Latest Blogposts

Hoe Señorita dameskleding dankzij adverteren op Facebook en Instagram nu het dubbele aantal klanten in haar winkel krijgt

"Het pand naast mij staat te huur. Ik denk dat ik dat erbij ga huren zodat we kunnen uitbreiden. Sinds we vorig jaar gestart zijn met adverteren op Facebook en later ook op Instagram is het zo’n gekkenhuis. Ik weet niet waar ze allemaal vandaan komen, maar we verkopen zo goed".

Dit berichtje kreeg ik afgelopen week van Sabina van Señorita dameskleding en accessoires uit Ridderkerk.

1,5 jaar terug was ik toevallig bij Sabina in de winkel om iets voor mezelf te kopen. We raakten aan de praat en ze vertelde dat ze een duizenden Facebook volgers had, maar dat ze het idee had dat het merendeel nooit haar berichten zag. In verhouding tot het aantal volgers werd er namelijk heel weinig geliked en reageren deden ze al helemaal niet.

Wel kwamen er regelmatig mensen door Facebook naar haar winkel, maar dat zouden er best meer mogen worden. "Het loopt best lekker, maar ik heb ook dagen dat ik bijna niemand zie. Ook blijven artikelen regelmatig te lang hangen".

Ze vroeg of ik haar wilde helpen.



Wat hebben we gedaan?

We zijn als 1e naar haar berichten gaan kijken. Hoe kunnen die leuker zodat haar volgers veel enthousiaster worden over de items die ze laat zien.

Dat kan met zowel je foto’s als met je tekst. De foto's of video moet(en) ervoor dat de kijker de items meteen wil hebben. Maar de tekst is ook belangrijk en dat wordt weleens vergeten. Als jij een enthousiaste tekst hebt maak je de kijker ook eerder enthousiast.

Een bericht met meerdere foto's maakt eerder hebberig

Wat bij Señorita heel goed werkt(e) zijn berichten waarin meerdere foto’s staan uit 1 thema. Zodra een thema binnenkomt maakt zij meteen een bericht met foto’s van de fabrikant. Als alles in het rek hangt maakt ze eigen foto’s waarbij ze zelf de items aantrekt. Een medewerker van haar maakt dan de foto’s. Gewoon met de telefoon en vaak ook gewoon in de winkel terwijl er klanten rondkijken.

Je kan nog zulke leuke berichten hebben, maar het gros van je volgers ziet je berichten niet

Daarmee waren we er niet. Want je kan nog zulke leuke berichten maken als vervolgens geen hond ze ziet heb je er nog niks aan. Want je kan wel een paar duizend volgers op Facebook en Instagram hebben, maar het gros ziet je berichten niet. Dat ligt niet aan jou, maar Facebook bepaalt voor ons welke berichten wij te zien krijgen.

Alleen berichten van pagina’s waar we regelmatig iets liken of erop reageren krijgen we te zien. Is er een pagina waar we nooit liken of reageren dan verdwijnt die uit onze tijdlijn. Facebook denkt dat je die pagina dan toch niet interessant vindt.

Zo zorg je ervoor dat wel al je volgers je bericht zien

Wil je dat al je volgers je belangrijkste berichten zien? Dan moet je gaan adverteren. Dat hebben we dus bij Señorita ook gedaan. En niet via de blauwe promootknop, want dan betaal je de hoofdprijs, maar in het advertentiebeheer.

Click here to subscribe

De 1e doelgroep die we gemaakt hebben

Als 1e hebben we geadverteerd aan haar eigen volgers (dus de mensen die haar pagina hebben geliked). Als je adverteert aan deze mensen ziet nl. wel 100% van deze mensen je berichten. Tenzij ze dagen niet op Facebook zitten.

Sabina had al een paar duizend volgers. Die hebben we bijna elke week een advertentie laten zien waarin meerdere foto’s stonden van 1 merk. Meestal foto’s van een thema dat net binnen was, maar ook regelmatig foto’s van een thema dat al wat langer hing.

Dit werkt bij Señorita ontzettend goed

Wat bij Señorita ook heel goed werkt(e) is als zij laat zien hoe je de items uit 1 thema onderling combineert. Dus de broek met de ene top, dezelfde broek met een blazer of vest etc. Mensen, en zeker die in Nederland, zijn eerder geneigd een item te kopen als ze het idee hebben dat ze het item op verschillende manieren kan dragen.

