Latest Blogposts

De succesfactoren voor een goede nieuwsbrief

Voor wie schrijf jij je nieuwsbrief? Uhhh....oor al je klanten natuurlijk. Maar hoe goed ken je ze eigenlijk? Nou eigenlijk niet zo goed.

Dus je schrijft  artikelen voor lezers waar je nauwelijks iets van af weet? Waarschijnlijk wel.

Hoe weet je dan of je artikelen aanslaan Bij je lezers? Dat blijft een gok.
Eigenlijk schrijf je dus maar in het wilde weg?

En je hoopt maar dat je lezers je informatie interessant vinden?

Grote kans dat je nieuwsbrief geen succes wordt

De belangrijkste succesfactor voor een goede nieuwsbrief is dat jij precies weet wie je lezer is en waar hij in geïnteresseerd is.
En dat je daar perfect bij weet aan te sluiten.
Alleen dan wordt jouw nieuwsbrief een succes en kan jij ook gaan verkopen vanuit je nieuwsbrief.

Je bent niet de enige die deze fout maakt.
Veel winkeliers maken de fout door veel te algemene informatie
Met als gevolg dat je nieuwsbrief niet interessant genoeg is voor je lezers en slecht gelezen wordt.

Bepaal daarom eerst voor wie je schrijft

Voordat je de inhoud van de nieuwsbrief kunt gaan bepalen,

is het daarom belangrijk om eerst te bepalen voor wie je schrijft.

Wie is nou precies jouw lezer?

Als je dit bepaald hebt, dan kan je deze persoon in gedachten houden als je aan het schrijven bent.
En niet bij één nieuwsbrief, maar telkens weer.

Het is namelijk stukken makkelijker om een interessante nieuwsbrief te schrijven voor ‘een 55 jarige vrouw, die graag leuke dingen voor haar twee jonge kinderen doet’, dan dat je je richt op ‘alle 30-60 jarigen”.
Ga maar na: een 30-jarige carrièretijger zonder kinderen is in totaal andere dingen geïnteresseerd dan een 40-jarige, parttime werkende moeder met pubers.

 

Maak je ideale klant-profiel

Een goede nieuwsbrief versturen is zo makkelijk nog niet.

Het vereist dat jij een ontzettend goed beeld hebt van jouw doelgroep én dat je daar perfect bij aan weet te sluiten.

En daar volgt weer uit: hoe specifieker jouw doelgroep is, hoe makkelijker dat gaat.

Maak daarom eerst je ideale klant-profiel op.

Stel jezelf de volgende vragen:

Wie is mijn ideale klant?

Bijvoorbeeld als je een winkel voor woninginrichting hebt:  Mijn klant is een vrouw van midden 30, heeft een goed betaalde baan, heeft een gezin met jonge kinderen, leest alle woonbladen en wil dit graag vertalen naar haar eigen huis, heeft geld om anderen in te huren voor klussen.
Maar door haar drukke baan heeft ze weinig tijd om te winkelen, geen zin om zelf te klussen, heeft jonge kinderen die met hun vieze handjes aan de meubels zitten en heeft geen idee hoe ze dat VTwonen interieur bij haar zelf toepast.

Met welke vragen loopt mijn klant rond

hoe krijg ik net zo'n mooi ingericht mijn huis? Wat is handig qua meubilair met de kinderen, welke producten geven weinig onderhoud, wie kan mij helpen omdat VTwonen interieur.

Welke problemen heeft deze doelgroep waar jij je oplossing voor hebt?

Probeer zoveel mogelijk problemen te verzinnen.
Ze heeft weinig tijd (en haar man ook)
Ze heeft geen zin om zelf te klussen (of zij of haar man kunnen dat niet)
Ze heeft kleine kinderen die knoeien
Ze wil een hip huis uit de VTwonen, maar weten niet hoe ze dat moeten vertalen naar haar eigen huis
Etc.

Hoe wil je dat je lezers zich gaan voelen als ze je nieuwsbrief lezen? Welke emoties wil je teweegbrengen?

Mijn verlangen is dat mijn lezers denken: deze winkel kan er zorgen dat ik net zo'n inrichting krijg als in dat blad. Hij of zij krijgt het gevoel: wat ik wil met mijn huis is mogelijk. Als ik met deze winkel in zee gaan komt mijn droom uit.

Wil jij strategieën om klantgegevens te achter halen?

Tijdens de 2-daagse training Fanstrategie in september krijg je van mij een aantal strategieën om dit soort klant gegevens te achterhalen. Eerdere klanten van mij hebben deze strategieën met succes ingezet. Ik ga ze tijdens Fanstrategie ook aan jou geven.
Kan je niet tot september wachten? Of voel je meer voor 1-op-1 coaching? Mail me, dan kijken we samen wat ik voor je kan betekenen.

 

Maak je doelgroep zo klein mogelijk.
Hoe specifieker jouw doelgroep gekozen is, hoe gerichter je met hen kunt praten en hoe sterker je jouw assortiment kunt aanpassen op hun behoeften.
Als jij met jouw winkel en bijbehorende producten perfect aansluit op jouw specifieke doelgroep, zul je eerder opvallen.
Werken voor een specifieke doelgroep levert ook veel meer omzet op.

 

 

 

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “De succesfactoren voor een goede nieuwsbrief

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.