Latest Blogposts

Cool! Dankzij Instagram verkoopt Nikkie haar skicollectie binnen no time

Als er in Nederland iemand is die weet hoe je Instagram kan inzetten om je collectie te verkopen, dan is het Nikkie Plessen wel. Afgelopen 6 december lanceerde ze haar eigen skicollectie via Instagram en die was dankzij Instagram in no time uitverkocht.

Een paar weken daarvoor was ze al begonnen met de pre-lancering. Ze plaatste om de paar dagen foto’s. Zowel in haar stories, als via haar berichten. Allemaal met als doel om haar doelgroep wild enthousiast te krijgen, zodat ze meteen zouden gaan kopen zodra de collectie in de winkel lag en online stond.

En dat lukte! Er kwam een ware run op de artikelen. En het ging niet om kleine prijzen. Het skipak ging weg voor € 499,99, het jack voor € 249,99 en de broek voor € 199,99. Het werd een gekkenhuis.

Ik ken iemand die dagen bezig is geweest om het skipak te bemachtigen. Winkels afgebeld, naar winkels toe gereden, online gezocht. Ze was zelfs bereid om naar Utrecht te rijden terwijl ze in het westen van het land woont. Overal was dat pak uitverkocht. Ja maatje 34 hadden ze nog, maar daar past zelfs zij niet in. Want Nikkie valt ook nog eens klein.

Uiteindelijk kwam ze een winkel uit het zuiden van het land tegen die het pak nog online had staan. Bijzonder dat deze winkel ‘m nog wel had terwijl hij inmiddels in heel Nederland was uitverkocht. Online besteld en nu maar hopen dat hij aankomt in de goede maat…..

Toch miste ik wat in deze lancering: waar waren de modewinkels die Nikkie verkopen?

Heel veel van haar volgers vroegen onder haar berichten welke winkels de collectie nog wel hadden. Haar team antwoorden daarop: kijk op onze website. Ik snap vanuit Nikkie dat ze dit antwoord geven, want het is onmogelijk om door te geven welke winkel wat nog heeft.

Een consument kan echter niks met dit antwoord. Die ziet een lijstje van een heleboel winkels en moet vervolgens zelf gaan informeren wie wat nog heeft.

Hier hadden modezaken op in moeten springen. Ik heb volgens mij maar 1 modezaak gezien die onder Nikkie haar berichten heeft gezegd dat zij de collectie ook hebben. Dit is echt een gemiste kans.

Waarom hebben andere modezaken niet gereageerd???

Tientallen modewinkels hadden kunnen reageren. Door onder haar berichten te zeggen dat ze ook deze gave skicollectie hebben (met daarbij in welke plaats je zit = maak het de consument zo makkelijk mogelijk), door zelf foto’s te plaatsen op hun eigen tijdlijn, door goede hashtags te gebruiken waardoor hun foto’s in het zoekoverzicht met daarin alle berichten over deze skicollectie zouden terechtkomen.

Dit is allemaal niet gebeurt en dat vind ik echt zonde.

Nu kan je natuurlijk denken: "waarom zou ik reageren als bij mij de collectie ook zo is uitverkocht?".

Ik vind dat je zelfs dan moet reageren. En zeker onder het bericht met de video die ze op 6 december plaatste. Dat was het moment dat het overal verkrijgbaar was.

Allemaal potentiële klanten voor jouw winkel

Als jij Nikkie verkoopt en je had onder haar berichten gereageerd dan was de naam van jouw winkel in beeld gekomen bij honderden Nikkie liefhebbers. Dat zijn allemaal ook jouw potentiële klanten!!! Mooier kan je het bijna niet hebben?!

Ook berichten over de skicollectie plaatsen op je eigen tijdlijn had zin. Als jij goede hashtags gebruikt dan komen jouw berichten op het overzicht van de desbetreffende hashtag.

Een Nikkie liefhebber zoekt ook via Instagram welke modezaak de skicollectie nog heeft. Ze typen een paar hashtags in en komen dan op het overzicht van die hashtags. Op dat overzicht staan berichten van alle Instagram accounts die iets over de skicollectie hebben geplaatst.

Hoe gaaf is het dan als ze berichten zien van JOUW winkel? Dat is toch gratis reclame?

Dit is wat hedendaagse marketing is. En als je hier niet aan mee doet ga je het zometeen echt verliezen.

Wat er bij Nikki gebeurde kan jij ook doen met merken die bij jou binnenkomen. Misschien niet op de grote schaal als bij Nikkie, maar je kan je doelgroep wel wild maken voor een collectie die bij jou binnenkomt.

Door de juiste dingen te doen op Instagram zorg je ervoor dat ze deze collectie bij jouw winkel kopen

Het nieuwe seizoen komt eraan. Er gaat dus heel veel binnenkomen. Wil jij meer klanten via Instagram en wil je leren hoe je jouw volgers wild enthousiast maakt, zodat ze direct komen kopen als je het binnen hebt? Kom dan op 13 januari 2020 naar mijn Instagram workshop.

Klik hier voor informatie over de Instagram workshop.

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Cool! Dankzij Instagram verkoopt Nikkie haar skicollectie binnen no time

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.