De 2e doelgroep die we gemaakt hebben

Als 2e wilde ze ook nieuwe klanten in haar winkel. Dat hebben we als volgt gedaan:

We hebben aan Facebook gevraagd of hij een doelgroep kon maken van vrouwen die heel erg lijken op haar eigen volgers.

Facebook is net een Big Brother die je in de gaten houdt. Bijna te eng, maar qua marketing wel super interessant.

Facebook weet bijna alles van ons. Wie onze Facebook vrienden zijn, welke pagina’s we geliked hebben, welke berichten we liken, wat voor reacties we plaatsen, wat we in privé berichten zeggen. En Facebook houdt dat ook bij op Instagram. Ook daar wordt alles wat jij doet opgeslagen. En ook WhatsApp is van Facebook. Officieel slaan ze de inhoud van jouw apps niet op, maar….

Facebook heeft dus van ieder van ons een heel profiel en weet zelfs welke websites wij bezoeken. Ze kunnen daarom een doelgroep samenstellen van mensen die heel erg lijken op jouw volgers en die goed bij jouw winkel passen, maar die op dit moment hun kleding, schoenen etc. nog bij een van je conculega’s kopen.

Hoe gaaf is dat?

Met Sabine heb ik deze doelgroep ook gemaakt en tevens aangeven dat deze vrouwen binnen een straal van 25km van Ridderkerk moeten wonen.

Deze doelgroep zorgt voor heel veel nieuwe klanten

Deze doelgroep heeft voor ontzettend veel nieuwe klanten gezorgd. En nog steeds. Zo maakte ze bijvoorbeeld een Facebook advertentie met een nieuw binnengekomen items van Zoso. Er kwamen vrouwen op af uit Zwijndrecht die normaal gesproken Zoso kochten in een andere modezaak. Door de advertentie zagen ze zoveel leuks dat ze de auto pakten en naar Ridderkerk kwamen naar haar winkel. Daar hebben ze vervolgens heel veel gekocht.

Zo gaat het dus constant. Geweldig om te zien!

De 3e doelgroep die we gemaakt hebben

Een andere doelgroep die bij Señorita heel goed werkt zijn "vriendinnen van fans". Of te wel de vriendinnen van haar volgers die tevens ook weer binnen 25 km van de winkel wonen. ook door deze doelgroep krijgt zij continue heel veel nieuwe klanten.

Zo maak je van de kijkers volgers, waardoor ze voortaan ook je gratis berichten zien

Haar advertenties krijgen bijna altijd heel veel likes en hartjes. Soms wel honderden. Het gave daarvan is dat je vervolgens die mensen kan uitnodigen om je pagina te liken, waardoor ze ook je gratis berichten te zien krijgen (moeten ze natuurlijk wel blijven liken en reageren). Ik heb meegeholpen om iedereen uit te nodigen. Ze had regelmatig advertenties waarbij meer dan 200 mensen uitgenodigd konden worden. Natuurlijk gaat niet iedereen erop in, maar veel bij haar wel.

Toen zijn ze ook gaan adverteren op Instagram

Toen de advertenties op Facebook super goed liepen zijn we ook Instagram advertenties gaan maken.

Sabine haar account op Instagram was gehackt waardoor ze al haar volgers in 1x kwijt was. Maar ook zonder gehackt te zijn waren we gaan adverteren op Instagram want ik zie bij andere klanten van mij dat je daar ook heel veel verkopen uit kan halen.

Hoe hebben we dat gedaan?

We hebben op Instagram advertenties laten zien op de tijdlijn, net zoals op Facebook. En daarnaast hebben we advertenties laten zien in de Instagram stories. Beide advertenties wederom met meerdere foto’s.

Op Instagram kan je dezelfde doelgroepen gebruiken als op Facebook. Je kan ze zelfs uitwisselen. Daarnaast kan je ook advertenties laten zien aan je Instagram volgers.

Ook van je Instagram volgers kan je een vergelijkbare doelgroep maken

En ook daar kan je weer zo'n vergelijkbare doelgroep van maken: van vrouwen in dit geval, van 25-50, die in een straal van 25km van Ridderkerk wonen EN die heel erg lijken op de huidige Instagram volgers.

Het gave is dat ze door de Instagram advertenties weer heel veel andere mensen naar haar winkel kreeg. Dus ze boorde weer een hele nieuwe doelgroep aan van waarschijnlijk mensen die gestopt waren met Facebook of er minder op zaten. Vaak denken we dat op Instagram alleen maar mensen zitten onder de 30-35, maar dat is helemaal niet zo. Op dit moment heeft ruim 25% van de mensen boven de 40 een Instagram account en is daar ook regelmatig te vinden (55% vrouw/ 45% man).

