Latest Blogposts

Wat is de beste manier om nieuw binnengekomen collecties onder de aandacht te brengen bij de consument?

Als er nieuwe collectie binnenkomt dan plaatsen de meeste modewinkels 茅茅n Facebook en/of 茅茅n Instagram bericht. En dan maar hopen dat die consument hierdoor meteen enthousiast wordt en naar je winkel rent om het te kopen.

Was het maar zo makkelijk馃槥.

Het gros van de consumenten holt niet meteen naar je winkel zodra ze een bericht met nieuwe items zien. De meeste consumenten moeten een nieuwe collectie meerdere keren voorbij zien komen voordat ze besluiten dat ze het willen kopen. Een TV reclame komt immers ook tig keer voorbij en dat den ze echt niet voor niks.

Maak daarom meerdere berichten voor zowel Facebook, Instagram en je nieuwsbrief

Je moet dus je nieuw binnengekomen collecties vaker dan 1x laten zien.

Facebook

Op Facebook plaats je een bericht met foto's en een paar dagen later laat je die zelfde foto's zien in een diashow. Dan krijgen ze de foto's 2x te zien, maar het ziet er dan weer net even anders uit waardoor ze toch weer kijken.

Instagram

Op Instagram plaats je ook een bericht met foto's en ook daar plaats je een bericht met bewegend beeld. Diashows maken op Instagram kan niet, maar je kan wel, heel eenvoudig, een video maken van je foto's. Ik laat je in de 2e video hieronder zien hoe je dat doet.

Nieuwsbrief

En dan hebben hebben we natuurlijk nog je nieuwsbrief.聽Die moet je zeker niet vergeten! Ook daar kan je losse foto's in plaatsen. Maar veel leuker is het als je daar ook bewegend beeld in zet (zie afbeelding hieronder).

Bewegend beeld valt nou eenmaal veel meer op, dan een paar foto's. Dat doe je door een Gif in je nieuwsbrief te zetten. Ik laat je zo ook zien hoe je een Gif maakt. Ook dat is helemaal niet moeilijk.

Fabrikantfoto's versus eigen foto's

Zodra een collectie binnenkomt is het vaak het meest praktisch om fabrikantfoto's te gebruiken voor je berichten. Toch raad ik je aan om daarnaast eigen foto's te maken.

Weet je waarom?

Bij eigen foto's waar bijvoorbeeld een medewerker de items aan heeft kan een consument zich veel beter inbeelden hoe het item bij haar of hem zelf staat.

"Als het haar of hem leuk staat, dan staat het mij vast ook leuk". Ik zie vaak dat consumenten veel sneller enthousiast worden en naar je winkel komen als je eigen foto's maakt.

Een ander groot voordeel van eigen foto's: je kan zelf setjes maken

Een consument wordt ook sneller enthousiast als jij laat zien dat alles goed met elkaar combineert.

Als jij dat ene rokje op de foto zet met een top en daarna met een blazer en daarna met een blouse, dan wordt de consument eerder hebberig.

"Ik wil die rok, die top, die blazer en die blouse want dan kan ik meerdere setjes maken". Wij Hollanders houden van praktisch en als we het vaker aankunnen zijn we eerder geneigd het te kopen.

Poeh...dit is best veel werk. Ik heb daar helemaal geen tijd voor

Nu denk je misschien: "wat een gedoe allemaal, dat gaat me nog meer tijd kosten. En die tijd heb ik niet".

Ik ga je laten zien dat dit helemaal niet veel tijd hoeft te kosten. In de Facebook Live video leg ik deze strategie wat uitgebreider uit.聽 ik raad je aan 'm even te kijken.

 

Hoe pak je het aan zodat het maken zo min mogelijk tijd kost?

In de video hieronder is een hele praktische video. Ik laat hier zien hoe je foto's bewerkt in het gratis programma聽Canva, een diashow voor Facebook maakt, een video van je foto's maakt die je zowel op Facebook, als op Instagram kan zetten en hoe je een Gif voor je nieuwsbrief maakt.

Ik laat je zien hoe je dit achter elkaar in ongeveer 5-10 minuten doet zodat het je zo min mogelijk tijd kost.

Gifmaker is een geweldig (gratis) programma hiervoor

Ik raad je aan het gratis programma聽Gifmaker te gebruiken, want hier kan je met 1 klik zowel een video als een gif maken. En je kan een rechtopstaande video super makkelijk omzetten naar een vierkante video, zodat hij in je Instagram tijdlijn geplaatst kan worden. De verhoudingen blijven dan exact het zelfde, dus geen rare vervormingen. De kwaliteit van je video's en Gifs vind ik ook goed. Ook niet onbelangrijk!

 

 

De items die ik achter elkaar maakte in de video

Facebook:

  • een bericht met meerdere foto's
  • een diashow (max. 10 foto's) of video met foto's (meer dan 10 foto's)

Instagram tijdlijn

  • een bericht met meerdere foto's (max 10 foto's)
  • een vierkante video met afbeeldingen (meer dan 10 foto's/ max 1 minuut). De ideale maat voor een tijdlijn video is 1080 px bij 1080 px.

Instagram Stories

  • 3-5 foto's achter elkaar (plaats tekst op elke foto waar je iets verteld over de items en gebruik de # sticker zodat jouw Story in het Story overzicht van het desbetreffende merk komt)

Nieuwsbrief

  • Gif (let hier op: een Gif kan je niet verkleinen, want dan beweegt hij niet meer. Je moet dus de Gif voor het downloaden in de goede maat zetten. In het voorbeeld wat ik laat zien heb ik 'm niet verkleind. Hij kan nog net qua grootte).

Herhaal deze strategie voor elke nieuw binnengekomen collectie

Deze strategie kan je hierna herhalen voor elke binnengekomen collectie. En zelfs voor de nieuwe collecties die al in je winkel hangen. Als je dit gaat toepassen wordt jouw doelgroep veel sneller enthousiast en zie je ze veel sneller in je winkel. Daar doe je het toch voor? 馃槈

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Wat is de beste manier om nieuw binnengekomen collecties onder de aandacht te brengen bij de consument?

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.