Latest Blogposts

De welkomsmail: de best gelezen mail ooit

Stuur je de mensen die zich via je website inschrijven voor je nieuwsbrief direct een mail dat hun inschrijving gelukt is? Of krijgen ze pas wat van je te horen bij je eerstvolgende nieuwsbrief 2 weken later?

En wat doe je met de mensen die zich in je winkel inschrijven? Wanneer horen die weer van je?

Ik raad je aan om beide groepen direct na aanmelden een mail te sturen: je welkomsmail. Uit cijfers blijkt namelijk dat een welkomsmail door heel veel lezers geopend wordt en ook daadwerkelijk gelezen wordt. Bij de meeste modezaken is de welkomsmail zelfs de best gelezen mail ooit.

Het is een uitgelezen kans om de relatie met je (potentiële) klanten goed te starten. In dit artikel laat ik zien waaraan je moet denken bij het maken van zo’n welkomsmail.

Moment van verzenden

Als iemand zich via je website of webshop inschrijft voor je nieuwsbrief verwacht hij direct een bevestigingsmail van je. Als hij niks ontvangt is hij toch min of meer teleurgesteld. Geen goed begin van een langdurige relatie.

Ik schrijf me regelmatig in op een nieuwsbrief van een modezaak. Het valt me op dat veel modezaken geen bevestigingsmail sturen. Ik ga dan toch twijfelen. Is mijn inschrijving wel doorgekomen? Heb ik bij het intypen een spelfout gemaakt?

Je moet er daarom voor zorgen dat je welkomsmail binnen enkele minuten verstuurd wordt. Als iemand zich in je winkel zich inschrijft heeft het iets minder haast, maar zorg er ook dan voor dat iemand dezelfde dag nog je mail krijgt of de volgende dag.

Het makkelijkst is het als je zelf even naar je eigen website gaat en je daar via het inschrijfformulier de naam en e-mailadres van die persoon invult. Ze staan dan meteen op je mailinglijst en ze krijgen dan automatisch je welkomsmail.

Afzend- en onderwerpregel

Het afzendadres bepaalt voor 65% of de ontvanger je e-mail opent. De onderwerpregel voor de overige 35%. Sta hierbij stil en zorg ervoor dat de velden ‘van’ en ‘onderwerp’ aansluiten bij de inschrijving voor je mailing.

Een tip voor de onderwerpregel: noem aan het begin de naam van je winkel. Dus niet: ‘Aanmelding nieuwsbrief RetailFans’, maar ‘RetailFans: aanmelding nieuwsbrief’. Als je dan in een overvolle mailbox je terechtkomt, is meteen duidelijk welke mail van jouw winkel afkomstig is.

Personaliseer je aanhef

Ik ben er een groot voorstander van om je aanhef te beginnen met de naam van de lezer. Bijvoorbeeld: “Beste Marieke” of Beste Karel”. Mensen hebben hierdoor het idee dat de mail persoonlijk aan ze gericht is. Dat schept meteen al een band.

Ik weet dat heel veel modezaken nog geen voornamen verzamelen. Maar start daar vanaf nu dan mee. Dan kan je in ieder geval deze mensen al bij hun voornaam aanspreken.

Ondanks dat ik bij de meeste invulformulieren mijn voornaam in vul ontvang ik toch nog regelmatig welkomsmails waar bij ik word aangesproken als “beste abonnee”. Zoals het voorbeeld van Esprit hieronder. Gemiste kans!

Voeg ons toe aan je adresboek

Als je er zeker van wilt zijn dat je toekomstige nieuwsbrieven aankomen in de inbox van je nieuwe abonnee, is het belangrijk dat hij jouw afzendadres toevoegt aan z’n mail contacten. Zorg ervoor dat je in je welkomsmail mensen hierop attendeert.

Wanneer je op de lijst van veilige afzenders staat, komt je nieuwsbrieven niet in iemands spam folder terecht en de afbeeldingen in je nieuwsbrieven worden ook direct geladen. Hieronder een voorbeeld van hoe Morselt Mode mensen hierop attendeert. Van mij had deze zin iets meer mogen opvallen. Nu lezen mensen hier gauw overheen.

Branding van je mail

Het is ook belangrijk dat de welkomsmail meteen de sfeer oproept van je winkel. Zet er daarom een foto van je winkel in. Of zet een sfeerfoto van één van je huidige collecties in, zoals bij het voorbeeld hieronder van Shoeby. Bij foto’s van je collecties is het dan wel belangrijk dat je de foto een aantal keren per jaar wisselt. Want het is een beetje raar als iemand hartje zomer een welkomsmail ontvangt met een model met een dik vest aan.

Kom meer te weten over je abonnees

Als iemand zich via je website heeft ingeschreven heb je vaak alleen maar een naam en e-mailadres. Ik weet dat sommige winkels veel meer gegevens vragen, maar ik wil je afraden om dat te doen, want hoe meer gegevens je vraagt, hoe minder mensen zich inschrijven.

Wat je veel beter kan doen is een link plaatsen in je welkomsmail naar een formulier om de gegevens aan te vullen. Hieronder zie je een goed voorbeeld van Castelijn Mode.

Zij hebben in hun Welkomsmail een button staan naar het formulier om meer gegevens in te vullen. Je kan daar het adres vragen, telefoonnummer, maar ook welke merken favoriet zijn. Zo kan je in de toekomst deze mensen heel gericht op de hoogte brengen als er nieuwe items van één van die merken binnen zijn of als je een leuke actie hebt voor één van die merken.

Zorg dat lezers direct weer naar je winkel komen of gaan bestellen in je webshop

Je wil natuurlijk dat je de mensen die zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief gauw naar je winkel komen om wat te kopen. Of dat ze gaan bestellen in je webshop. Dit geldt ook voor mensen die je hebt ingeschreven in je winkel. Je wilt ook dat die mensen weer gauw terug komen voor een nieuwe aankoop.

Geef ze daarom een cadeautje als dank voor hun inschrijving. Doe dit bij zowel de mensen die zich via de website hebben ingeschreven, als bij de mensen die zich in de winkel hebben ingeschreven. De mensen die zich in de winkel hebben ingeschreven zullen blij verrast zijn, want die wisten niet dat ze de mail met cadeautje zouden krijgen.

Geef bijvoorbeeld 10,- op hun eerstvolgende aankoop bij besteding vanaf 50,-.

Vertel dat ze bij het afrekenen de welkomsmail moeten laten zien. Dan krijgen ze de korting. En als je een webshop hebt zet je een kortingscode in de welkomsmail. Met daarbij natuurlijk de link naar je webshop.

Afmeld Link

En als laatste moet je welkomsmail ook een afmeldlink hebben. Dat is wettelijk verplicht.

Ik hoop dat bovenstaande punten je inspireren om je welkomstmail eens goed onder de loep te nemen. Hoe leuker je welkomsmail is, des te eerder bouw je een band op met je abonnees waardoor ze vaker zullen langskomen.

Ps. wil je een keer met mij sparren over het versturen van goede nieuwsbrieven? Of over je Facebook berichten of advertenties? Vraag dan een gratis sessie met mij aan. In 30 min. laat ik je zien wat er goed gaat, wat je kan of zelfs moet verbeteren en hoe je dat vervolgens aanpakt. Je krijgt sowieso minstens 3 gouden tips die je meteen verder helpen. Klik hier voor meer informatie.

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.


Meer over

0 reacties op “De welkomsmail: de best gelezen mail ooit

Plaats een reactie


*