Latest Blogposts

5 Tips en trucs voor ijzersterke testimonials

Je weet wel…
aanbevelingen van tevreden klanten waarin ze vertellen over jou.

Testimonials op je website kan jou namelijk veel omzet opleveren. Potentiële klanten kiezen veel eerder voor jou door het lezen van ervaringen van andere klanten.

Tijd dus om ook testimonials te gaan plaatsen. Met mijn tips en trucs moet het jou ook lukken.


Als een klant besluit dat hij nieuwe gordijnen wil kopen, kijkt hij vaak eerst even op de websites van woonwinkels bij hem in de buurt.

  • Welke winkel spreekt het meeste aan? Dat kan een bepaalde sfeer gordijnen zijn die jij verkoopt, of een bepaald merk.
  • Maar wat voor de klant veel belangrijker is: hoe goed is deze winkel?
  • En doe ik er juist aan om voor deze winkel te kiezen? Als zijn oog dan valt op aanbevelingen van andere klanten geeft hem dat vertrouwen. Plotseling is deze winkel voor hem een stuk aantrekkelijker geworden.

5-Tips-en-trucs-voor-ijzersterke-testimonials

Wil je meer klanten naar je toe trekken?
Dan is het heel belangrijk om ijzersterke testimonials van eerdere klanten te verzamelen.

 

Testimonials werken omdat bij verkoop alles draait om vertrouwen. Mensen willen best graag kopen, maar niet al te veel risico lopen. Zeker in deze tijd wil je geen risico lopen dat je je geld bij de verkeerde winkel besteedt. Testimonials helpen om het risico voor de klant te verminderen.

Ze overtuigen omdat ze een onafhankelijke derde partij aan het woord laten: iemand die al ervaring heeft met jouw winkel. Dat is geloofwaardiger dan als je ZELF zegt hoe goed je bent.

De andere reden dat testimonials werken, is omdat ze een verhaal vertellen, van iemand die in een vergelijkbare positie is als je klant. Verhalen spreken rechtstreeks de klant aan en hebben daarom een grote overtuigende kracht.

Maar natuurlijk is de ene testimonial de andere niet. De vraag is wat je kunt doen om er één te maken die echt overtuigend is en klanten tot kopen aanzet.

 

Tip 1. Schrijf je testimonial altijd zelf en vraag je klant om toestemming

Wat vaak niet werkt is om hem je klant te laten schrijven.
Klanten schrijven vaak dingen waar je niet zoveel aan hebt, bijvoorbeeld: “Ik ben heel goed geadviseerd, heb nu prachtige kwaliteit gordijnen hangen in heel het huis en ik raad iedereen deze winkel aan”. Aardig natuurlijk om te horen, maar echt overtuigende kracht heeft zo’n getuigenis niet.

Verder vinden mensen het vaak ook moeilijk om hem zelf te moeten schrijven. En je wilt ze natuurlijk niet opzadelen met een rotkarweitje. Wat je dus beter kunt doen is je klant opbellen en wat concrete vragen stellen, de testimonial vervolgens zelf schrijven en de klant om toestemming vragen.

 

Tip 2. Vraag om een testimonial op het moment dat een klant zijn enthousiasme uit

Winkeliers vragen me vaak af of hun klanten zo'n testimonial wel willen geven.
Mijn ervaring is van wel. Het juiste moment om er om te vragen is als klanten hun enthousiasme over jouw service of producten uiten.

Om een voorbeeld te geven: in de tijd dat ik als verkoper werkte had ik vaak klanten aan de telefoon die vertelde dat de geleverde gordijnen zo mooi kleurde bij de rest van de slaapkamer. En dat ze blij waren met hun keuze. Dat was voor mij het moment om hem een testimonial te vragen; wat zij vaak met alle plezier wilden doen.

 

Tip 3. Zorg dat je testimonials bewijs leveren dat jij ook waar maakt wat je belooft

Goede testimonials moeten overeenstemmen met wat je belooft.
Stel dat je een winkelier bent die belooft dat je gratis oude meubels afvoert, dan zal iedere testimonial daarvan het bewijs moeten leveren.

 

Tip 4. Laat ook zien dat sommige klanten in éérste instantie niet meteen tevreden waren

De meest overtuigende testimonial zijn die over iets wat niet goed ging.
Waar de klant in éérste instantie ontevreden of teleurgesteld over was zien en die jij heel goed hebt opgelost.
Zodat de klant nu heel tevreden is.

 
Voorbeeld de testimonial van deze klant:

De bestelde gordijnen bleken te lang te zijn. Heel vervelend, omdat ze nu terug moesten om vermaakt te worden en ik de oude gordijnen net die dag bij het vuil had gezet.
Gelukkig kwam de stoffeerder meteen met een oplossing. Hij ging even terug naar de winkel om leen gordijnen voor mij te halen. Binnen een half uur was hij terug met de leen gordijnen en daarnaast ook met een bloemetje voor het ongemak. Super, dat ze het zo opgelost hebben. Na 3 dagen kwamen mijn bestelde gordijnen als nog.

 
Waarom is dit effectief te doen?
Omdat je klanten nu weten dat jij ook best een fout kan maken, maar er wel alles aan doet om het op te lossen.
Ze krijgen nu vertrouwen dat, mocht dit probleem ook bij hun spelen, jij dit ook voor hun gaat oplossen.

 

Tip 5. Geef meer geloofwaardigheid aan je testimonial door de naam (en misschien zelfs een foto) van je klant te vermelden

Hierdoor laat je zien dat de testimonial van een echt persoon komt en je ‘m niet zelf verzonnen hebt. Daarnaast herkent je (potentiële) klant misschien wel zijn collega of iemand uit de straat en dit geeft dus nog meer vertrouwen.

 
Deze 5 tips gaan je helpen om goede testimonials van jouw klanten te krijgen.
En nu jij! Hoe zit het met jouw testimonials? Laten ze zien hoe de klant over jou denkt? Durf je ernaar te vragen? Deel het hieronder. Je helpt niet alleen mij, maar ook andere winkeliers

There was an issue loading your timed LeadBox™. Please check plugin settings.

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

1 reactie op “5 Tips en trucs voor ijzersterke testimonials

Plaats een reactie


*