Latest Blogposts

Adverteer jij al op Instagram?

Het nieuwe seizoen komt eraan. Hoe ga je er voor zorgen dat je dit seizoen meer omzet dan in 2016? Hoe ga er vervolgens voor zorgen dat de mensen bij jou komen kopen en niet bij één van je conculega's?

Er is maar één manier: door dit seizoen super zichtbaar te zijn. Via je nieuwsbrief, Facebook berichten en via Facebook advertenties.

Wat veel moderetailers onderschatten is dat er zich op Instagram ook een heleboel (potentiële) klanten bevinden.

Er zitten 2 miljoen Nederlandse van 20 jaar en ouder op Instagram

Instagram is het afgelopen jaar in Nederland ontzettend gegroeid. Van 2,1 miljoen gebruikers in 2016 naar 3,2 gebruikers in januari 2017.

En dat zijn echt niet alleen maar jongeren. Van die 3,2 miljoen is ruim 1 miljoen tussen de 20-39 jaar oud en een kleine 1 miljoen boven de 40 jaar. Dit aantal zal naar verwachting in 2017 weer flink stijgen.

2 miljoen mensen boven de 20. Grote kans dat daar jouw doelgroep ook bij zit.

Ik wil je sowieso aanraden om een Instagram account aan te maken voor je winkel (of webshop), mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Waarom adverteren op Instagram?

Instagram werkt net als Facebook. Het duurt even voordat je honderden volgers hebt opgebouwd. Als je veel mensen wil bereiken zal je, net als op Facebook, moeten gaan adverteren. Is dat erg? Nee, want als het klanten oplevert heb je de kosten er zo weer uit.

Waarom is het verstandig om snel te starten met adverteren op Instagram

Omdat adverteren op Instagram pas sinds korte tijd mogelijk is kan je op dit moment nog vrij goedkoop adverteren. Omdat veel modezaken (nog) geen idee hebben hoe ze moeten adverteren op Instagram kom je op momenteel nog weinig Instagram advertenties tegen. Maar dat gaat veranderen. Je zal het komende jaar steeds meer Instagram advertenties gaan zien.

Ga dus niet niet zitten wachten tot al je conculega's gaan adverteren op Instagram. Zorg dat jij ze voor bent. Jouw advertenties vallen nu nog op waardoor mensen er eerder naar kijken.

In mijn cursus "Omzet Verhogen met Facebook Advertenties" die deze maand weer van start gaat ik ook tijd besteden aan adverteren op Instagram. (Vrees alleen dat ik de titel van mijn cursus moet wijzigen 😉

Hoe zien Instagram advertenties er uit?

Je hebt 4 mogelijkheden: een foto, een carrousel, een diashow en een video.

  1. Voor de foto kan je kiezen uit een vierkante foto of een rechthoekige foto. Ik vind zelf dat een vierkante foto, zoals hierboven met de iPhone, veel meer opvalt.
  2. Een Carrousel advertentie bestaat uit meerdere vierkante foto's. Die je dan van links naar rechts kan vegen en dan zie je elke keer een andere foto
  3. Een diashow bestaat uit 4-10 foto's waarvan Instagram een video van maakt.
  4. Bij een video heb je ook weer de keuze uit een vierkant formaat of een rechthoekig formaat. Een video mag max. 1 minuut duren.

Met wat voor type advertentie begin je? En met welke doelgroep begin je?

Voordat je gaat adverteren op Instagram (en dit geldt ook voor Facebook) moet je bedenken wat je wil bereiken met je advertentie. Bijvoorbeeld een heleboel nieuwe mensen naar je winkel (of webshop) krijgen.

Wat voor soort advertentie werkt dan goed? Ik zou dan voor bewegend beeld kiezen. Dit valt meer op dan alleen een foto. Een video maken is voor veel modezaken nog steeds een drempel en daarom zou ik kiezen voor een slideshow van verschillende foto's uit bijvoorbeeld één collectie. Dat is super makkelijk te maken. Van die foto's maakt Instagram dan een video. Dan heb je toch een video zonder dat je hoeft te filmen.

Hieronder zie je het voorbeeld wat ik heb gemaakt met items uit de Geisha collectie voorjaar 2017.

Omdat je nieuwe mensen wil bereiken zou ik je 1e advertentie laten zien aan bijvoorbeeld de vrienden van de fans. Vaak lijkt een groot deel van deze mensen op je fans en daardoor heb je grote kans dat zij je winkel ook leuk vinden.

Bij een fysieke winkel moet je er dan wel vervolgens voor zorgen dat alleen vrienden van de fans in een bepaalde straal rondom je winkel de advertentie te zien krijgen (hoe je dat precies doet vertel ik in de gratis videolessen).

Canva gebruiken om de afbeeldingen voor je slideshow te maken

De afbeeldingen voor de slideshow maak je bijvoorbeeld in het gratis programma Canva. Ik heb er in dit voorbeeld voor gekozen om mijn eigen logo en het logo van Geisha op de afbeeldingen te zetten. Het logo van Geisha zorgt er voor dat Geisha liefhebbers meteen door hebben dat dit afbeeldingen zijn van items uit de nieuwe collectie van Geisha. Mijn eigen logo heb ik er op gezet zodat mensen meteen zien om welke winkel het hier gaat. Ik wil je aanraden om dit ook te doen als je adverteert aan doelgroepen die je winkel op dit moment nog niet kennen.

De tekst in je advertentie is ontzettend belangrijk

Besteed even tijd aan de tekst in je advertentie. Het beste werkt als je een paar zinnen tekst in je advertentie zet. Zorg er ook voor dat je super enthousiast over komt in je advertentie. Als jij enthousiast bent, dan worden anderen dat ook eerder.

Hoe maak je nou zo'n advertentie voor Instagram?

Je kan op 2 manieren adverteren op Instagram. De 1e manier is via de blauwe knop "bericht promoten" onder je bericht. Ik heb deze methode zelf uitgeprobeerd, maar ik ben er geen voorstander van. Je bent heel erg beperkt in je mogelijkheden

Ik wil je daarom aanraden om op Instagram te gaan adverteren via de Power editor van Facebook. Hier kan je aan veel meer doelgroepen adverteren, je kan aan meerdere doelgroepen tegelijk adverteren en ook niet onbelangrijk: je betaalt stukken minder.

Ik help je graag op weg en daarom heb ik videolessen opgenomen waarin ik stap voor stap laat zien hoe je een soort gelijke advertentie als die van Geisha maakt in de Power editor. Volg deze lessen en dan kan jij vandaag nog je 1e advertentie laten lopen.

Klik op de button hieronder om de videolessen aan te vragen. Ze zijn gratis!

 

 

 

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Adverteer jij al op Instagram?

Plaats een reactie


*