Dus zeker interessant om ook te adverteren op Instagram.

Het dubbele aantal klanten dankzij de advertenties op Facebook & Instagram

Sabine heeft tot nu toe alleen met deze doelgroepen geadverteerd en dat leverde haar al het dubbele aantal klanten op in vergelijking met 2018. Ze denkt nu dus zelfs aan uitbreiden.

Ze vertelde afgelopen week ook dat ze voor het voorjaar bij één van haar merken voor een giga bedrag had ingekocht. Veel meer dan ze eerst deed. Ze zei tegen mij "ik raak het toch wel kwijt".

Ze adverteert aan deze doelgroepen:

  • Haar Facebook volgers
  • Mensen die lijken op haar Facebook volgers
  • Vriendinnen van haar Facebook volgers
  • Haar Instagram volgers
  • Mensen die lijken op haar Instagram volgers

E-mailadressen van klanten gebruiken voor het maken van advertenties

Sinds kort verzamelt Sabine ook e-mailadressen van haar klanten. Daar kunnen we zometeen ook hele gave dingen mee doen. Je kan dan ook advertenties laten zien aan deze mensen (ja, dat mag van de AVG).

En...je kan een doelgroep maken van mensen die heel erg lijken op je klanten. Mijn ervaring met andere modezaken is dat deze doelgroep altijd voor heel veel klanten zorgen. Dus dan worden je advertenties door nog meer mensen gezien.

Misschien denk je nu "dat adverteren heeft haar zeker bakken met geld gekost". Het antwoord is nee.

Om je een voorbeeld te geven. Ze heeft op Facebook een advertentie laten zien aan haar eigen volgers, vrouwen die er op lijken en aan vriendinnen van de volgers. 26.235 vrouwen hebben de advertenties gezien en ze heeft € 135,85 betaald.

Omzet hier hierdoor was een paar duizend euro. Dat is altijd lastig meten met een fysieke winkel, maar deze dames kochten precies de items die in de advertentie stonden.

Ik vind dit zo gaaf om te zien. Voor een relatief klein bedrag bereik je duizenden potentiële klanten.

Adverteren aan de volgers van merken die je verkoopt

Je kan trouwens nog veel meer gave dingen doen met adverteren. Ik help nu een heren jeanszaak die kan rechtstreeks adverteren aan de volgers van 7 merken die ze verkopen en die tevens bij hen in de buurt wonen. Dus dan adverteer je aan mensen waarvan je 100% zeker weet dat ze dat merk leuk vinden.

En als je een webshop (er naast) hebt kan je bijvoorbeeld ook adverteren aan mensen die daar rond gekeken hebben of aan mensen die rondgekeken hebben en iets in hun winkelmandje hebben gestopt, maar afgehaakt zijn.

Wil jij dit seizoen ook je omzet flink verhogen en wil je leren hoe je dat doet m.b.v. Facebook & Instagram advertenties?

Laat mij je helpen. Ik heb inmiddels honderden modewinkels & babyspeciaalzaken geholpen met het verhogen van hun omzet dankzij het slim inzetten van Facebook & Instagram advertenties. Ik wil het jou ook graag leren.

Ik geef daarom een GRATIS online workshop. Hierin laat ik zien wat je moet doen om veel meer klanten naar je modezaak te krijgen door het inzetten van advertenties. Ik ga het je stap-voor-stap laten zien hoe je dat doet, zodat jij na de workshop exact hetzelfde kan doen.

Je hoeft voor de workshop niet de deur voor uit, want hij is online. Je volgt 'm gewoon vanuit je winkel, achter je bureau, in de auto of lekker thuis op de bank.

Ik geef de workshop op verschillende tijdstippen. Je kan zelf kiezen wat voor jou het beste uitkomt. Kijk even wat voor jou het fijnste is. Hij duurt 1,5 uur. Ik beloof je nu al dat je er ontzettend veel aan gaat hebben.

Klik op de afbeelding hieronder om je aan te melden.

Aanmelden online workshop adverteren op Facebook & Instagram

Of klik hier om je aan te melden >>

 

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Hoe Señorita dameskleding dankzij adverteren op Facebook en Instagram nu het dubbele aantal klanten in haar winkel krijgt

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.