Latest Blogposts

Adverteren op Facebook met een klein budget en toch veel mensen bereiken. Hoe doe je dat?

Wist je dat je zelf een aantal dingen kan doen waardoor je advertentiekosten een stuk lager worden?

Het valt me op dat veel modeondernemers en marketingmedewerkers dit niet weten. Misschien jij ook niet?

In deze video laat ik je zien wat je moet doen om de kosten naar beneden te krijgen zodat je veel meer mensen kan bereiken voor het zelfde geld.

 

 

Hoe zorg je ervoor dat je zo min mogelijk betaalt voor je advertenties?

  1. Adverteer in de Power editor en niet via de blauwe button onder je bericht.

    Ik zie nog steeds veel modeondernemers en marketingmedewerkers adverteren via de blauwe button onder hun Facebook berichten. Dit is de duurste manier van adverteren. Ik snap dat het een makkelijke manier is om te adverteren. Binnen een paar minuten ben je klaar, maar je betaalt onnodig veel. Niet meer doen! Maak voortaan je advertenties in de Power editor. Ik heb eerder een video opgenomen hoe je je 1e advertentie in de Power editor maakt.

  2. Zorg ervoor dat mensen reageren op je advertenties

    Ik zie bij zowel mijn klanten als bij mijn eigen advertenties dat je voor advertenties veel minder betaald als je een hoop reacties krijgt op je advertenties. Likes op je advertenties vindt Facebook ook wel belangrijk, maar je kosten gaan met name naar beneden doordat mensen reacties plaatsen.

    Ik raad je daarom aan om reacties uit te lokken. Dit doe je door een vraag te stellen in je advertentie. Bijvoorbeeld: "vind jij het linker- of het rechtersetje het leukst?" of "zou jij het blazertje dragen met het rokje of met de broek?". En als je een leuke (win)actie hebt dan kan je ook zeggen: "heb je vrienden, familie of collega's die ook blij worden van onze actie? Tag ze dan".

    En dan is er nog een ander belangrijk voordeel bij reacties: elke keer als iemand een reactie plaatst onder je advertentie zien een deel van haar of zijn Facebook vrienden jouw advertentie ook. Jouw advertentie komt zo in het nieuwsoverzicht van een heleboel mensen waar je geeneens voor betaald. Hoe gaaf is dat?!

  3. Besteed 70% van je budget aan doelgroepen die je winkel al kennen

    Adverteren aan onze eigen fans is het aller goedkoopst. Toch zijn we veel te vaak gefocust om maar nieuwe klanten te bereiken en zetten we al ons advertentie budget daarop in. Het is veel slimmer om een groot deel van je budget te besteden aan je eigen fans. Zorg er eerst maar eens voor dat die groep mensen veel vaker naar je winkel komt. Zij kennen je winkel al en door ze constant leuke (nieuwe) items te laten zien komen ze veel vaker bij je langs.

    Je kan dat uiteraard doen met je gratis Facebook berichten. Er is alleen 1 probleem. Maar een heel klein deel van je fans ziet je berichten. Vandaar dat adverteren zo efficiënt is. Als je je fans een advertentie laat zien, zien wel opeens 100% van je fans je bericht. Ik wil je dan ook aanraden om per week van 2-5 berichten een advertentie te maken voor je eigen fans.

    Er is nog een doelgroep die goedkoop is om aan te adverteren en dat zijn je huidige klanten. Deze doelgroep is ietsje duurder dan je fans, maar nog steeds heel goedkoop. Ik raad je aan om ook aan deze doelgroep 2-5 advertenties per week te laten zien. Dan zorg je ervoor dat ook deze groep vaker naar je winkel komt.

  4. Maak 1x al je advertentiesets en hergebruik die voor al je advertenties

    Ik zie heel vaak dat ondernemers voor elke advertentie een aparte campagne en advertentieset maken. Naast dat dit onnodig veel tijd kost is dit voor je budget ook niet slim.

    Het grote voordeel van adverteren via de Power editor is juist dat je dingen kan hergebruiken waardoor je tijd en een hoop geld bespaart. Als je al adverteert in de Power editor raad ik je aan om 1x al je advertentiesets te maken. Voor elke doelgroep maak je een aparte advertentieset. Dus 1 voor je fans, 1 voor je klantenlijst etc.

    Stel dat je de komende weken elke week een advertentie maakt voor je klanten, dan pak je elke keer dezelfde advertentieset. Die waar je klanten in zitten. Door dit te doen ga je steeds goedkoper adverteren aan deze doelgroep.

    Als jij vaak adverteert via de blauwe button onder je bericht dan maak je, zonder dat je het door hebt, elke keer een nieuwe campagne en nieuwe advertentieset aan. Waardoor je altijd teveel betaalt. Zoals ik eerder zei, niet meer adverteren via de blauwe knop. Zonde van je portemonnee!

  5. Gebruik voor advertenties met een video of diashow de campagnedoelstelling "Videoweergave"

    Normaal gesproken maak je een campagne met als doelstelling "betrokkenheid bij pagina". Je pakt dan een bestaand Facebook bericht voor je advertentie en betaalt per like, reactie of klik. Wat je echter ook kan doen is het volgende: pak eens de campagne met als doelstelling "Videoweergave" voor je advertenties. Je betaalt dan per 1000 weergaven ongeacht of de mensen liken en reageren. Voorwaarde is wel dat je advertentie een video of diashow heeft, maar dat lijkt me logisch. Ik zie nl. bij veel van klanten dat die optie vaak goedkoper is dan 'Betrokkenheid". Om erachter te komen of dit bij jou ook zo is raad ik je aan om te testen. Alleen dan kom je erachter.

Heb jij vragen hierover of is iets niet duidelijk? Plaats dan hieronder een reactie zodat ik je verder kan helpen.

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “Adverteren op Facebook met een klein budget en toch veel mensen bereiken. Hoe doe je dat?

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.