eens een bepaalde leeftijd hebben en tevens tot een x aantal km in de buurt van je winkel wonen.

Op Facebook is dit een hele goede doelgroep om aan nieuwe klanten te komen en dit geldt ook voor Instagram.

Dit zelfde kan je doen met je Instagram volgers. Je krijgt dan een doelgroep met mensen die heel erg lijken op je Instagram volgers. Je kan dit ook doen met je webshop bezoekers en je Facebook fans. Ik weet uit ervaring dat dit llemaal doelgroepen zijnom aan veel nieuwe klanten te komen.

Je kan zelfs adverteren op Instagram zonder dat je daar zelf actief bent

Om te kunnen adverteren op Instagram maakt het niet uit of je 1 of 5000 volgers hebt. Zelfs als je nog geen Instagram account hebt kun je al advertenties laten zien op Instagram. Hoe gaaf is dat?

Hieronder zie je wat voor type advertenties je kan laten zien op Instagram. Er is nog meer mogelijk, maar dit zijn de advertenties die voor modezaken enorm goed werken.

Dit soort Instagram advertenties werken ontzettend goed voor modezaken

 

Foto advertenties

De meest simpele advertentie is een advertentie met 1 foto. Je kan hiervoor een vierkante foto of een liggende foto voor gebruiken. Zorg ervoor dat je een foto kiest waarbij

Voor dit soort advertenties kan je bestaande Instagram berichten gebruiken.

Alle likes en reacties die je advertentie krijgt komen onder je bericht te staan. Dit is heel goed voor je bereik, want hoe meer likes en reacties jouw berichten krijgen des te populairder jouw account wordt en Instagram laat dan jouw (toekomstige) berichten aan meer volgers zien. Bovendien heb je zelfs kans dat jouw bericht bij aanbevolen berichten te zien is.

Ik raad je aan om dit soort advertenties te maken in het advertentiebeheer want alleen dan kan je super goedkoop adverteren en kan je je advertentie in tegelijkertijd aan meerdere doelgroepen tegelijk laten zien.

Heb je een webshop? Dan kan je aan dit soort advertenties een shoppen knop toevoegen. Als iemand daarop klikt komt degene meteen uit bij het artikel in jouw webshop. Zelfs als je nog maar 10 volgers heb kan je deze knop toevoegen.

 

 

Diashow advertenties

In advertenties met een diashow kan je veel meer laten zien, dan in een advertentie met 1 foto. Dit soort advertenties werken met name goed als je foto's laat zien uit 1 nieuw binnengekomen thema. Of foto's van bijvoorbeeld alleen maar jassen.

Ook hier werken eigen gemaakte foto's het allerbeste.

Daarnaast maak je de kijker super enthousiast als je laat zien hoe je alles onderling combineert.

Het blazertje past bij de ene broek, maar ook bij de andere broek. De sweater idem dito. Het jackje past bij het rokje, maar ook bij de jurk. Grote kans dat je kijker denkt: "ik wil beide broeken, de blazer, de rok etc". Je maakt je kijker echt hebberig waardoor de kans dat degene bij je langs komt veel groter is.

Ook aan diashow advertenties kan je een shoppen knop toevoegen.

 

 

Video advertenties

Video's waarin je zelf of een medewerker een setje aan heeft en waarbij degene vervolgens laat zien hoe je het nog meer combineert doen het ook op Instagram ontzettend goed. Ook hier wordt de kijker snel enthousiast van.

Deze video's mogen maximaal 1 minuut duren en ook bij video advertenties kan je van een bestaand bericht een advertentie maken.

En ook hier kan je weer een shoppen knop aan toevoegen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Carrouseladvertenties

Als je meerdere foto's wil laten zien kan je ook een advertentie maken met meerdere foto's. De kijker kan dan de foto's neer links vegen en dan ziet hij alles.

Voor Carrouseladvertenties kan je geen bestaande berichten gebruiken. Je moet deze maken in het advertentiebeheer. Ook aan dit ype advertenties kan je een shoppenknop toevoegen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stories advertenties

Je kan je advertenties ook laten zien in de stories. Tussen de stories van anderen komt dan jouw advertentie voorbij. Het grote voordeel van story advertenties is dat jouw video of foto's super groot bij de kijker in beeld komen.

Likes en reacties kan de kijker niet geven, maar dit soort advertenties zijn vooral goed voor naamsbekendheid.

TIP: zorg ervoor dat je story advertenties er niet uit zien als advertentie, maar lijken op een gewone story want dan is de kans dat ze 'm bekijken vele male groter. Hier zie je een goed voorbeeld van Señorita dameskleding accessoires uit Ridderkerk.

Hoe doe je dat? Voor een story advertentie kan je (nog) geen bestaande stories gebruiken. Je maakt ze nl. in het advertentiebeheer.

Hoe zorg je er dan voor dat je stories er toch uitzien als echt stories? Upload je video of foto's in de stories, zet er tekst e.d. op en sla ze op op je camerarol. Daarna maak je in het advertentiebeheer er een advertentie van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Dit soort Instagram advertenties werken ontzettend goed voor modezaken

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.