Latest Blogposts

Bepaal zelf wat een consument als 1e ziet op je Facebook pagina

Heb jij je Facebook pagina wel eens bekeken vanuit de ogen van een consument? Wist je dat een consument bij het door scrollen van je pagina rubrieken ziet waar jij geen weet van hebt?

Zo staat er bij de meeste Facebook pagina’s bovenaan de rubriek "Voor jou uitgelicht" (zie afbeelding hieronder). Ik weet niet wat jij van deze rubriek vindt, maar ik vind dat deze rubriek geen prominente plek bovenaan hoeft te hebben. Van mij mag hij zelfs weg. Ik ga je straks ook vertellen hoe je dat doet.

Rubrieken foto's & video's ogen rommelig en mogen ook weg

Onder die uitgelichte berichten staat vaak een rubriek met foto’s van eerdere berichten. En daar weer onder een rubriek met eerder gebruikte video’s. Ook deze rubrieken mogen van mij weg. Een consument heeft hier niks aan en het oogt rommelig. Helaas kunnen deze rubrieken niet weg, maar je kan ze wel een minder prominente plek geven zodat ze niet opvallen. Ik ga je zo ook laten zien hoe je dat doet.

Je kan nu zelf de volgorde bepalen van rubrieken

Tot voor kort had je zelf geen invloed op de volgorde van rubrieken. Facebook bepaalde het en daar moest je het maar mee doen. Sinds kort is hier verandering in gekomen. Je kan vanaf nu zelf de volgorde bepalen van rubrieken. Dus als jij het evenement wat je binnenkort houdt bovenaan wil hebben, dan kan dat. Hetzelfde geldt als jij een actie bovenaan wil hebben of als je met recensies wil beginnen. Het kan allemaal.

Wat is qua marketing oogpunt slim om te doen?

Zet bovenaan altijd iets waar je de aandacht op wil vestigen. Als mensen naar je pagina gaan zien ze dit als 1e. Heb je op dit moment een broekenactie? Zet die dan bovenaan. Heb je een paar leuke recensies gekregen? Zet je recensies dan bovenaan. Je kan ook gewoon je berichten bovenaan zetten.

Ditzelfde kan je doen met de 2e rubriek. Ook die kan je weer zelf bepalen. Hetzelfde geldt voor de 3e rubriek. Zorg er wel voor dat je berichten niet pas op plek 4 of 5 komen, want dan moeten de mensen alsnog ver door scrollen.

Ok. je weet nu wat je als 1e en misschien als 2e en 3e wil hebben. Voordat ik laat zien hoe je de uitgelichte rubriek verwijderd en hoe je de volgorde van de rubrieken wijzigt wil ik dat je eerst je eigen pagina bekijkt door de ogen van een consument.

Hoe bekijk je je pagina als consument?

Ga naar je pagina en klik op de puntjes onder je omslagfoto  (zie afbeelding hieronder) en klik daarna op “weergeven als paginabezoeker”. Je ziet dan je pagina zoals een consument ‘m ziet. Loop je pagina even kritisch door en kijk wat je wil veranderen.

Klaar met kijken? Klik dan bovenaan je pagina op de link “Ga voor op je standaardweergave”. Je gaat dan weer terug naar je beheerdersscherm.

Hoe haal je de rubriek “uitgelicht voor jou” weg?

  • Ga naar je Facebook pagina en klik bovenaan je pagina op “instellingen” (zie afbeelding hieronder)

  • Scroll vervolgens helemaal naar beneden tot je bij “aanbevolen acties” bent en haal het vinkje weg (zie afbeelding hieronder). De rubriek is nu verdwenen.

Hierna gaan we de volgorde van je pagina wijzigen

  • Ga wederom naar “instellingen”.
  • Klik in de linkerkolom op “pagina bewerken” (zie afbeelding hieronder)

  • Vervolgens zie je een lijst met tabbladen, bijvoorbeeld het tabblad “info" en "recensies”.
  • Die tabbladen kan je oppakken en in een andere volgorde zetten (zie afbeelding hieronder). Het tabblad wat je bovenaan zet ziet een consument als 1e. Die daaronder staat als 2e etc. Kies zelf wat jij de op dit moment aandacht wil geven. Je kan de volgorde op elk moment weer wijzigen.

Nadat je dat gedaan hebt kijk je weer even door de ogen van de consument hoe het er nu uitziet en zo nodig pas je het nogmaals aan.

Mis je bepaalde tabbladen?

Zie je bijvoorbeeld het tabblad recensies niet? Onder de tabbladen staat een knop “tabblad toevoegen”. Hier kun je ontbrekende tabbladen toevoegen.

Door met de tabbladen te spelen kan je dus zelf de volgorde van je rubrieken bepalen.

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

GRATIS E-BOOK!
Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in om mijn e-book gratis te downloaden
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

0 reacties op “Bepaal zelf wat een consument als 1e ziet op je Facebook pagina

Plaats een reactie


*